제주대학교 Repository

중국 유학생의 여가활동 참여가 학업스트레스 및 학교생활적응에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Participation in Leisure Activities of Chinese Students in Korea on Their Academic Stress and School Life Adaptation
Abstract
본 연구는 중국유학생의 여가 활동참여가 학업스트레스 및 학교생활적응에 미
치는 영향을 비교 분석하고 학업스트레스가 학교생활적응에 기여하는 요인을 규
명함으로써 적극적인 여가 활동참여를 권장하고 향후 다양한 여가활동 프로그램
도입에 필요한 기초적 자료를 제공 하는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여
제주도내 체류 중인 3개 대학 중국유학생을 모집단으로 선정하였으며, 396명이
설문지에 응답하였다. 수집된 자료는 이중기입, 무 기입 등을 분석에서 제외시키
고 360명의 설문지를 토대로 SPSS 18.0프로그램을 이용하였다. 선택요인의 타당
도를 확인하기 위하여 공통요인분석의 주성분요인분석과 베리맥스 직각회전방식
을 이용한 탐색적요인 분석(exploratory factor analysis)을 실시하였으며, 내적
일관성을 기준으로 각 요인간의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach의 ɑ값을
구하였다. 응답자들의 일반적 특성에 따른 여가 활동, 학업스트레스, 학교생활적
응을 분석하기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, 이러한 집단 간의 유의한 차이
와 여가 활동참여여부에 따른 학업스트레스 및 학교생활적응의 차이를 분석하기
위하여 일원변량분석을 실시하였다. 그리고 여가 활동이 학업스트레스 및 학교생
활적응에 미치는 영향을 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였고 이때 모든통계치의 유의수준은 ɑ=.05로 설정하였으며 이와 같은 절차와 방법을 통해서 얻
어낸 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 중국유학생의 여가활동시간 차이에서는 정신적 활동과 사회적 활동에서
는 여자가 남자보다 여가활동시간이 평균적으로 많은 것으로 나타났으며, 신체적
활동과 오락적 활동은 남자가 여자보다 여가활동시간이 많은 것으로 나타났다.
중국 유학생의 학업스트레스 차이에서 성별에 따라 평균적으로 여자가 남자
보다 학업스트레스가 높은 것으로 나타났고 체류기간에 따른 학업스트레스 차이
에서는 3년 이상의 학생들이 다른 학생들보다 학업스트레스가 낮은 것으로 나타
났다.
중국유학생의 학교생활적응의 차이에서 성별에 따른 학교생활적응 차이는 학업
적응과 개인정서적응에서는 여자가 사회적응과 대학생활적응에서는 남자가 높은
것으로 나타났고 한국 체류기간에 따른 학업스트레스 차이는 1-2년이 다른 학생
들보다 사회적응, 대학생활적응이 높은 것으로 나타났고, 3년 이상 학생들이 다
른 학생보다 학교생활적응이 순조로운 것으로 나타났다.
둘째, 중국유학생들의 여가활동참여가 학업스트레스에 미치는 작용에서비교에
미치는 영향은 정신적, 신체적 활동이 기대에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나
타났다. 기대가 미치는 영향에서는 신체적, 오락적 활동이 기대에 유의미한 영향
을 미치는 것으로 나타났다. 내면에 미치는 영향에서는 정신적 활동이 유의미한
영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 표출에 미치는 영향에서는 신체적, 사회적
활동이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 중국유학생의 여가활동 참여가 학교생활적응에 미치는 영향에서 학업적응
에 미치는 영향에서는 정신적, 사회적 활동이 영향을 미치고 있는 것으로 나타났
으며, 사회적응에 미치는 영향에서는 오락적 활동이 사회적응에 영향을 미치는
것으로 나타났다. 아울러, 개인정서적응에 미치는 영향에서는 오락적, 사회적 활
동이 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있으며, 대학생활적응에 미치는 영향에
서는 오락적, 사회적 활동이 유의미한 영향을 미친다고 나타났다.
넷째, 마지막으로 학업스트레스 및 학교생활적응 간의 관계에 대해 알아보자.
우리는 앞서 연구한 것에서 볼 수 있듯이 학업스트레스가 학교생활만족에서 적
지 않게 영향을 미친다는 것을 알 수 있다.
This study aims to compare and analyze the effects of participation in
leisure activities of Chinese students in Korea on their academic stress and
school life adaptation; to encourage them to positively participate in leisure
activities by investigating factors that the academic stress contributes to
school life adaptation; to provide basic data necessary for introduction of
various leisure activity programs in the future. Chinese students studying
in 3 universities in Jeju-do, Korea, were selected as a population to achieve
the aim of this study; 396 students responded to the questionnaire. Based
on questionnaires from 360 students exclusive of copies with double-answerand non-answer, the collected data were analyzed using the SPSS 18.0
program. The principle component factor analysis of the common factor
analysis and the exploratory factor analysis using the Varimax orthogonal
rotation method were conducted to identify validity of selected factors;
Cronbach's ɑ was found to verify reliability between each factors based on
internal consistency; the frequency analysis was conducted to analyze
leisure activities, academic stress and school life adaptation according to
general characteristics of respondents; one-way ANOVA to analyze these
significant differences between groups and differences in the academic
stress and school life adaptation according to participation in leisure
activities; the multiple regression analysis to analyze the effects of leisure
activities on the academic stress and school life adaptation; the significant
level of all statistics was set up as ɑ=.05. The following are the results of
the study obtained through these procedures and methods:
First, as to differences in leisure activity time of Chinese students in
Korea between mental activity and social activity, leisure activity time of
female students was longer than that of male; male students spent more
leisure time than female on physical activity and amusement activity.
As for differences in the academic stress of Chinese students in Korea
according to sex, female students were under higher stress than mele on
average; as for differences in the academic stress according to the length
of their stay, students staying for over 3 years were under lower stress.
As for differences in school life adaptation of Chinese students in Korea
according to sex, female students were higher in the academic adaptation and
personal emotion adaptation, while male students were higher in social
adaptation and campus life adaptation. As for differences in the academic
stress according to the length of stay in Korea, students of one or two years'
stay were higher in social adaptation and campus life adaptation, while
students of over three years' stay were smooth in school life adaptation.Second, the influence of participation in leisure activities of Chinese
students in Korea on the academic stress, mental and physical activities
had a significant influence on expectation. In the influence on expectation,
physical and amusement activities had a significant influence on it. In the
influence on the inner side, physical activity had a significant influence. In
the influence on expression, physical and social activities had a significant
influence.
Third, as for the influence of participation in leisure activities of Chinese
students in Korea on school life adaptation, in the influence on the
academic adaptation, mental and social activities had an influence on it; in
the influence on social adaptation, amusement activity had an influence; in
the influence on personal emotion adaptation, amusement and social
activities had a significant influence; in the influence on campus life
adaptation, amusement and social activities had a significant influence.
Fourth, to study the relations between academic stress and school life
adaptation: as seen above, the academic stress had a great influence on
satisfaction of school life.
Author(s)
전준범
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007199
Alternative Author(s)
Jeon, Jun Beom
Department
대학원 체육학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 연구의 가설 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 여가 3
2. 학업스트레스 3
3. 학교생활적응 3
Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구대상 18
2. 조사도구 19
3. 연구절차 23
4. 자료분석 24
Ⅳ. 연구결과 25
1. 일반적 특성에 따른 여가활동참여시간, 학업스트레스, 학교생활적응의 차이 25
2. 여가활동참여가 학업스트레스에 미치는 영향 38
3. 여가활동참여가 학업스트레스학교생활적응에 미치는 영향 40
4. 학업스트레스 및 학교생활적응 간의 관계 43
Ⅴ. 논의 46
1. 일반적 특성에 따른 여가활동참여시간, 학업스트레스, 학교생활적응의 차이 46
2. 여가활동참여가 학업스트레스에 미치는 영향 47
3. 여가활동참여가 학업스트레스학교생활적응에 미치는 영향 47
4. 학업스트레스 및 학교생활적응 간의 관계 48
Ⅵ. 결론 50
참고문헌 53
부 록 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
전준범. (2015). 중국 유학생의 여가활동 참여가 학업스트레스 및 학교생활적응에 미치는 영향
Appears in Collections:
General Graduate School > Kinesiology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.