제주대학교 Repository

감정일기 기반 공감적 피드백을 통한 초등학생의 공격행동 개선 사례 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Case Study of Improving Aggressive Behaviors of Elementary School Students Through Empathic Feedback Based on Emotional Diary
Abstract
이 연구의 목적은 감정일기에 기반한 공감적 피드백이 초등학생의 공격행동 개선에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 연구자가 설정한 연구문제는 다음과 같다.첫째, 감정일기에 기반한 공감적 피드백이 초등학생의 공격행동 개선에 어떤 효과를 나타내는가? 둘째, 감정일기에 기반한 공감적 피드백이 초등학생의 공격행동 하위 요소인 정서와 요구좌절, 신체 및 언어 행동 개선에 어떤 효과를 나타내는가? 연구의 대상은 연구자가 재직하고 있는 S시 지역 소재 A초등학교 6학년 학생 중 공격행동의 개선이 필요하다고 판단되는 학생 3명(남 1명, 여 2명)이다. 연구자는 학급 학생 전체를 대상으로 16주간 총 48회 감정일기 쓰기를 진행하였고, 공격행동의 개선이 필요한 대상 학생 3명을 대상으로 16주간 개별적으로 10~18회의 공감적 피드백을 활용한 상담을 진행하였다. 연구자는 연구 대상 학생에게 사전에 아동·청소년 행동평가척도 교사용(CBCL-TRF)을 실시하였고, 공격행동 측정 자료로 이 검사지에 근거한 공격행동 체크리스트를 총 24회 작성하였다. 연구자는 연구 대상 학생 3명에 대하여 CBCL-TRF 공격행동 척도 문항에 근거하여 작성한 체크리스트 점수를 개선율과 비중복반응률을 통해 전체 및 하위 요소별로 분석하였다. 또한 대상 학생의 구체적인 행동단서를 바탕으로 상담 및 생활 장면에서 기록한 일화를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 감정일기에 기반한 공감적 피드백은 초등학생의 공격행동을 개선하는 데 효과가 있다.
둘째, 감정일기에 기반한 공감적 피드백은 초등학생의 공격행동 하위 요소인 정서와 요구 좌절, 신체 및 언어 행동을 개선하는 데 효과가 있다. 이는 감정일기에 기반한 공감적 피드백이 초등학생의 공격행동을 개선하는 데 효과가 있음을 시사한다.
그러나 이 연구는 연구대상이 제한적이고 학생의 학교생활 장면에서만 관찰하여 연구 결과를 일반화하는 데 한계가 있다. 따라서 감정일기에 기반한 공감적 피드백의 효과성을 검증하는 다양한 후속연구가 진행되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to investigate the effect of emotional feedback based on emotional diary on the improvement of aggressive behavior of elementary school students. The following research questions were set up for this purpose. First, how does empathic feedback based on emotional diary affect elementary school students' aggressive behavior? Second, how does empathic feedback based on emotional diary affect elementary students' emotional and subordinate factors such as aggression, demand frustration, body and language behavior? The subjects of the study were 3 elementary school students (male 1, female 2) who need to improve their aggressive behavior in the 6th grade in S city. The researcher provided writing emotional diary program for all the students in a class for 16 weeks 48 times in total. For the three students who need to improve their aggressive behavior, researcher provided counseling with empathic feedback 10 to 18 times for 16 weeks individually. The Child Behavior Checklist-Teacher's Report Form(CBCL-TRF) was administered to the children in the study as a pretest and a total of 24 aggressive behavior checklists based on this test paper were prepared as the baseline data. The researchers analyzed the three checklist scores based on the CBCL-TRF Attack Behavior Questionnaire item by the total and sub-factors through the improvement rate and the non-overlapping response rate. In addition, the researchers analyzed anecdotes recorded in counseling and life scenes based on specific behavioral cues of the target students. The results of the study could be summarized as follows. First, empathic feedback based on emotional diary is effective in improving elementary school students' aggressive behavior. Second, empathic feedback based on emotional diary is effective to improve elementary school students' subordinate elements of aggression and emotional frustration, body and language behaviors. This suggests that empathic feedback based on emotional diary is effective in improving elementary students' aggressive behavior. However, this study is limited in that the research subject is limited and it can be observed only in the student 's school life scene to generalize the research result. Therefore, a follow-up study designed for various students should be conducted to verify effectiveness.
Author(s)
김민경
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008496
Alternative Author(s)
Kim, Min Kyeong
Affiliation
제주대학교 사회교육대학원
Department
사회교육대학원 심리치료학과
Advisor
송재홍
Table Of Contents
국문초록 ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
가. 공감적 피드백 3
나. 감정일기 4
다. 공격행동 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 공감적 피드백 5
가. 공감 5
나. 공감적 피드백 7
2. 감정일기 8
가. 감정 및 감정일기 9
나. 감정일기의 기능 10
3. 공격행동 11
가. 공격성과 공격행동 11
나. 공격성의 요소와 측정 12
다. 공격성의 발달과 적응 15
Ⅲ. 연구방법 16
1. 연구 설계 16
2. 연구 대상 16
3. 검사도구 17
가. 아동·청소년 행동평가척도 교사용(CBCL-TRF) 17
나. CBCL-TRF 공격행동 척도 문항에 근거한 체크리스트 19
4. 실험도구 및 절차 20
가. 실험 도구 20
나. 절차 21
5. 자료 처리 및 분석 25
Ⅳ. 연구결과 26
1. 감정일기 기반 공감적 피드백의 공격행동 개선효과 26
2. 감정일기 기반 공감적 피드백의 공격행동 하위 요소 개선효과 29
3. 일화 기록 분석에 나타난 공격행동 개선효과 32
Ⅴ. 결론 및 제언 38
1. 결론 및 논의 38
2. 제언 40
참고문헌 41
ABSTRACT 44
감정일기 쓰기 사례 46
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
김민경. (2018). 감정일기 기반 공감적 피드백을 통한 초등학생의 공격행동 개선 사례 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Psychotherapy
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.