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생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램이 초등학생의 창의적 성향과 발명 태도에 미치는 효과

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Alternative Title
The Effects of a Household Goods Invention Education Program to Improve Elementary School Students' Creative Personality and Invention Attitude
Abstract
본 연구에서는 생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램을 개발하여 초등학생의 창의적 성향과 발명태도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다.
이를 위해 학용품, 운동 및 놀이기구, 날씨 용품, 가정생활 용품, 수송 수단의 5개 의 소주제로 구성된 발명교육 프로그램을 12차시의 수업으로 구성하였다. 1차시는 발명의 의미를 이해하고 생활 속에서 발명품을 찾아보도록 구성하였다. 이를 통해 학생들에게 발명의 중요성 및 필요성을 인식하도록 하였다. 2차시에는 창의적 사고 기법인 브레인스토밍, 스캠퍼 기법에 대해 알아보도록 구성하였고, 3차시부터 12차시까지는 창의적 사고 기법에 따라 생활 용품의 불편한 점을 찾아 개선할 수 있는 아이디어를 표현해 보는 활동으로 구성하였다. 생활 용품의 불편한 점을 찾을 때는 브레인스토밍 기법을 주로 사용하였고 불편한 점을 개선하는 아이디어를 생성할 때는 스캠퍼 기법을 사용하였다.
연구의 대상은 제주특별자치도 S시 소재 D초등학교 3학년 2개 학급 56명을 대상으로 실험 집단 28명, 비교 집단 28명을 선정하였다. 창의적 성향과 발명태도에 대한 사전 동질성 검사 결과 두 집단에는 차이가 없는 것으로 확인되었다. 실험 집단에는 교육과정을 재구성하여 9월부터 10월까지 6주간 개발한 생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램을 적용하였고 비교 집단은 일반적 수업을 적용하였다.
발명교육 프로그램이 창의적 성향과 발명태도에 미치는 효과를 측정하기 위한 도구는 신문승(2010)이 개발한 창의적 성향 검사 도구와 임형규(2012)가 개발한 발명태도 검사 도구를 가공하여 사용하였다. 수집된 자료는 spss18.0 프로그램을 이용하여 독립표본 t검정을 실시하였으며, 유의 수준은 p<.05로 설정하였다. 또한, 실험 집단 학생들의 발명활동에 대한 생각과 행동의 변화를 분석하기 위하여 발명활동 소감문도 분석하였다. 이러한 과정을 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램은 초등학생의 창의적 성향 신장에 긍정적인 영향을 미쳤다. 통계 분석 결과 실험 집단의 평균 점수는 사전 검사 3.33에서 사후 검사 4.01로 .68 증가하였고, 비교 집단의 경우 사전 검사 3.43에서 사후 검사 3.48로 .05 증가하였다. 실험 집단의 사후 창의적 성향 평균이 비교 집단에 비해 .58이 높았으며 통계적으로 p<.01 수준에서 유의하게 차이가 나는 것을 확인하였다(t=-3.30, p=.002).
생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램은 초등학생의 발명 태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 통계 분석 결과 실험 집단의 평균 점수는 사전 검사 3.11에서 사후 검사 3.92로 0.81 증가하였고, 비교 집단의 경우 사전 검사 3.13에서 사후 검사 3.20으로 .07 증가하였다. 실험 집단의 사후 창의적 성향 평균이 비교 집단에 비해 .72이 높았으며 통계적으로 p<.001 수준에서 유의하게 차이가 나는 것을 확인하였다(t=-5.28, p=.000).
발명활동 소감문 분석 결과 프로그램 적용 후에 학생들의 발명의 중요성과 필요성에 대한 인식도가 높아졌으며 발명에 대한 관심 및 흥미도가 상승하였다. 발명에 대한 긍정적인 태도 변화를 보인 것으로 분석된다. 또한 아이디어 표현하기 활동을 통해 창의성의 하위 요인인 호기심, 자신감이 많이 높아졌음을 알 수 있었다.
이상의 연구 결과를 종합하여 볼 때 본 연구에서 개발한 생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램은 초등학생의 창의적 성향과 발명태도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
|The purpose of this study was to develop an invention education program that improves household goods and to investigate the effect on elementary school students' creative personalities and invention attitudes.
To this end, an invention education program consisting of five sub-themes of school supplies, sports and rides, weather supplies, home life supplies, and transportation was organized into 12 classes. In the first session, the meaning of invention was established and inventions were searched. Through this, students were made to recognize the importance and necessity of inventing. In the second session, we learned about brainstorming and scamper techniques, which are creative thinking techniques, and from the third to the 12th session, we found inconveniences in household goods that could be improved. Brainstorming techniques were mainly used to find inconveniences in household goods and scamper techniques were used to generate ideas to improve inconveniences. Through this process, students' creative personalities were enhanced and positive changes in inventive attitudes were brought.
For the subjects of the study, 28 experimental groups and 28 comparative groups were selected for a total 56 students. The subjects were two 3rd grade classes of D Elementary School located in S-si, Jeju Special Self-Governing Province.
The result of preliminary tests on creative personalities and invention attitudes, confirmed that there was no difference between the two groups. The experimental group reconstructed the curriculum and applied the developed program for six weeks from September to October, while the comparative group applied the general classes.
To measure the effect of invention education programs on creative personalities and inventive attitudes, a creative propensity test tool developed by Shin Moon-seung (2010) and an invention attitude test tool developed by Lim Hyung-kyu (2012) were used. The collected data were subjected to an independent sample t-test using the spps18.0 program. The significance level was p<.It was set to 05. In addition, in order to analyze the changes in the thoughts and behaviors of the students in the experimental group, qualitative data of the impressions of the invention activities were also analyzed. The results obtained through this process are as follows:
The invention education program that improves household goods had a positive effect on the development of elementary school students' creative personalities. As a result of the statistical analysis, the average score of the experimental group increased by .68 from pre-test 3.33 to post-test 4.01. For the comparative group, it increased by .05 from pre-test 3.43 to post-test 3.48. Accordingly, the results of the post-test are statistically p<.It was confirmed that it was significantly higher at the 01 level.(t=-3.30, p=.002)
The invention education program that improves household goods had a positive effect on the inventive attitude of elementary school students. As a result of statistical analysis, the average score of the experimental group increased by 0.81 from pre-test 3.11 to post-test 3.92 and for the comparative group it increased by 0.07 from pre-test 3.13 to post-test 3.20. Accordingly, the results of the post-test are statistically p<.It was confirmed that it was significantly higher at the 001 level (t=-5.28, p=).000)
As a result of the program, the students' awareness of the importance and necessity of invention increased and interest in invention increased. Therefore, it is analyzed that there was a change in the positive attitude toward invention. In addition, it was found that curiosity and confidence, which are sub-factors of creativity, increased a lot through idea expression activities.
Considering the above research results, it was found that the invention education program that improves household goods developed in this study had a positive effect on elementary school students' creative personalities and inventive attitudes.
Author(s)
이수윤
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011079
Alternative Author(s)
Lee, Suyun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등실과교육전공
Advisor
김희필
Table Of Contents
국문 초록 ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 2
3. 연구의 대상 및 제한점 2
4. 용어의 정의 2
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 4
1. 발명교육 4
2. 창의성 4
3. 발명교육과 창의성의 관계 6
4. 발명교육의 목표 6
5. 창의적 사고 기법 6
6. 선행연구 고찰 9
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 11
1. 연구 대상 11
2. 연구의 실험 설계 12
3. 연구 절차 13
4. 프로그램 개발 방향 14
5. 프로그램 실행 14
6. 측정 도구 및 분석 방법 14
Ⅳ. 연구 결과 19
1. 생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램 개발 19
2. 창의적 성향 검사 분석 29
3. 발명태도 검사 분석 31
4. 학생 소감문 분석 34
Ⅴ. 결론 및 제언 36
1. 결론 36
2. 제언 37
참고 문헌 38
ABSTRACT 40
부 록 43
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이수윤. (2023). 생활 용품을 개선하는 발명교육 프로그램이 초등학생의 창의적 성향과 발명 태도에 미치는 효과.
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Elementary Education > Elementary Practical Arts Education
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  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
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