제주대학교 Repository

Natural Horn과 Valve Horn의 연주법 비교 고찰

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on the Difference in Playing Between the Natural Horn and Valve Horn : Focused on the W. A. Mozart Concerto No. 2 K.417
Abstract
오늘날 사용되고 있는 호른은 금관악기의 한 종류로 음의 폭이 넓고 부드러우며 풍부한 색채를 지니고 있어 그 용도 또한 광범위하여 현재 관현악이나 실내악에서 없어서는 안 될 중요한 악기이다. 동물의 뿔을 의미하는 꼬르노의 그 어원을 둔 호른은 그 기원이 대단히 오래된 것임을 짐작할 수 있고, 따라서 그 역사 또한 상당히 깊다 할 수 있다.
현재와 같은 밸브가 발명되지 않은 초기에는 관을 둥글게 둘둘 말아놓은 단순한 형태의 자연호른이 생겨나게 되었다. 이 호른은 배음만을 이용하여 연주할 수 있었고, 1715년 크룩이라는 변조관을 만들어 조바꿈을 원활히 하였으며, 1760년경 햄플에 의해 개발된 폐쇄음주법을 사용하였다. 이런 자연호른의 시대를 거쳐 1824년경 스톨췔에 의해 밸브가 발명됨에 따라 반음계를 비롯한 어떠한 조의 장음계도 자유롭게 연주 할 수 있는 획기적인 밸브 호른이 생겨나게 되었다. 이 밸브 호른은 그 원형이 자연 호른이며 자연배음원리를 분명히 이용하고 있고 그 형태도 점점 발달하여 1898년 크루스페에 의해 오늘날 호른의 가장 완성도가 높다고 하는 더블 호른의 개발에 까지 이루게 되었다.
모차르트 콘체르토 4번을 중심으로 한 자연 호른과 밸브 호른의 연주기법의 비교 고찰을 통해 자연호른은 불안한 음정과 음색의 변화가 생기는 단점이 있고, 밸브호른은 음색의 변화 없이 정확한 음정을 낼 수 있는 반면 밸브의 사용으로 레가토의 사용이 힘들지만 자연호른은 자연배음을 이용함으로 인해 레가토의 사용이 용이하다는 것을 알 수 있다. 따라서 악기 본래의 특성과 섬세함을 살려 연주하기 위해선 밸브 호른의 원형인 자연 호른의 이해와 함께 병행이 필요하고 또한 보다 좋은 호른의 연주를 위해서는 호른연주의 가장 기초가 되는 배음의 원리를 끊임없이 연구해야 한다.
Horn used in these days is a kind of brass. It has wide and soft sound. So It is important instrument to perform in Orchestra and Chamber music. The meaning of Horn comes from Corno, animal's horn. It seems that the origin of Horn is old and Its history is also old. In the beginning, Natural Horn which rolled pipe was created.
This Natural Horn was performed by using overtones. In 1715, modulation became easy because of Crook, pipe for a change of tone, and about 1760, Hampel invented the performance of closing sound. After this Natural Horn, In 1824, as Valve was invented by Stölzel, Valve Horn was performed freely from Semitone to the gamut. This Valve Horn originated Natural Horn and used the principal of Natural overtone. The form of Valve Horn became more and more developed. In 1898, Double Horn which was famous for high perfection was created by Kruspe.
Through the comparison of the performance way between Natural Horn and Valve Horn in Mozart Concerto No.4, we realized that Natural Horn had uneasy and changeable sound but it is easy to use Legato by using natural overtone. While Valve Horn has accurate sound, it is difficult to use Legato because of using valve. Therefore, to perform expressing the original character of the instrument, it is necessary to understand Natural Horn, the original form of Valve Horn. And to perform Horn more skillfully, it is necessary to study the principal of overtone and it is the basis of Horn performance.
Author(s)
김혜란
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004944
Alternative Author(s)
Kim, Hye Ran
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 음악학과
Advisor
허대식
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 1
2. 연구의 방법 및 범위 2
Ⅱ. 본론 3
1. 역사적 배경 3
1) Horn의 기원 3
2) Horn의 발달사 4
2. Natural Horn과 Valve Horn의 비교 13
1) Natural Horn 13
2) Valve Horn 18
3. Natural Horn과 Valve Horn 연주법 비교 (W. A. Mozart Concerto No. 2 K.417을 중심으로) 21
1) 1악장 Allegro maestoso 22
2) 2악장 Andante 33
3) 3악장 Allegro 37
Ⅲ. 결론 43
참고문헌 45
ABSTRACT 47
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김혜란. (2010). Natural Horn과 Valve Horn의 연주법 비교 고찰
Appears in Collections:
General Graduate School > Music
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.