제주대학교 Repository

REBT 집단상담이 초등학생의 자아존중감 및 사회적 기술에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of REBT Group Counseling on Self-Esteem and Social-skills of Elementary School Children
Abstract
본 연구 본 논문은 2008년 8월 제주대학교 교육대학원위원회에 제출된 교육학 석사학위 논문임.는 아동들에게 REBT 집단상담을 실시하여 초등학생의 자아존중감과 사회적 기술을 향상시키는데 어떠한 효과가 있는지를 알아보는데 그 목적이 있으며, 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

1. REBT 집단상담은 초등학생의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가?
2. REBT 집단상담은 초등학생의 사회적 기술에 어떠한 영향을 미치는가?
3. 자아존중감과 사회적 기술 간에 어떤 상관이 있는가?

위의 문제를 해결하기 위하여 서귀포시 소재 T초등학교 3학년 학생 20명을 연구대상으로 하였다. 본 연구의 취지를 아동들에게 충분히 설명한 후 자아존중감과 사회적 기술 설문지를 3학년 59명에게 실시하였고, 자아존중감과 사회적 기술 점수가 낮은 학생 중 부모의 동의 및 아동의 프로그램 참여의사를 물어본 후, 자발적인 참여의사를 가진 아동 20명을 연구대상으로 하여 각각 10명씩 상담집단과 비교집단으로 배정하였다.
본 연구에서 사용한 프로그램은 Eiils의 인지·정서·행동 치료(REBT)이론에 근거하여, 정을순(2004)의 사회성 발달을 위해 미국 인디애나 대학교 상담교육 전공교수인 Rosemarie Smead Morganett(1994)의 저서 "Skill for Living(1994)"를 허승희(2001)가 번역한 "삶의 기술"에 수록된 집단상담 프로그램의 일부를 중심으로 재구성한 프로그램과 임수정(2005)의 자아개념과 사회성숙도에 미치는 효과를 위해 서호숙(2001), 서순자(2002), 임정희(2003)의 REBT 집단상담 프로그램을 재구성한 프로그램을 참고로 하여 초등학교 3학년의 자아존중감과 사회적 기술 향상에 맞도록 재구성한 내용들이다. 상담 프로그램의 실시는 연구자가 매주 2회씩, 5주간에 걸쳐 총 10회기를 하였으며 한 회기마다 50분이 소요되었다.
자아존중감 측정도구는 Coopersmith(1981)의 아동용 자아존중감 측정도구(Self-Esteem Inventory)로 차경숙(1997)이 번안, 김혜경(2006)이 수정한 것과, 사회적 기술 측정도구는 SSRS-학생용을 문성원(1996)이 번안, 김혜경(2006)이 수정한 것을 본 연구자가 연구 대상자의 수준에 맞게 전문가와 상의하여 재구성한 것을 사용하였다.
자료처리 분석은 SPSS(version 14.0)을 이용하였다. 두 집단의 동질성을 알아보기 위해 t검증을 이용해 집단 간의 차이를 비교하였고, REBT 집단상담 프로그램의 효과를 분석하기 위해 사후검사를 실시하여 두 집단간의 사전검사 차이, 사후검사 점수의 차이, 각 집단에서의 사전검사와 사후검사 점수의 차이를 t-검증과 MANOVA분석을 하였으며, 상담집단의 자아존중감과 사회적 기술의 향상 정도에 대한 상관분석을 하였다.
이와 같은 연구 결과를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, REBT 집단상담은 초등학생의 자아존중감과 그 하위영역을 향상시킨다.
둘째, REBT 집단상담은 초등학생의 사회적 기술과 그 하위영역을 향상시킨다.
셋째, REBT 집단상담을 받은 초등학생의 자아존중감과 사회적 기술 향상 간에는 상관이 있다.

이상의 결론을 종합하면, REBT 집단상담은 아동의 자아존중감과 사회적 기술의 향상에 효과가 있으며, 하위영역 전 영역에 걸쳐 효과가 있다. 그리고 REBT 집단상담을 받은 아동의 자아존중감과 사회적 기술 간에는 유의한 양의 상관관계가 나타났다. 즉 REBT 집단상담은 비합리적 신념을 합리적 신념으로 바꿈으로서 긍정적인 사고를 할 수 있어 기존의 문제를 해결할 수 있으며, 그 과정에서 집단원과의 상호작용으로 사회적 기술을 습득하여 원만한 인간관계를 형성하는데 도움을 줄 수 있다. 따라서 학교 및 다양한 현장에서 자아존중감과 사회적 기술이 결핍된 아동에게 개선을 위하여 REBT 집단상담을 활용할 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study This thesis submitted to Committee of the Graduate School of Education, Cheju National University in partial fulfillment of requirements for the degree of Master of Education in August, 2008. is to analyze the effects of REBT Group Counseling that makes elementary school children improve their self-esteem and social-skills.
The subject of this study were 20 children in the third grades of Seogwipo T Elementary School. They were divided in two groups, experimental and non-experimental group. The 10 children from the experimental group participated total 10 programs of REBT Group Counseling.
The subjects of the study was to find out the influences of the REBT Group Counseling on the self-esteem and social-skills of elementary school children. The hypothesis of the study was that the self-esteem and social-skills would be improved.
The result of preliminary and post examinations for the group were analyzed by Maston Evaluation of Social Skills WithSocial Skills Rating System(SSRS) for social skills and Self-esteem Inventory by Coopersmith(1967) for self-esteem.
For verification of the program effects in this study, MANOVA and t-test were carried out for pre- and post-score tests between the groups, and repeated-MANOVA, paired t-test and correlation analysis were performed to look into the changes within a group by using SPSS/WIN(version 14.0) in terms of statistical analyses. In statistical verification, a qualitative analysis was implemented through writing an impression report per program session and overall impression report after the completion of the program so as to supplement the limitations of a quantitative analysis.
The findings in this study are as follows:
First, as a result of post-test for the experimental and control groups, and difference verification of post and pre-tests within the experimental group, both self-esteem and sub-factors of self-esteem demonstrated significant differences. The REBT group counseling program used in this study is effective to the improvement of self-esteem and sub-factors of self-esteem(general self-esteem, school self-esteem, domestic self-esteem, social self-esteem).
Second, as a result of post-test for the experimental and control groups, and difference verification of post and pre-tests within the experimental group, both social-skills and sub-factors of social-skills demonstrated significant differences. The REBT group counseling program used in this study is effective to the improvement of social-skills and sub-factors of social-skills(cooperation, assertion, sympathy, self-control).
Third, the correlation between self-esteem and social-skills was analyzed to have a statistically significant positive correlation, which means that the self-esteem increases with increasing social-skills.
In conclusion, the REBT group counseling was confirmed to be effective in improving elementary school students' self-esteem and social-skills. The rational belief that has formed right in their childhood can lead them to right growth and be bases for their adulthood. With this view, the application and development of REBT group consultation program is meaningful to improve self-esteem and social-skills. It also suggests the proper programs providing mutual interchananges help the social nature of the elementary school children improve significantly.
Author(s)
김효실
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004364
Alternative Author(s)
Kim, Hyo-Sil
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박태수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론. 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. REBT 개념과 특성 5
2. 자아존중감의 개념과 특성 8
3. 사회적 기술의 개념과 특성 13
4. REBT 집단상담 프로그램 16
5. REBT 집단상담과 자아존중감 및 사회적 기술과의 관계 21

Ⅲ. 연구방법 및 절차 24
1. 연구 대상 24
2. 연구 설계 24
3. 연구 절차 25
4. 측정 도구 28
5. 자료 처리 31

Ⅳ. 연구결과 및 해석 32
1. 연구 대상에 대한 동질성 검증 32
2. 가설검증 33
3. 질적분석 42
4. 종합분석 49

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 51
1. 요약 51
2. 결론 53
3. 제언 55

참고문헌 57
Abstract 64
부 록 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김효실. (2008). REBT 집단상담이 초등학생의 자아존중감 및 사회적 기술에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.