제주대학교 Repository

START 시각집중력프로그램이 부모의 양육태도 및 자녀의 주의집중력에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of START Visual Concentration Program on the Parenting Attitude of Parents and the Concentration Ability of Children
Abstract
본 연구는 부모, 자녀와 함께하는 START 시각집중력프로그램을 적용해서 부모의 양육태도가 어떻게 달라지며, 자녀의 주의집중력에 어떠한 변화가 있는지를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다.

이와 같은 연구의 목적과 관련하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1. STRAT 시각집중력프로그램은 부모의 양육태도에 효과가 있는가?
연구문제 2. STRAT 시각집중력프로그램은 자녀의 주의집중력 향상에 효과가 있는가?
연구문제 3. STRAT 시각집중력프로그램을 받은 부모의 양육태도와 자녀의 주의집중력간에는 유의미한 상관이 있는가?

본 연구는 제주도 제주시 소재 G초등학교 5학년 학생과 부모에게 신청서를 받아 선착순 14쌍을 선정하고 동질집단을 검증한 후 무작위로 실험집단 7쌍과 비교집단 7쌍을 대상으로 하였다. 부모의 양육태도을 측정하기 위해 Schaefer(1959)의 Maternal Behavior Research Instrument(MBRI)를 Becker(1964)의 연구에서 타당성이 입증된 바 있으며, 국내연구로는 이원영(1983)에 의해서 타당도가 증명한 부모의 양육태도 검사지를 사용하였으며 자녀의 주의집중력을 측정하기 위해 한국집중력센터(2009)에서 개발한 주의집중력검사(Concentration Ability Test)를 사용하였다. 수집된 자료 분석은 SPSS 12.0으로 실시하였고 통계적 유의미 수준은 .05로 설정하였다. 실험 전 실험집단과 비교집단의 동질성을 분석하기 위해 t-검증을 실시하였으며 양육태도와 주의집중력과 상관관계를 알아보기 위해서 상관분석을 실시하였다

본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, STRAT 시각집중력프로그램에 참여한 실험집단 부모의 양육태도가 비교집단에 비하여 유의미한 차이가 있다.
둘째, STRAT 시각집중력프로그램에 참여한 실험집단 부모의 양육태도의 하위영역 중 통제적태도, 애정적 태도, 자율적 태도의 영역에서 사전에 비해 사후 유의미하게 향상 되었으나 거부적 태도에서는 유의미하게 향상되지 않았다.
셋째, STRAT 시각집중력프로그램에 참여한 실험집단 자녀의 주의집중력은 비교집단에 비하여 유의미한 차이가 없다.
넷째, STRAT 시각집중력프로그램에 참여한 실험집단 자녀의 주의집중력 하위영역 중 시 각주의력, 선택적 주의집중력, 청각집중력 영역은 비교집단에 비하여 유의미한 차이가 있으나 청각주의력, 정보처리능력, 지속적 주의집중력 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
다섯째, STRAT 시각집중력프로그램을 받은 부모의 양육태도와 자녀의 주의집중력간의 상관관계를 검증한 결과 양육태도 전체점수와 주의집중력 전체점수 간의 상관은 보이지 않았으나 하위요인 양육태도 전체점수와 시각주의력 간의 상관, 통제적 태도와 시각주의력 간의 상관, 통제적 태도와 청각주의력 간의 상관, 애정적 태도와 선택적 주의집중력 간의 상관이 있다.

이와 같은 연구 결과를 중심으로 다음과 같은 결론을 제시할 수 있다.
부모, 자녀가 함께하는 STRAT 시각집중력프로그램을 통해 부모의 양육태도가 거부적이고 통제적인 태도에서 자율적이고 애정적인 태도로 변화하였고 자녀의 주의집중력에 영향을 미치고 있으며 이를 통해 가정 환경적인 요인을 변화시키고 자녀의 정서적 안정감 속에서 자녀의 주의집중력을 향상시키는데 도움이 된다.
The purpose of this study is to find out how the parenting attitude of parents vary and what changes there are in the concentration ability of children by applying the START visual concentration program which is performed together by parents and children.

In relation to such purpose of the study, the following study questions have been set up.

Study Question 1. Is the START visual concentration program effective in the parenting attitude of parents?
Study Question 2. Is the START visual concentration program effective in the concentration ability of children?
Study Question 3. Is there a significant correlation between the parenting attitude of parents who have received the START visual concentration program and the concentration ability of children?
This study has set the target as 7 pairs for the experiment group and 7 pairs for the comparison group at random after selecting the first 14 pairs by receiving applications from 14 students who are in the fifth grade of G Elementary School located at Jeju-si of Jeju Island and their 14 parents. In order to measure the parenting attitude of parents, the Maternal Behavior Research Instrument(MBRI) of Schaefer(1959) which was proven for its validity in the research of Becker(1964) and a test sheet on the parenting attitude of parents which is proven of its validity by Lee, Won Young (1983) for the domestic research were used while the Concentration Ability Test developed at the Korea Concentration Ability Center(2009) was used in order to measure the concentration ability of children. The analysis of gathered data was performed with SPSS 12.0 and the statistical significance level has been set as .05. The t-test was performed before the experiment in order to analyze the homogeneity of experiment group and comparison group while the correlation analysis was performed in order to find out the correlation between parenting attitude and concentration ability.

The results of this study are summarized as follows.

First, the parenting attitude of experiment group parents who have participated in the START visual concentration program has significant difference compared to the comparison group.
Second, while the controlling attitude, affectionate attitude and self-regulated attitude among the sub-fields of the parenting attitude of experiment group parents who have participated in the START visual concentration program have significantly improved after performing the program than before, but did not significantly improve in the denying attitude.
Third, the concentration ability of experiment group children who have participated in the START visual concentration program does not have significant difference compared to the comparison group.
Fourth, while the visual concentration ability, selective concentration ability and hearing concentration ability among the sub-fields of the concentration ability of children who have participated in the START visual concentration program have significant difference compared to the comparison group, but did not show significant difference in the hearing attentiveness, information handling ability and continuous concentration ability.
Fifth, while no correlation was shown between the total score of parenting attitude and total score of concentration ability as a result of verifying the correlation between the parenting attitude of the parents and the concentration ability of children who have received the START visual concentration program, there was correlation between total score of concentration ability and visual attentiveness, between controlling attitude and visual attentiveness, between controlling attitude and hearing attentiveness as well as between affectionate attitude and selective concentration ability that are sub-factors.

Based on the study results above, the following conclusion can be presented.
The parenting attitude of parents has changed from a denying and controlling attitude to a self-regulated and affectionate attitude through the START visual concentration program which is performed together by parents and children, has effect on the concentration ability of children while becoming helpful in changing the environmental factors of the family and improving the concentration ability of children within emotional stability of the children.
Author(s)
홍미선
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005073
Alternative Author(s)
Hong, Mi Seon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박태수
Table Of Contents
목 차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 4
3. 용어의 정의 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 양육태도 7
2. 주의집중력 11
3. 양육태도와 주의집중력 관계 14
4. START 시각집중력프로그램의 구성 16

Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 연구설계 19
3. 연구절차 20
4. START 시각집중력프로그램 21
5. 측정도구 24
6. 자료처리 26

Ⅳ. 연구결과 및 해석 27

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 43
1. 요약 43
2. 결론 47
3. 제언 49

참고문헌 50
Abstract 54
부 록 57
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍미선. (2010). START 시각집중력프로그램이 부모의 양육태도 및 자녀의 주의집중력에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.