제주대학교 Repository

TPRS를 활용한 초등 저학년 영어 수업 모형 개발과 적용 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Developing and Applying a TPRS English Teaching Model for Low Graders in Elementary Schools
Abstract
본 연구는 TPRS를 활용한 영어 수업 절차를 구안하고, 초등학교 저학년(1, 2학년) 교수․학습에 적용한 영어 수업이 듣기․말하기 및 정의적 영역에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이 연구를 수행하기 위해 먼저, 문헌 연구를 통한 관련 교수․학습 이론 및 TPRS에 대한 이론을 고찰하고, 초등학교 저학년의 발달특성을 살펴보았다. 또한 선행연구 등을 참고하여 TPRS 수업모형을 설계하였다. 다음으로 초등학교 저학년 어린이들의 흥미와 수준을 고려한 이야기자료를 찾아 재구성하였고, TPRS를 활용한 수업을 진행하였다. 실험 적용은 초등학교 1학년 어린이 24명을 대상으로 하였으며 제시한 수업절차에 따라 비교반을 두고 실험 연구를 실시하였다. 실험기간은 2009년 9월부터 매주 1회, 40분씩 총 12회의 학습시간을 투입하였다. 연구방법으로 실험집단과 비교집단의 정의적 영역(흥미도, 참여도, 자신감)에 대한 사전, 사후 설문조사와 이해도 측정을 위한 듣기, 말하기 평가가 각각 평가지 및 면접법을 통하여 실시하였으며, 실험결과를 도출하기 위해 수집된 자료를 T-검증을 통한 통계적 분석을 사용하였다.
이 실험을 통해 TPRS를 활용한 초등 저학년 영어학습이 정의적 영역 및 듣기․말하기 능력에 향상을 가져왔음을 알 수 있었다. TPRS가 초등학교 1, 2학년 영어과 교육과정이 추구하는 교수학습 방법의 하나로 저학년의 발달 단계에도 잘 맞는 교수기법이라고 볼 수 있다. 그러나, 현재 교육과정에 맞는 동화(이야기)의 재구성에 대한 연구 문제, TPRS의 효과와 유용성을 극대화할 수 있는 교육방법과 접목 가능한 창의적인 활동 방법을 모색하는 등의 해결해야할 문제점도 안고 있다.
This study purports to discern the process of English teaching based on TPRS and see how this TPRS-based teaching aiming at the lower graders in the elementary school influences children's affective aspects and communicative competence. Before conducting the study, we considered the theory of TPRS-based teaching and examined low graders' develpoment from various perspectives. Then we designed a TPRS-based teaching model with reference to previous studies. With the model, we tried to find various 'fairy tale' materials which capture low graders's interest and take their levels into account, and then remake them to use in TPRS-based teaching. The study was conducted on 24 first graders compared with another class. Since September 2009, according to the teaching procedures shown, we spent 40-minute learning time conducting the study once a week. To test their communicative competence, interest, participation and confidence, we used questionnaires before and after the study. A statistical analysis of collected materials was made using T-verification.
The results of this study shows that TPRS-based English learning improves communicative competence including listening and speaking abilities. Futhermore, it increases students' interest, participation, and confidence. TPRS is one of the teaching/learning methods of the English educational process which G1 and G2 students pursue in the normal course of their education. The study supports the assertion that TPRS is highly appropriate for their development. However, there are still some problems to be solved such as how to make fairy tales appropriate to the English educational process and how to elaborate teaching methods and activities to maximize TPRS efficiency.
Author(s)
장은영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005219
Alternative Author(s)
Jang, Eun Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등영어교육
Advisor
김익상
Table Of Contents
목 차
국문 초록……………………………………………………………………

Ⅰ. 서 론…………………………………………………………………
1


Ⅱ. 이론적 배경………………………………………………………………
4
1. 초등학교 저학년 학습자의 특징……………………………………………
4
2. 초등학교 영어과 교육과정…………………………………………………
6
3. 전신반응 교수법 (TPR)……………………………………………………
9
4. 스토리텔링(Storytelling)…………………………………………………
13
5. TPRS ……………………………………………………………………
15
6. 선행 연구의 고찰…………………………………………………………
24


Ⅲ. 연구방법…………………………………………………………………
26
1. 연구 문제 …………………………………………………………………
26
2. 연구 대상…………………………………………………………………
26
3. 연구 절차…………………………………………………………………
26
4. 평가 도구……………………………………………………………………
27


Ⅳ. 실험연구 절차……………………………………………………………
37
1. 교과서 분석………………………………………………………………
37
2. 단원별 이야기 선정………………………………………………………
39
3. TPRS를 활용한 수업 모형…………………………………………………
42


Ⅴ. 연구결과 및 논의………………………………………………………
52
1. 정의적 영역 평가 결과 ……………………………………………………․
52
2. 영어 능력 평가 결과………………………………………………………
55
3. 면담 결과 분석……………………………………………………………
58
4. 자기평가 결과……………………………………………………………
64


Ⅵ. 결론 및 제언……………………………………………………………
66
1. 결론………………………………………………………………………
66
2. 제언………………………………………………………………………
67


※ 참고문헌……………………………………………………………………
69
※ ABSTRACT………………………………………………………………
71
※ 부 록………………………………………………………………………
73
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
장은영. (2010). TPRS를 활용한 초등 저학년 영어 수업 모형 개발과 적용 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary English Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.