제주대학교 Repository

고등학교 수학과 수준별 수업의 실태와 개선방안

Metadata Downloads
Abstract
Different-level curriculum aims at developing students' academic achievements by providing individuals with an appropriate course of study according to each student's academic levels. It is also intended to raise and spread awareness of advantages over student level-based classes, and by extension, to construct and realize school educational visions ideally under consideration of students' differences in their academic abilities, interests, goals of learning and career paths. In the body of the thesis, an exploration of practical ways to institute an efficient employment of different-level curriculum will be conducted by introducing a survey of students' perception of the different-level classes in the preparatory institutes and the ones in schools and then comparing each result. Suggestions for managing mathematics teaching methods effectively, which are based on students' abilities, will be made in the conclusion.
Author(s)
원충민
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004773
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
양성호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
1) 연구의 필요성 1
2) 연구의 목적 2
2. 연구의 제한점 3
3. 용어의 정의 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 수준별 교육과정의 정의 및 도입배경 4
2. 공교육과 사교육에 관한 고찰 6
1) 공교육의 목적 및 현실 6
2) 공교육과 사교육의 비교 8
3) 공교육과 사교육의 역할과 관계 11
(1) 공교육의 역할 11
(2) 사교육의 역할 12
(3) 공교육과 사교육의 관계 12

Ⅲ. 연구분석 13
1. 선행연구의 분석 13
2. 연구대상 15
3. 연구분석 16

Ⅳ. 결론 및 제언 33


□ 참고문헌 36
□ 국문초록 38
□ Abstract 39
□ 부록 41
설문지 41
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원 수학교육학과
Citation
원충민. (2009). 고등학교 수학과 수준별 수업의 실태와 개선방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.