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과학영재교육에 대한 중학교 영재교육 대상자의 인식 조사

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Alternative Title
Recognitions of Science-Gifted Middle School Students toward Science Gifted Education
Abstract
본 연구는 제주도내 영재교육원에서 영재교육을 받는 중학생을 대상으로 하여 영재교육 제도 및 영재교육 운영 현황에 대한 학생들의 인식을 조사하고, 이를 통해 영재교육 운영에 대한 학생들의 일반적인 반응과 진로에 대한 인식의 기초자료를 제공하여 바람직한 영재교육제도의 정착과 아울러 현재 운영되고 있는 영재교육원의 보다 효율적인 운영에 기여하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 영재교육 대상자의 영재교육제도에 대한 인식에서 학생들은 영재에 대하여 특정 분야에 재능을 보이며 창의적인 생각을 하는 사람이며 영재성은 본인의 노력에 의해 발현된다고 인식하고 있다. 수학․과학에 대한 호기심을 해결하고 과학고등학교 진학에 유리하기 때문에 영재교육에 참여하고 있다고 하였다. 영재교육의 필요성은 재능발견 및 진로선택에 도움을 받고 우수한 인재양성을 통해 국가를 발전시키며 재능개발로 개개인의 성장을 도모하기 위해서라고 인식하고 있다.
둘째, 영재교육 대상자의 영재교육 프로그램 운영에 대한 인식에서 영재교육의 수업수준은 제주대학교와 지역교육청 영재교육원 학생들은 조금 어렵다고 인식하는 반면 과학고등학교 영재교육원 학생들은 적당하다고 인식하고 있으며, 수업방식은 강의식, 실험․실습․견학, 문제풀이 순으로 활용되고 있는 것으로 나타났다. 영재교육에 대해 만족하는 이유로는 다양한 경험과 자신의 능력과 적성을 발견하기 때문이라고 답하였다.
셋째, 영재교육 대상자의 영재교육 개선 방안에 대한 인식에서 학생들은 수학․과학의 성적보다 수학․과학에 대한 흥미와 적성을 선발기준으로 적합하다고 보고 있고, 현재대로 수학․과학 위주로 운영하되 전문적 영역의 추가를 요구하고 있다. 영재교육에서 길러주어야 할 능력으로는 교과목에 대한 지식이나 실험 능력보다는 모든 교과를 포함할 수 있는 창의적 사고력과 문제해결력을 더 중요시 여기며, 실험․실습․견학의 수업 방식을 선호하였다. 영재교육의 내실을 위해서는 영재교육 프로그램과 영재선발 방법의 개선이 필요하다고 하였다.
The purpose of this study is to survey recognition of students about the status of the gifted education system and gifted education operation with the target of middle school students receiving education at the gifted education academy in Jeju, to settle down a desirable gifted education system by providing basic material of general response about the gifted education operation and recognition about a course of students.
The results of this study can be summarized as follows :
First, in an aspect of recognition about the gifted education system, students recognize that a talent is a person who shows talent in a specific area and think creatively and giftedness is manifested by efforts of the person oneself. They said that they are participating in gifted education because they can solve curiosity about mathematics․science and enter a Science High School advantageously. They are recognizing that gifted education is necessary to get a help in talent discovery and course selection, to develop our country through superior talent raising and to promote growth of each individual due to talent development.
Second, in an aspect of recognition about operation of the gifted education program, students of Jeju National University and the gifted education center of local office of education recognize that the class level of gifted education is a little difficult, whereas the gifted education center of a Jeju Science High School recognize it is suitable. And the class method is being utilized in the order of a lecture style, experiment․practice․field trip and problem solving. They answered the reason that they are content to gifted education is because they can do various experiences and discover their own ability and aptitude.
Third, in an aspect of recognition about gifted education's improvement method, students are viewing that interest and aptitude in mathematics․science is suitable as a selection criterion rather than the grades of mathematics․science, and they are demanding addition of specialized domains even if it is operated with the focus of mathematics․science like the present. They emphasize creative thinking power and problem-solving ability that can include all curricula rather than knowledge or experimental ability about subjects as ability to be raised in gifted education and prefer the class style of experiment․practice․field trip. They recognized that the improvement of gifted education programs and talent selection method are necessary for substantiality of gifted education.
Author(s)
홍정민
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004792
Alternative Author(s)
Hong, Jeong-Min
Affiliation
제주대학교 교육대학원 화학교육학과
Department
교육대학원 화학교육
Advisor
김덕수
Table Of Contents
I. 서 론 1
II. 이론적 배경 4
1. 영재교육의 의의 4
2. 영재교육의 목표 5
3. 영재교육 프로그램의 구성요소 6
3.1 영재교육 프로그램의 요소 6
3.2 영재교육 프로그램의 유형 8
4. 과학영재의 특성 9
4.1 최초의 연구 - Terman의 종단연구 9
4.2 영재의 정의적 특성 10
4.3 영재의 인지적 특성 11
4.4 과학영재의 특성 11
5. 우리나라의 영재교육기관 운영 실태 12
5.1 영재교육기관 수 및 영재교육대상자 수 14
5.2 영재교육대상자 선발 15
5.3 영재교육프로그램 16
5.4 영재교육 담당교원 18
6. 제주지역 중학생대상 과학영재교육 운영 현황 20
6.1 교육청 영재교육원 20
6.2 교육청 영재학급 21
6.3 대학교 부설 영재교육원 22
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구의 대상 23
2. 연구의 도구 24
3. 연구의 절차 25
4. 자료의 처리 26
Ⅳ. 결과의 해석 27
1. 영재교육 대상자의 영재교육제도에 대한 인식 결과 28
1.1 영재에 대한 인식 28
1.2 영재교육의 필요성에 대한 인식 32
2. 영재교육 대상자의 영재교육 프로그램 운영에 대한 인식 결과 35
2.1 영재선발도구에 대한 인식 35
2.2 영재교육 프로그램 운영에 대한 인식 36
2.3 영재교육에 대한 만족도 40
2.4 영재교육 대상자의 진로 선택 43
3. 영재교육 대상자의 영재교육 개선방향에 대한 인식 결과 47
3.1 영재교육 프로그램 운영에 대한 개선 방향 47
Ⅴ. 결론 및 제언 58
1. 요약 58
2. 결론 59
3. 제언 60
Ⅵ. 참 고 문 헌 61
부 록 64
ABSTRACT 69
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍정민. (2009). 과학영재교육에 대한 중학교 영재교육 대상자의 인식 조사
Appears in Collections:
Education > Chemical Education
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