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관광 e-마켓플레이스 참여요인에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on Determinants of Participation in Tourism E-marketplace
Abstract
E-marketplace is a kind of B2B e-business system to support business transactions between companies. Activation of e-marketplace would save transaction cost between companies as well as promote expansion of sales opportunity so that it helps development of relevant industries. From this perspective, it is necessary to introduce and activate e-marketplace in a tourist business.
The study tries to find determinants to induce tour operators to participate in tourist e-market place by applying e-marketplace, which is currently highlighted along with the progress of Internet technology, to the tourist industry.
Participants in tourist e-marketplace can be divided into two; sellers and purchasers. The sellers include providers of tourist facilities, travel agencies, lodgings like hotels, transportation business such as car-rental services, restaurants, etc. The purchasers include tourists plus the above tourism-related companies. All of them would want to search tourist contents or purchase various tourist products in tourist e-marketplace. Therefore, tourist e-marketplace should equip with features of B2B e-business system as well as those of B2C e-business system at the same time.
Consequently, the study first drew out factors to possibly give significant impacts on participation of domestic companies in B2B e-marketplace from precedent B2B-related studies. Secondly, it developed a new study model by integrating the factors that affect web-site customers' satisfaction, which were driven from previous B2B-related studies, with B2B e-marketplace participation determinants.
For the purpose of the study, 200 survey instruments were distributed to tourist companies in Jeju Special Self-Governing Province and 135 out of them were collected except unanswered instruments. The sample is analyzed through reliability analysis, factor analysis and logistic regression analysis to test the established study model and hypotheses and proved then factors that affect participation in tourist e-marketplace.
Author(s)
홍지환
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003825
Alternative Author(s)
Hong, Ji-Hwan
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영정보학과
Advisor
김근형
Table Of Contents
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 배경 및 목적 = 1
제2절 연구의 방법 = 2
제3절 논문의 구성 = 3
제2장 이론적 배경 = 4
제1절 관광과 정보기술 = 4
1. 관광 산업과 정보기술 = 4
2. 관광과 전자상거래 = 8
3. 관광 웹 사이트 = 10
제2절 e-마켓플레이스에 대한 이론적 고찰 = 15
1. e-마켓플레이스의 정의 = 15
2. e-마켓플레이스의 유형 = 16
3. e-마켓플레이스의 특징 = 19
4. e-마켓플레이스 참여요인에 관한 문헌 연구 = 20
제3절 관광 e-마켓플레이스 = 26
1. 관광 e-마켓플레이스의 개념 정의 = 26
2. e-마켓플레이스와 관광 e-마켓플레이스의 차이 = 28
제3장 연구모형 설계 및 가설설정 = 29
제1절 연구모형과 가설설정 = 29
1. 연구모형 = 29
2. 가설설정 = 31
제2절 연구변수의 조작적 정의 = 36
1. 독립변수의 조작적 정의 = 36
2. 종속변수의 조작적 정의 = 37
제4장 실증분석 = 38
제1절 표본자료의 분석 = 38
1. 설문조사 및 자료 분석 방법 = 38
2. 표본의 기술적 특성 = 39
제2절 연구변수의 신뢰성 및 타당성 분석 = 41
1. 신뢰성 분석 = 41
2. 타당성 분석 = 42
제3절 연구 가설의 검증 및 토의 = 45
1. 조직 특성에 대한 가설 검증 = 45
2. 혁신 특성에 대한 가설 검증 = 46
3. 기능 특성에 대한 가설 검증 = 48
제5장 결론 = 50
제1절 연구의 결과 및 의의 = 50
제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 52
참고 문헌 = 53
ABSTRACT = 57
설문지 = 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
홍지환. (2007). 관광 e-마켓플레이스 참여요인에 관한 연구
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Management Information Systems
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