제주대학교 Repository

교육과정 변천에 따른 생물 관련 단원의 환경내용 변화 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Changes of the Environmental Contents in Biology-related Units based on the Curriculum Transition of the Elementary School Science
Abstract
본 연구는 초등과학의 생물 관련 단원에서 환경내용을 대상으로 교수요목기에서부터 현행 교육과정에 이르기까지 변천 과정을 알아보고자 하였다. 주요 분석 내용은 생물 관련 단원의 환경 내용 변천 과정 및 탐구 과정의 변천에 초점을 맞추었다.
교수요목기에서부터 현행 교육과정까지의 교과서를 중심으로 생물 관련 단원에서 환경내용을 분석한 결과, 환경과 생물에 관한 개념 교육은 제 3차 교육과정부터 체계적으로 실시되는데 환경교육의 필요성이 강조되기 시작한 1960년대 후반의 세계적인 추세와 그 시기를 같이 한다. 이 시기부터 '환경오염'이 처음으로 언급되기 시작하는데, 공기오염과 수질오염의 일부만을 취급하다가 제 4차 교육과정 이후부터 점차 토양오염, 쓰레기, 소음으로까지 확대되고 있다. 이러한 현상은 날로 심각해지는 환경오염으로 인해 계속적으로 세분화하여 다루어지고 있음을 나타낸다.
탐구 과정의 변천 과정을 보면, 먼저 모든 교육과정에서 관찰과 의사소통의 탐구과정이 높은 비중을 차지하고 있으며, 또한 제 1차 교육과정과 제 2차 교유과정의 교과서에서는 2~3가지의 탐구과정으로 그 폭이 좁은데 반해, 제 3차 교육과정에서부터 다양한 탐구과정이 나타남을 알 수 있다. 이는 제 3차 교육과정의 교과서가 이전의 교과서에 비하여 문장을 기술하는 방식이 크게 달라졌다는 것을 보여주며, 구체적인 문장으로 탐구활동을 유도하고 있다는 것을 알 수 있다.
따라서 본 연구에서는 날로 심각해지는 환경에 대한 새로운 인식과 함께 앞으로 초등학교에서 생물과 연계된 환경교육의 방향을 설정할 수 있는 기초적 자료를 제공하였다.
The present study aims at examining the transition process from syllabus to the current curriculum in units related to environment and living organisms in elementary school science. Main contents of analysis are focused on the contents transition process and changes in scientific inquiry of environment and biology-related units.
As a result of making an analysis of environment and living organisms-related contents based on textbooks from syllabus to the current curriculum, conceptual education for environment and organisms was conducted systematically from the 3rd Curriculum, which shares the global trends and period in the late 1960s when the need of environmental education began to be stressed. From that periods, 'environmental pollution' start to be mentioned for the first time, and only part of air and water pollutions were treated and gradually, education of ground pollution, waste, and noise have been added since the 4th Curriculum. These phenomena indicate that it is handled being segmented continuously due to environmental pollution which becomes serious day by day.
Looking at the transition process of inquiry courses regarding units related to settings and living organisms, it is found that first, in all the curriculums, the inquiry process of communication and observations constitute a higher percentage. And while in the textbooks of the 1st and 2nd Curriculums, there are 2~3 inquiry processes and the width is narrow, it is found that diverse inquiry processes appear from the 3rd Curriculum. It indicates that the textbooks of the 3rd Curriculum have very different ways of describing sentences compared to the previous ones, and induce children to do inquiry activities with concrete sentences.
Accordingly, the present study has provided basic data to set up direction of environmental education connected with biology in the elementary school in the future along with new recognition of environment which gets more and more serious.
Author(s)
송지영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005183
Alternative Author(s)
Song, Ji Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
홍승호
Table Of Contents
목 차


Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 초등학교 과학과 교육과정의 변천 3
가. 교수요목기 3
나. 제 1차 교육과정기 3
다. 제 2차 교육과정기 4
라. 제 3차 교육과정기 4
마. 제 4차 교육과정기 4
바. 제 5차 교육과정기 5
사. 제 6차 교육과정기 5
아. 제 7차 교육과정기 6
2. 과학적 탐구 과정 6
가. 탐구의 정의 6
나. 탐구 과정 7
3. 선행연구 고찰 9

Ⅲ. 연구 절차 및 방법 11
1. 연구 절차 11
2. 연구 범위 12
3. 분석 방법 13

Ⅳ. 결과 및 고찰 17
1. 교육과정 변천에 따른 환경 내용 요소의 변화 17
2. 교육과정 변천에 따른 탐구 과정의 변화 31

Ⅴ. 결론 및 제언 37

참고문헌 39

ABSTRACT 42
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송지영. (2010). 교육과정 변천에 따른 생물 관련 단원의 환경내용 변화 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.