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交通死亡事故의 效率的 減少方案에 관한 硏究

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Abstract
In modern society,the automobile has become a convenient device of social life. Also, the automobile industry has developed enough to become the backbone of a national industry, making Korea among the top 5 car manufacturers. We can say it is a golden age of the automobile.
However, as the sense of security and traffic order has not advanced along with the technological development and the gap between the increasing number of automobiles and the improvement of the traffic environment like roads maintenance is getting more widen, we are facing critical situation such as traffic congestion, parking problem, traffic accidents and pollution. Especially, the cost of traffic accidents in Jeju was over 0.4 billion and nationally 154.2 billion in 2007 alone.
With this problem in mind, in this study, I tried to explain the cause of the accidents by collecting the statistics data, examples of foreign countries and published material from 2005 to 2007 and classifying them into human factors, automobile factors and environmental factors. Then the efficient way to reduce traffic accidents was considered. The result is as the following.
Firstly, the accidents of car to person are shown higher than those of car to car in human factors. When these results more segmented, the accidents were happening more often when pedestrians cross the cross walk or jaywalk. Therefore, we need to strengthen the sense of security and boost the will of observing traffic laws among drivers and pedestrians. As for children, we need to promote a law-abiding spirit in their daily lives and educate them about the traffic rules in practical way. Also, we need to change the way of supervising law-breaking behavior into rigid punishments, even for a minor violation.
Secondly, the traffic accidents by automobiles were shown to be 233.3% higher in farm machines, 19.8% in vans than in other provinces. By the number of fatal accidents according to the purposes of a car, 300% were in rental cars, 233.3% in chartered buses, and 39.1% in taxis. This result shows the accidents in Jeju are closely connected to the fact Jeju is an urban agricultural and tourism city. Consequently, we need to strengthen the customized education for drivers in the sector of agriculture and tourism service. Also, we should create the culture of considering young children and the elderly and showing courtesy to other drivers.
Thirdly, traffic accidents by environmental factors were shown to be most frequent between 6 a.m. and 8 a.m. and between 6 p.m. and 10 p.m. when most people commute. By month, they were shown to be higher in January by as much as 54% and in October by 37.3%. To reduce the accidents, we need to provide the differentiated traffic services which reflect the image of Jeju as a tourism site by improving the color and texture of the protecting equipment, such as the lights for crosswalks, traffic lights, and protection fence in frequent accidents area.
Author(s)
김승범
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004823
Department
행정대학원 법학과
Advisor
김창군
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절 연구배경과 목적 1
제2절 연구범위와 방법 2

제2장 자동차 교통사고의 일반적 고찰 4
제1절 자동차 교통사고의 의의와 추세 4
1. 자동차 교통사고의 의의 4
1) "차"에 의한 사고여야 한다 4
2) "교통으로 인하여" 발생한 사고 이여야 한다 4
3) "사람을 사상하거나 물건을 손괴한 경우" 즉, 피해의 결과발생이 있어야 한다. 5
2. 자동차 교통사고의 추세 6
1) 교통수단별 교통사고의 추세 6
2) 교통수요와 자동차 교통사고 7
제2절 자동차 교통사고의 일반적 원인 8
1. 인적요인 8
2. 차량요인 10
3. 환경요인 10
1) 도로선형별 교통사고 10
2) 주야별 교통사고 12
3) 기상상태별 교통사고 12

제3장 제주특별자치도의 자동차 교통사고의 실태분석 14
제1절 제주특별자치도의 교통여건 변화 추세 14
1. 인구와 운전면허 소지자 추세 14
2. 자동차 보유현황 및 변화 추세 15
3. 도로변화 추세 17
제2절 제주특별자치도의 자동차 교통사망사고의 발생 추세 19
1. 교통사망사고의 발생 추세 19
2. 자동차 1만대, 인구 10만 명당 사고율 21
제3절 제주특별자치도의 자동차 교통사망사고의 사례분석 22
1. 연구의 분석모형 22
2. 인적요인에 의한 교통사망사고 원인 23
1) 운전자 성별·연령별 교통사망사고 23
2) 운전 면허취득 경과연수별 교통사망사고 24
3) 운전자 법규위반별 교통사망사고 26
4) 운전자 음주정도별 교통사망사고 27
3. 차량요인에 의한 교통사망사고 원인 28
1) 자동차 종류별 교통사망사고 28
2) 자동차 용도별 교통사망사고 30
4. 환경요인에 의한 교통사망사고 원인 30
1) 도로종류별 사고원인 30
2) 도로선형별 사고원인 32
3) 도로형태별 사고원인 34
제4절 제주특별자치도의 자동차 교통사망사고의 특성 35
1. 사고유형별(종합) 교통사고 특성 35
2. 사고유형별(차대사람) 교통사고(건) 특성 36
3. 인적요인별 교통사망사고 특성 37
1) 연령층별 교통사망사고 37
2) 법규위반별 교통사망사고 38
3) 운전 면허취득 경과연수별 교통사망사고 39
4) 음주운전여부별 교통사망사고 41
5) 보호장구 착용여부별 교통사망사고 42
6) 교통사망사고 연령층별 사상자 43
4. 차량요인별 교통사망사고 특성 44
1) 자동차 종류별 교통사망사고(건) 44
2) 자동차 용도별 교통사망사고(건) 45
5. 환경요인별 교통사망사고 특성 47
1) 시간대별 47
2) 요일별 48
3) 월별 49
4) 기상상태별 50
5) 도로별(형태별) 51
6) 도로별(종류별) 52
7) 도로별(선형별) 53

제4장 자동차 교통사망사고의 효율적 감소방안 55
제1절 효율적 감소방안의 접근방법 55
제2절 교통선진외국의 우수 교통안전대책 56
1. 미국 56
2. 영국 57
3. 독일 57
4. 일본 58
5. 뉴질랜드 58
6. 호주 59
7. 스웨덴 60
8. 비교검토 및 시사점 60
제3절 교통지도를 통한 안전의식 제고 및 단속강화를 통한 인적 감소방안 61
1. 운전자 교통질서의식 등 제고방안 61
1) 교통질서의식 함양을 위한 교육제도 강화 61
2) 교통질서의식 제고를 위한 처벌제도 강화 61
(1) 깨진 유리창의 이론 62
(2) 하인리히의 법칙 63
(3) 적수천석의 법칙 64
(4) 헌법재판소 판례 64
① 사건개요 65
② 심판대상 66
③ 결정이유 66
④ 결정요지 67
3) 고령운전자 관련 교통안전대책 강화 68
2. 보행자 교통질서의식 둥 제고방안 69
1) 어린이, 고령자 등 교통약자의 안전대책 69
2) 보행자 위주의 교통환경 조성 70
제4절 교통안전시설 설치제도 개선 등을 통한 환경적 감소방안 72
1. 교통사고 잦은 곳 개선사업 내실화 72
2. 첨단 교통단속장비시설의 확대 등 교통안전 인프라 구축 72
3. 노인보호구역 지정, 운영의 내실화 73
제5절 기타 교통관계법령 개선 등을 통한 제도적 감소방안 73
1. 운전면허 시험제도 개선 71
2. 음주운전 처벌제도 개선 74
3. 교통신호 운영체계 개선 75

제5장 결론 77
參考文獻 80
ABSTRACT 82
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
김승범. (2009). 交通死亡事故의 效率的 減少方案에 관한 硏究
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Law > ETC
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