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낚시어선 횡요 감쇠 기술 개발

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Alternative Title
The Technical Development for Rolling Attenuation of a Fishing Boat
Abstract
현재 제주도에서 관광객을 승선시켜 낚시 영업 행위를 하는 낚시어선은 기존의 낚시어업을 하는 어선 중 낚시어선어법에서 규정한 일정 안전 설비를 갖춘 후 어업허가를 받은 어선이다. 따라서 영세하고 수익은 매우 낮은 편이다.
더구나 낚시 영업 행위가 크게 호응을 받지 못하고 있는 기존의 여러 가지 문제점 중 현재 가장 절실히 요구되는 것은 선박에 익숙하지 못한 낚시 관광객들이 횡동요에 의해 느끼는 불쾌감을 해소하는 것이라 판단된다. 이러한 불쾌감은 낚시어선이 주로 FRP로 건조됨으로써, 경량화로 인한 선체 동요 주기가 짧은 것이 그 원인이라고 생각된다. 이에 본 연구는 활어창의 구획을 이용하여 승선감을 향상시킬 수 있는 방법을 연구개발하고, 이로 인하여 기존 낚시어선의 기본 선형을 개발하는 기초 자료를 제공하여 어민들이 편안하게 생업에 종사할 수 있도록 하고 안전운항이 소득 증대의 발판으로 도모되기를 바라는데 있다.
제주도 북제주군 구좌읍 세화의 연안해역에서 FRP선박인 애령호(총톤수 5.87톤, 길이 9.68m, 폭 2.96m, 깊이 1.03m)를 이용하여 경사(횡요)시험장치로 기존어창을 최적설계 및 제작하여 해상시험에 사용하였으며, 기존어창구조와 최적 설계된 어창구조(U-탱크)의 선박을 동일한 조건 하에서 횡동요 상태를 비교하였다. 해상시험시은 U-탱크실험과 기존의 어창으로 횡요각의 경사각을 측정하여 비교 검토하였다.
시험선이 정지된 상태에서 경사계에 의해 0.25초 간격으로 3회의 실험을 통해 수집된 자료를 종합해서 기존 어창과 U-어창의 횡요각 변화를 중앙값에 대한 출현빈도로 나타내었을 때, 기존 어창인 경우는 분포가 넓을 뿐 아니라, 중앙값 4.25°~9.25° 사이에서 그 출현빈도가 적고 횡요 경사각이 클수록 U-어창보다 출현빈도가 높음을 알 수 있었다. 세 차례의 실험을 종합해서 값을 상대빈도수를 나타내면, 경사각이 작은 곳과 높은 곳에서는 기존의 어창과 비슷한 경향을 보였으나, 기존어창에 비해 U-탱크는 3.0°~8.0°사이에서는 뚜렷하게 감요효과가 나타났다.
이상과 같은 결과로 탱크를 변경했을 때 감요 효율이 10.8%, 10.2%, 5.3%정도로, 다소 미미하지만 그 효과가 있음을 알 수 있었다.
In Jeju, people board and fish in fishing boats which are equipped and licensed with safety devices according to the fishing law. Only the fishing boats that tourists board are equipped and licensed with safety devices. However it must be noted that the size and profit of the business are quite low.
Fishing businesses are not popular because of rolling motion. In this study it will be discussed how to solve the problem of discomfort from rolling motion on the boats. Those tourists who are not used to fishing on a boat feel the discomfort. Most discomfort is caused by the short cycle of the body of a ship rolling caused by the light weight of the boats. The light weight is due to the FRP material which dries a boat. A way of improving the feeling of getting on a boat through the area of the live fish hold was researched and developed. Basic data about developing the existing fishing boat shape will help increase comfort, safety and profit.
The experiment was done on Aeryongho(5.87ton, length 9.68m, width 2.96m, depth 1.03m which is FRP fishing boat in Sehwari, Gujwa eup, North Jeju. An existing fish hold was designed and manufactured by rolling test equipment and that was used for a marine experiment. The rolling condition of a U-tank boat ideally designed was compared to that of an existing fishing boat using the same conditions. For the marine experiment, a rolling tilt angle of the U-tank and the existing fishing hold was measured, compared and examined.
The experiments were done every 0.25 second by a clinometer three times on a still boat. The changes of a rolling angle from the existing fish hold and U-fish hold were addressed with an advent frequency median. An existing fish hold is widely distributed and has a low frequence between the median of 4.25˚~9.25˚. The higher a rolling tilt angle is, the greater angle frequency it will have. The U-fish hold has a higher frequency median and a lower frequency angle. Based on the results from the three experiments, there are not substantial differences where the angle is low and high according to the relative frequency angle. The slope effect of the relative frequency angle of the U-tank was observed between 3˚ through 8˚ and deemed to be advantageous.
As a result, when the tank was changed even though the slope effect was slight : 10.84%, 10.24%, 5.32%, its efficiency was evident.
Author(s)
고영식
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003923
Alternative Author(s)
Ko, Young-Sig
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 어업학과
Advisor
안장영
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 3
Ⅱ. 횡요감요의 이론적 배경 = 5
2.1 횡요감요 이론적 해석 = 5
2.2 감요탱크의 시뮬레이션 = 8
Ⅲ. 장치 및 방법 = 11
3.1 낚시어선의 현황 및 특징 = 11
3.1.1. 낚시어선의 등록현황 = 11
3.1.2 낚시어선의 특징 = 11
3.2 시험선의 제원 = 13
3.3 기술개발 방법 = 14
3.4 측정방법 = 16
Ⅳ. 결과 = 20
4.1 기술개발 내용 = 20
4.2 항내 시험 = 20
4.3 최적 어창 구조 설계 = 22
4.4 시험선의 해상 시험 = 24
4.4.1 경사각의 변화 측정 = 24
4.4.2 횡요각의 출현빈도 = 27
4.4.3 횡요각의 상대 빈도 = 30
4.4.4 횡요각의 확률밀도 함수 = 32
Ⅴ. 고찰 = 35
Ⅵ. 요약 = 36
참고문헌 = 37
감사의 글 = 38
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
고영식. (2007). 낚시어선 횡요 감쇠 기술 개발
Appears in Collections:
General Graduate School > Fishery
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