제주대학교 Repository

드럼세트를 활용한 초등학교 음악지도 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Teaching Plan for Elementary School Music Using Drums : based on fifth and sixth grade
Abstract
성공적인 음악수업은 교사의 재능과 더불어 적절한 교수․학습자료에 의해 이루어 질 수 있다. 학생들의 흥미와 관심을 반영하고 그에 따른 적절한 자료를 제시하면 보다 효과적이고 다가가기 쉬운 음악수업이 이루어질 수 있을 것이다. 최근에는 다양한 매체가 등장하고 이를 활용하고 생산할 수 있는 음악장비도 많이 등장하고 있으나 아무래도 초등학교에서는 음악교육의 기초 단계에 있는 만큼 이러한 다양성을 모두 수용하는 것도 어렵고 또한 교과서 내용이 모두 들어 있는 멀티미디어 매체의 발달에 따른 부작용으로 교육현장에서도 교사나 학생들에 의해 이루어지는 기악, 시범연주, 반주 등의 여러 활동들도 위축되고 있는 실정이다. 그러므로 새롭게 교사의 역량을 발휘하고 학생들로 하여금 음악활동에 즐겁게 참여할 수 있는 방법에 대한 모색이 다각도로 필요한 실정이다.
이에 본 연구는 특히 초등학교 고학년들을 대상으로 하여 드럼세트를 활용한 음악지도 방안을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 드럼은 큰북, 작은북, 트라이앵글, 탬버린, 캐스터네츠 등 교육과정에서 사용되는 모든 리듬악기들의 총집합이라고 볼 수 있으며 드럼세트 지도를 통해서 각자 따로 연주하던 다양한 리듬악기들의 역할과 특징을 동시에 습득하게 하고 다양하고 창의적인 패턴으로 노래에 맞추어 연주하게 함으로써 학생들에게 새로운 악기연주에 대한 흥미를 충분히 유발시킬 수 있다. 리듬학습과 더불어 다양한 활동이 가능한데 이는 전자드럼모듈(drum module)과 미디를 사용하여 리듬반주로 제한되어 있는 드럼의 기능을 확장시키고 음악교육의 폭을 넓히는데 주안을 두고 방법과 절차를 소개하였다.
본 지도 방안은 구체적인 방안에 앞서 여러 문헌들에 대한 조사를 통하여 리듬에 대한 이해와 중요성을 서술하였다. 실제 지도에 사용된 연습악보 및 기술적인 내용들도 여러 교본을 참고하고 전문가와 협의하여 제시하였다. 그리고 학생들이 단계적으로 악기를 습득할 수 있도록 기본부터 익히게 하고 이를 바탕으로 능동적으로 활동하게 하여 각자의 악기를 제작하도록 하였다.
드럼세트를 이용한 음악지도라는 것이 생소하고 쉽게 접근하기 어려울 수 있으나 앞서 제시한 것처럼 여러 타악기를 모아 놓은 것이 바로 그것이다. 본 연구가 교사와 학생에게 도움이 되기를 바라며 앞으로도 드럼과 더불어 보다 다양한 악기와 자료들로 유사한 연구가 많이 이루어지길 바란다.
A successful music class depends on teacher's talent and proper teaching/learning materials. By reflecting students' interest and attention and presenting suitable materials accordingly, more effective and accessible music class is possible. Recently, multiple media have appeared. So have music devices that help use those media. However, it is hard to take in all of those diverse media as elementary music education is not much sophisticated, especially when the development of multimedia providing all the content of textbooks leads teachers and students to participate in instrumental music, demonstration performance and accompaniment less and less, which is a side effect. Thus, it is necessary to search for diverse methods with which teachers can display their abilities to guide students to join and enjoy musical activities.

In that sense, this study is to present a method for teaching music using a drum set for upper elementary students. A set of drums includes large and small drums, triangles, tambourines and castanets, all of which are rhythmic instruments used in elementary curriculum. Using the drum set, students can simultaneously acquire roles and characteristics of diverse rhythmic instruments that they would play separately; play to various and creative patterns and songs; and become interested in playing new musical instruments. In addition to learning rhythms, a variety of activities are possible, for which proper methods and procedures are introduced here, focusing on using electronic drum module and midi to extend the functions of drums that are limited to rhythmic accompaniment and to broaden musical education.

For the specific teaching plan, a wide range of literature review was conducted to describe the importance of understanding rhythms. Practice notes and descriptions used in actual teaching were presented after referring to several lesson books and expert advice. For students to acquire musical instruments step by step, they are led to make their own instruments after learning basics and active participation.

Music teaching using a set of drums may sound unfamiliar and difficult to approach but, as aforementioned, it is a collection of several percussion instruments. Hopefully, this study will be helpful for both teachers and students, and similar but more in-depth studies on drums and more diverse musical instruments and materials will be made in the future.
Author(s)
김태윤
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005223
Alternative Author(s)
Kim, Tae Yun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등음악교육
Advisor
조치노
Table Of Contents
목 차

국문 초록 ⅰ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 제한점 2

Ⅱ. 연구의 배경 3
1. 리듬에 대한 이해 3
가. 리듬의 개념 및 중요성 3
나. 리듬의 구성요소 4
2. 타악기의 분류 5
3. 드럼세트의 기원 및 구성 6
가. 드럼세트의 기원 6
나. 드럼세트의 구성 7
4. 전자드럼의 정의와 개념 12
가. 전자드럼의 정의 12
나. 전자드럼 관련개념 13

Ⅲ. 연구의 실제 15
1. 지도방법 구성관점 15
2. 드럼세트의 준비 16
가. 베이스드럼의 활용 16
나. 스네어드럼 17
다. 심벌스탠드 17
3. 드럼세트지도의 기초 18
가. 스틱 쥐는 법 18
나. 스네어드럼 연습 19
다. 하이헷 연습 24
라. 베이스드럼 연습 25
4. 드럼세트 지도 26
가. 정간보식 악보 28
나. 신체타악기의 활용 30
다. 다양한 리듬표현의 가능성 35
라. 손과 발의 협응 36
마. 다양한 패턴을 적용한 즉흥연주 38
5. 전자드럼의 활용 39
가. 전자드럼의 구성요소 39
나. 선율리듬의 연주 43
다. 컴퓨터음악으로의 접근 46

Ⅳ. 결론 및 제언 47

참고 문헌 49

ABSTRACT 51

부 록 53
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김태윤. (2010). 드럼세트를 활용한 초등학교 음악지도 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.