제주대학교 Repository

렘브란트(Rembrandt)의 자화상 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Rembrandt's Self - portraits
Abstract
예술의 창조적 행위는 인간이 자기 자신의 본질을 깨닫고자 하는 본성에 의해 끝없이 계속되고, 회화의 여러 장르 중 자화상을 통해 더욱 두드러지게 된다.
자화상이란 보통 사실적 또는 인상적으로 자기 자신의 모습을 그리는 것으로 르네상스 초기인 15세기경부터 나타났는데, 개성적 자각이 강해진 르네상스 이후에 많이 그려졌다.
자화상을 많이 그린 위대한 화가로 알려져 있는 렘브란트(Rembrandt Harmenszoon van Rijn)는 17세기 네덜란드의 중요한 인물 중에 한사람으로 손꼽히고 있다. 그러한 이유는 예술가의 작품을 통하여 자신의 견해가 구체화 되고, 얼굴 속에 나타난 예술 작품은 그것을 향수하는 사람들의 삶을 풍요롭게 만들기 때문이다.
렘브란트의 자화상을 살펴보면 삶의 모습과 체험은 예술로 표현되고, 그 예술은 다시 삶을 조명하는 역할을 한다. 그의 작품에서 공통적으로 나타나는 바와 같이 빛의 효과를 최대한 활용하여, 색채 및 명암의 대조를 강조하는 회화적 효과를 얻는 것으로 보아 그는 자화상을 통해 인간 내면의 정신성을 나타내려 하였다.
렘브란트의 여러 작품들 중 시기별로 그려진 자화상과 초상화들의 회화적 효과를 보면 색이나 모양이 빛을 통해 강조되어 있고, 명암을 통해 뚜렷이 드러나는 심리적 표현의 흐름을 나타내고 있는 특징이 있다.
또한, 화려한 붓놀림, 풍부한 색채, 하늘에서 쏟아지는 듯한 빛과 어두움, 강렬한 힘과 내면을 꿰뚫는 통찰력, 종교적 권능을 감지하게 하는 탁월한 빛의 처리, 이러한 기법은 렘브란트가 살아온 시기별 삶이 기법에 영향을 미쳤다.
본 논문은 렘브란트의 자화상에 대하여 참고 문헌 및 선행 자료를 바탕으로 시기별로 나누어 각각의 시대에 나타난 주요 작품들을 이해하고 다른 작가의 예술 작품과도 비교 해 봄으로써 남다른 독창성을 집중적으로 연구하고 분석하였다.
4단계의 시기별로 나누어 살펴보았으며 크게 초기와 후기로 나누어 그 특징을 구분지어 보았다.
초기에는 극적인 명암의 대조법을 사용하였고, 박력 있는 묘사를 했으며 수많은 인물들이 등장하기 시작한다. 이러한 초기의 전체적인 작품들로 보았을 때 인물들의 행동은 육체적인 행동 표현들이 많았으며, 활기가 넘치고 한편으로는 멜로드라마 같은 느낌을 주며 화면은 고도의 기교를 사용해 매끈하게 표현하고 있다. 반면에 후기에는 금빛과 갈색 톤으로 미묘한 명암법을 사용했고, 정적이고 사색적인 분위기가 묘사 되었으며 한 가지 주제로 단순화 시켜 그림을 그렸다. 인물들은 심리적인 반응을 위주로 표현되어 조용하고 엄숙한 분위기를 느낄 수 있다. 또한 초기의 매끈한 표현과는 달리 명료하면서 두터운 필치로 화면이 채워져 있다.
자화상을 볼 때 우리는 단순히 그 작가의 실제모습이 어떻게 생겼는가를 알고 싶어 하는 일반적인 호기심으로 다가가는 경우가 대부분이지만, 렘브란트 자신은 그의 자화상을 그려내면서 작가 내면의 모습을 진지하게 탐구하고 바라보는 것을 중요시하고 있다.
결국 항상 들여다보고 쳐다보게 되는 본인의 얼굴에 주목하면서 그가 비범한 투시력과 명암에 대한 최고의 지성과 빛, 그리고 어둠을 자유자제로 나타내는 독창성을 지닌 화가라는 사실을 알 수 있었다.
또한 회화사에서 렘브란트만큼 심적 불안과 고뇌를 지니고 인간과 세계, 화가와 신, 순간의 언어와 영원의 표현 사이의 관계를 파헤친 화가를 보기 어렵듯이 그가 미술사에 미치는 영향은 크다고 볼 수 있다.
As a creative act, art endlessly continues by the human nature to find out himself. It is distinguished in self-portrait among the various genres of painting.
It is called self-portrait to paint a picture of himself by the realistic or impressive ways. It appeared in 15th century - the early years of the Renaissance - and was made a lot after Renaissance when many people can develop their own personality.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn is famous as a great Dutch master who has lot of self-portrait. An artist incorporate his thought in his works and the people who enjoy the works can enrich their lives. In this context Rembrandt is regarded as one of the important people in the Netherlands of 17th century.
His self-portraits express his life and experiences and then light up his life. He makes the best use of light to emphasize the color and the contrast between light and shade. It's the feature throughout his works. And judging by this, he wants to express interior human spirit with his self-portraits.
The portraits and self-portraits of him clearly express psychological descriptions through the light and shade.
His periods of life effect his techniques such as splendid touch, plentiful color, light and darkness pouring from the sky, power, keen insight and excellent light handling which has the feeling of religious competence.
This dissertation seeks to investigate and analyze originality of Rembrandt's self-portraits based on the literature cited and preceding data. I will divide his work life into some periods and compare the masterpieces of each period with the other artists'.
I divide it into 4 segment and roughly into 2 periods.
In early period he used dramatic contrast between light and shade and strong description and had multiple subjects in his paintings. He displayed lots of physical actions in his works. They was energetic having a melodramatic feelings. The canvas was smooth with high technics.
However, in the later period he used delicate shading with golden gleam and brown tone. He describe silence and speculative mood in his painting and simplify the subjects. The characters in the paintings were expressed mentality-centered so the works had a quiet and solemn atmosphere. As opposed to the early period the canvas was filled with clear and thick touches.
When we see a self-portrait, usually we are just curious how he was look. But Rembrandt values serious introspection while he is painting himself.
He focused on his face and became a intellectual master who could see through and freely control light and shade. It's hard to find another artist who has anxiety and distress like Rembrandt in the history of art. He was a seeker who studied the relationships between mankind and the world, artist and God, momentary words and everlasting expression. So he can have a great influence over the history of art.
Author(s)
현혜정
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003997
Alternative Author(s)
Hyun,Hye-jung
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김용환
Table Of Contents
국문초록
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 렘브란트 회화의 시대적 배경과 예술의 형성 3
1. 17C 네덜란드 회화의 배경과 형성 3
2. 렘브란트의 생애 5
Ⅲ. 렘브란트 인물 표현의 유형별 특성 9
1. 자화상 9
2. 초상화 11
Ⅳ. 렘브란트 자화상의 시기별 연구 17
1. 다양한 시각에서의 인물표현 (1606〜1630) 17
2. 위기에 있어서의 자기응시 (1631〜1639) 24
3. 시련에 의한 생애에 전환점 (1640〜1649) 28
4. 심리적 통찰력을 띈 자화상 (1650〜1669) 33
Ⅴ. 결론 41
참고문헌 44
Summary 46

(부록)작가연보
Degree
Master
Publisher
제주대학교
Citation
현혜정. (2007). 렘브란트(Rembrandt)의 자화상 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.