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모바일콘텐츠 사용자만족에 향을 미치는 요인에 관한 국가간 비교연구

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Alternative Title
A Comparative Study of the Factors Affecting on the Users' Satisfaction of Mobile Contents in Korea and Mongolia
Abstract
The use of mobile gadgets has been rising day by day. The mobile web is one of the most exciting zones for the industry as well as research and development. This thesis shows a study on the mobile contents which are possible to access through wireless internet using mobile devices such as cell phones, personal digital assistants (PDAs), and other mobile gadgets in the public network.
The research interest of the thesis is to analyse the users' satisfaction of mobile contents in Korea and Mongolia. The system quality, information quality, and the cost to access which contain total six independent variables are affecting on users' satisfaction of mobile contents. The users' satisfaction of mobile contents increases the frequency to use mobile contents.
The ease of use, security, timeliness, relevance, entertainment quality, and the cost to access are the six independent variables which are used to analyse users' satisfaction of mobile contents in Korea and Mongolia. These independent variables are extracted from literature survey. The ease of use and security represent system quality as well as the timeliness, relevance, and entertainment quality come in domain of information quality.
The questionnaire surveys were collected from users of mobile contents in Korea and Mongolia. The statistical analysis has been done using SPSSWIN 12.0 software and the results of analysis are described as below-
I. The hypotheses for ease of use and timeliness are positive for users in Korea.
II. The hypotheses for security and relevance are positive for users in Mongolia.
III. The hypotheses for entertainment quality and cost are positive for users in both Korea and Mongolia.
IV. The users' satisfaction affects on the frequency to use mobile contents in both countries.
Author(s)
다와더르지냠수릉
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004715
Alternative Author(s)
Davaadorj Nyamsuren
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영정보학과
Advisor
김동철
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기와 연구 목적 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 2
제 2 절 연구의 방법 3

제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 모바일 콘텐츠에 대한 개념 4
1. 모바일 콘텐츠의 정의 4
2. 모바일 콘텐츠의 특성 5
3. 모바일 콘텐츠의 분류체계 6
제 2 절 모바일 콘텐츠 시장 분석 9
1. 세계 이동통신 시장 규모 및 전망 9
2. 한국 이동통신 시장 규모 및 전망 12
3. 몽골 이동통신 시장 규모 및 전망 14
제 3 절 선행 연구 15
1. 사용자만족도에 관한 연구 15
2. 콘텐츠 비즈니스에 관한 연구 18

제 3 장 연구모형 및 가설설정 20
제 1 절 연구모형 20
제 2 절 연구가설의 설정 21
1. 시스템품질과 사용자만족도간의 관계 21
2. 콘텐츠품질과 사용자만족도간의 관계 21
3. 비용요인과 사용자만족도간의 관계 22
4. 사용자만족도와 재사용의도간의 관계 22
제 3 절 연구변수의 조작적 정의 23
1. 연구변수의 조작적 정의 23

제 4 장 실증분석 24
제 1 절 자료의 수집 및 표본의 특성 24
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 27
1. 측정항목의 신뢰성 검증 27
2. 측정항목의 타당성 검증 29
제 3 절 가설검증 32
1. 한국 자료에 대한 분석 33
2. 몽골 자료에 대한 분석 35

제 5 장 결 론 39
제 1 절 연구의 요약 39
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 40
참고 문헌 41
41
45
설문지 (한국어) 47
설문지 (몽골어) 53
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
다와더르지냠수릉. (2009). 모바일콘텐츠 사용자만족에 향을 미치는 요인에 관한 국가간 비교연구
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Management Information Systems
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