제주대학교 Repository

미술교육에 대한 학부모 인식에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Parents' Perception toward the Arts Program in the Middle School
Abstract
미술교육은 미적 표현 및 감상을 통하여 개인의 미적 정서와 창의성의 발달을 돕고 생활환경의 개선에 참여할 수 있는 능력을 기르도록 계획되고 수행되어야 할 교육이다. 학생들은 미술교육을 통하여 미적인 안목, 창의적이고 개성적인 창작 능력, 인격체로서의 완성 능력을 갖추어 간다.
미술교육에 임하는 학생들의 태도는 부모로부터 가장 많은 영향을 받는다고 볼 수 있다. 중등교육에서 교사들의 역할 외에도 학부모의 인식과 역할은 매우 중요하다. 따라서 미술교육에 대한 부모의 인식이 필요하며, 그러한 인식에 대한 연구는 올바른 미술교육의 방향과 개선에 도움을 제공하게 될 것으로 보아 학부모의 인식 실태 분석을 통하여 추후 미술교육의 발전 방향을 모색하기 위한 기초 자료를 제공하는 데 연구 목적을 두고 있다.
본 연구의 조사 대상은 제주도내 중학생 자녀를 둔 학부모를 대상으로 하였으며 조사 방법은 각 가정에서 학부모가 직접 자기 평가 기입법에 의해 응답한 설문지를 통계 처리하여 학부모 실태분석, 인식, 만족도를 중심으로 연구 결과를 정리하였다.
본 연구의 결과를 살펴보면, 미술 교육은 자녀의 창조성, 잠재력 개발, 전인교육에 맞춰져 있으며, 동시에 특별한 과정이나 관심의 과목보다는 일반적으로 수행되는 다수의 교육과정 중 한 과정으로 인식하고 있다. 학부모들의 학력, 직업에 따라 다소 인식 차이가 있으며 섬이라는 지역적 특수성에 기인하여 지역적 미술교육 환경은 학부모가 기대하는 수준과 차이를 보이며 직업과의 연계성 역시 낮게 인식을 하고 있다. 자녀의 지속적인 미술교육의 지원 여부는 학부모의 학력 수준과 직업에 따라 차이가 있으며 미술교육이 제공하는 긍정적 역할에 기대를 크게 하는 반면, 전공으로의 지원과 인식, 즉 미술교육이 평생 직업으로서의 연계성에 대해서는 긍정보다는 부정적 인식을 하고 있다. 향후 자녀의 미술교육 지속성은 부모의 동의가 주요한 전제로 우선시되고 있다. 가정적, 경제적, 사회적으로 안정되고 자녀들에게 다양한 기회를 부여하고자 하는 생활 군에 속하는 40대 연령대에서 긍정적으로 파악이 되었고, 남학생 부모보다는 여학생을 둔 학부모들이 미술교육에 대하여 만족 태도와 추천 의사가 높게 조사되었는데, 여성의 내면적 아름다움과 연계될 수 있는 미적 정서, 조형능력, 창의력 등이 배양될 수 있는 교육의 기회이므로 여학생 부모들에게 긍정적 인식으로 자리 잡고 있는 것으로 사료된다.
그러므로 미술교육이 표방하는 목적 달성은 부모의 관심과 인식 여하에 달려있다고 할 수 있다. 부모의 올바른 이해와 기준, 노력이 병행될 시 교육의 주체인 자녀는 미술교육의 다양한 혜택을 부여받을 수 있고 미술교육이 표방하는 목적이 달성될 수 있는 것으로 파악되었다.
The quality of relations between schools and parents plays an integral role in student success. Parents Perception in students' education has been emphasized implications for students' education. Numerous studies show that parent perception is related with higher student academic achievement, more positive student and parents perceptions toward the education.
In middle school, the art program is perceived as an important course because it provides aesthetic sentiments as well as an innovative life characteristics. At the same time, it stresses on the creativity and autonomy of students.
This study begins with a brief review of research showing the links between parent perception and the art program in middle school. To access claims about the parents' perception and to better understand evaluation methods used, I analyzed 19 attributes. These were selected in several previous studies. A total of 337 survey were done and gathered 321 during the winter season. Questionnaires completed which gathered data such as socio-demographics, perceptions and attitudes. The degree of parents perception was applied using 5-point Likert scale. The value '1' indicates 'very low' and '5' means 'very high'. Data analysis involved the application of t-test, Chi-square, and Anova,
The results of the research are as follows;
First, parents have high educational career and white color job are interested in the art program. The parents concern about private art program which may focuses on students' innovation and potential ability.
Second, parents are regarding the art program as an expression of things, artistic talent of the their children, and innovation, but geographic environment of the art program is limited and unsatisfied level. The belief that student academic success can be improved through the art programs, not the life-time job position.
Third, the effectiveness of parent perception is improving student learning for the beauty, emotion, and education while students are taking this program. They believe that it provides numerous opportunities for improving links between students and their lives.
Fourth, the result suggest that general creative and artistic attitude rather than specific skills as a maker of art is an important affective point. Even though the art program is good to us, it is regarded as positive improvement for the life.
Fifth, the strongest perception to study the arts was students' awareness of the diversity of learning and opportunity for their talents. However, sustainable study for the art program is depending on the student' talents and parents' agreement.
Sixth, perception at the age of 40 yrs old group was higher score for the studying of the art. Social positions and various careers encourage them to support their students' arts in the academic opportunities.
Seventh, parents who have female students are having more positive support for their children' opportunities at the art program. In addition, these parents are higher scores for the recommendation and satisfaction about the art program.
In conclusion, while this paper has many limitations, it shows that the perception for the art program differs in parents' ages, jobs, living conditions. Parents' attitude toward the art program is the most important factor and they are final decision-maker for their students' various opportunities. Academic support for the students is needed to increase their students' talents in a more rigorous manner.
Author(s)
김지영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004874
Alternative Author(s)
Kim, Jee Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김방희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 방법 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 미술교육의 의의와 성격 5
2. 미술교육의 역할 10
3. 현대 미술교육의 동향 11
Ⅲ. 청소년과 미술교육 21
1. 청소년의 특성 21
2. 청소년과 미술교육 24
3. 미술교육과 학부모 인식 26
4. 선행연구의 고찰 28
Ⅳ. 연구결과 분석 및 해석 33
1. 연구방법 33
2. 조사대상자의 일반적 특성분석 34
3. 미술교육에 대한 실태분석 35
4. 미술교육에 대한 인식 44
5. 미술교육에 대한 만족도 56
6. 분석결과 요약 61
Ⅴ. 결론 66
참고문헌 69
Abstract 71
부록 74
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지영. (2010). 미술교육에 대한 학부모 인식에 관한 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.