제주대학교 Repository

미술놀이가 감성지능에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Art Game on Emotional Intelligence : With Focus on the 3rd Year Class of Elementary School
Abstract
현대 사회의 다양하고 복잡한 환경으로 인해 사회 문제가 증가하고 있는데, 이런 문제 해결을 위한 방안으로 대두되고 있는 것이 감성지능(EI:Emotional Intelligence)에 관한 연구이다.
한 사회의 미래를 진단하려면 교육 제도는 물론 가정, 학교, 사회 전반의 분위기가 학생들에게 어떤 영향을 미치는가 살펴보아야 한다. 하지만 단순히 지능지수(IQ:intelligence quotient)만 높다고 이루어지는 것이 아니고 정서적․이성적 두뇌의 적절한 조화로 이루어진다.
감성지능은 다양한 표현을 할 수 있는 미술놀이에서 좀 더 큰 효과를 볼 수 있다. 미술놀이를 통해 아동은 자신의 내면을 다양하게 표현할 수 있다. 주제, 기법, 재료를 접할 수 있는 기회를 주어 미술을 이해할 수 있는 능력을 기르며 창의력을 높일 수 있다. 이처럼 감성지능은 미술놀이를 통해 좀 더 향상 시킬 수 있다.
본 연구는 미술 발달 단계 중 도식기에서 또래집단기로 접어드는 초등학교 3학년 학생을 대상으로 연구하였다. 이 시기는 자기중심성이 사라지고 자아의식이 한층 더 확대됨에 따라 도식화되었던 표현에서 벗어나 사실적인 묘사로 접어드는 시기이다. 시각과 지각의 발달로 사물의 형태를 잘 알게 되고 자기가 보고 느낀 그대로의 색과 대상과의 관계가 사실적으로 나타나는 시기이다. 이처럼 초등학교 3학년 학생은 시각적이며 구체적인 것에 빠르게 반응하는 시기이므로 미술놀이를 중심으로 학습한다면 감성의 효과를 높일 수 있고 학습자에게 본질적인 경험과 인식을 제공할 수 있다.
미술놀이 적용 전․후의 농․어촌과 도심 초등학교 3학년 학생들의 감성지능지수(EQ:emotional intelligence quotient) 변화의 차이를 분석한 결과 나타난 특징은 다음과 같이 요약할 수 있다.

첫째, 실험 전 두 집단의 정서표현, 감정이입, 정서활용을 검사 했을 때 차이가 없는 것으로 나타났고, 정서인식과 정서조절에서는 두 집단의 차이가 있었다.
둘째, 실험 후 농․어촌 초등학교 3학년 학생들의 집단에서는 자기감정 인식, 정서조절, 정서표현, 감정이입에서 상관관계가 있는 것으로 나타났고, 정서활용에서는 상관관계가 거의 없는 것으로 검증되었다. 또한 자기감정 인식, 정서표현에서는 감성지능지수가 향상되는 변화를 보여 미술놀이 학습의 효과가 있었다. 그러나 정서조절, 감정이입, 정서활용에서는 큰 차이를 보이지 않았다. 그렇지만, 도심 초등학교 3학년 학생들의 집단에서는 감성지능 5가지 하위요소 모두에서 상관관계가 있는 것으로 검증되었다. 자기감정 인식, 정서조절, 정서표현, 감정이입, 정서활용에서 유의수준 0.05 보다 작게 나타나 미술놀이 학습의 감성지능지수 향상에 효과가 있었던 것으로 검증되었다.
셋째, 실험 후 두 집단 간의 감성지능 5가지 하위요소에 대한 모든 항목의 유의확률이 0.000으로 학습의 차이가 있는 것으로 검증되었으며, 미술놀이 교수-학습에서도 뚜렷한 차이를 보였다. 농․어촌 아동들은 단순한 화면구성과 정적인 모습을 많이 보인 반면 도심 아동들은 표현에 있어서 장식적이고 화려하게 표현하며, 색상 선택에 있어서 고정적인 경향을 보였다. 환경에 따라 아동의 표현과 색채의 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다.

이러한 결과를 종합해 보면 농․어촌 학생 집단에 비해 도심 학생 집단이 미술놀이를 통해 감성지능에 더 많은 영향을 받는다고 볼 수 있었다.
감성지능 검사를 통해서 분석한 결과 농․어촌 학생을 위해서는 5가지 요소에 관련해서 도심 학생과는 다른 환경적 요소와 흥미를 이끌고 자기 자신을 알고 타인을 알 수 있는 미술놀이 교수-학습 과정안을 개발해야 할 필요성이 있다.
본 연구를 통해 감성지능의 중요성을 인식하고 다양한 주제와 재료를 선정하여 사용할 수 있도록 미술놀이 교수-학습 과정안의 연구가 계속 이루어져, 학생들의 미술에 흥미를 갖고 참여하여 감성지능 향상에 도움이 되고자 한다.
Due to the diverse and complex environment of modern society, social problems have been increasing and making researches on EI (Emotional Intelligence) have been gathering strength as the ways of solving such problems.
To diagnose the future of a society, what effects the educational system and the overall atmosphere of home, school and society have on the students should be examined. It can be fulfilled with not just high IQ (Intelligence Quotient) but appropriate harmony of emotion and rationality.
The emotional intelligence can have greater effects in art games in which diverse expressions can be made. Through art games, children can express their inner side diversely. Art games can cultivate the ability of children to understand art and heighten their creative power by providing them with the opportunity to gain access to themes, techniques, and materials of art. Thus the emotional intelligence can be further enhanced through art games.
This research was conducted on the elementary school students who were in the 3rd year class which is the transition period from the schematization stage to the peer group stage in the art development stage. This stage is the period in which schematized expression is replaced by the realistic description as self-centeredness is disappearing and self-consciousness is further expanding. Due to the development of vision and perception, students can perceive the forms of things well and express the relations with objects realistically as they see and feel them. As the 3rd year class of elementary school is the period in which students respond fast to visual and concrete things, if they are taught with emphasis being given on art games, it will enhance the effectiveness of emotion and provide the learners with essential experience and recognition.
The results of analyzing the differences in changes in EQ (Emotional Intelligence Quotient) of the 3rd year students of elementary schools in the farming and fishing villages and in the urban center before and after the art games were applied are summarized as follows.

First, there were no differences in the expression of emotion, empathy, and emotion utilization before the experiment between the two groups, but there were differences in the emotion recognition and the emotion adjustment between the two groups.
Second, it was found that there were correlations in the recognition of self-emotion, emotion adjustment, emotion expression, and empathy in the group of the 3rd year class students of elementary schools in the farming and fishing villages, but it was proved that there were hardly correlations in the emotion utilization. Also in the recognition of self-emotion and the emotion expression, the emotional intelligence quotient was enhanced, showing that the art games were effective in learning. However, there were no big differences in the emotion adjustment, empathy, and emotion utilization. But in the group of 3rd year class students of elementary schools, it was verified that there were correlations in the 5 subordinate factors of emotional intelligence. The learning with art games was found to be effective in enhancing the emotional intelligence quotient since the recognition of self-emotion, emotion adjustment, emotion expression, empathy and emotion utilization were found to be less than the significance level of 0.05.
Third, after the experiment, the significance probability was 0.000, showing that there were differences in all the items of the 5 subordinate factors of emotional intelligence between the two groups.

Based on theseresults, it can be said that the group of students in the urban center are influenced more through art games than the group of students in the farming and fishing villages.
Based on the results of analyzing through the emotional intelligence test, the development of teaching and learning programs of the art games are needed so that the students in the farming and fishing villages can have interest, that is different from the interest of the students in the urban center, and to know themselves and others, with regard to the 5 subordinate factors.
Researches on the teaching and learning programs of the art games should continue to be made so that students can recognize the importance of emotional intelligence and choose and use diverse themes and materials. It will also be helpful for the children to participate in art activities with interest and to enhance their emotional intelligence quotient.
Author(s)
박보경
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005052
Alternative Author(s)
Park, Bo-Kyoung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
손일삼
Table Of Contents
목 차

국문초록 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ ⅰ

Ⅰ. 서론 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 1
1. 연구의 필요성 및 목적 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 1
2. 연구방법 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 2

Ⅱ. 미술놀이와 감성지능 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 3
1. 미술놀이와 교육 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 3
2. 감성지능과 교육 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 6
3. 미술놀이와 감성지능의 상관성 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 8

Ⅲ. 감성지능을 위한 미술놀이 교수-학습 ․․․․․․․․․․․․․․․․ 10
1. 감성지능을 위한 미술놀이 지도방안 ․․․․․․․․․․․․․․․ 10
2. 감성지능을 위한 미술놀이 교수-학습 과정안 ․․․․․․․․․․․ 14

Ⅳ. 미술놀이 교수-학습 과정안 적용에 따른 감성지능 결과 분석 ․․․․․ 46
1. 연구대상 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 46
2. 연구절차 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 47
3. 연구방법 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 47
4. 연구결과 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 48

Ⅴ. 결론 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 55

참고문헌 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 57
ABSTRACT ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 59
부록 ․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․․ 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박보경. (2010). 미술놀이가 감성지능에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.