제주대학교 Repository

사이버가정학습 제주e-study 2.0 활성화 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Developing a Cyber Home Learning System: Jeju e-study 2.0
Abstract
본 연구는 차세대 사이버가정학습 2.0 도입에 즈음하여 웹 2.0의 등장과 사이버가정학습의 변화에 대한 문헌 연구를 통해 차세대 사이버가정학습 2.0의 운영 방향을 제시하고, 2009 광주광역시교육정보원 사이버가정학습 시범운영 사례 및 제주e-study LMS/LCMS에 대한 컨설팅과 성능테스트를 토대로 제주e-study 2.0의 효율적인 운영방안을 제시하는 데 목적이 있다.
연구방법은 문헌 연구와 시범 운영 사례 연구, 컨설팅 및 성능 테스트를 병행해 실시하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 웹 2.0 환경과 사이버가정학습 변화의 이론적 고찰에 대해 사이버교육은 정보통신기술을 기반으로 생성되는 가상의 공간에서 교수자와 학습자가 시간적, 공간적 제약을 받지 않고 원하는 교수․학습을 전개해 나갈 수 있도록 지원하여야 한다. 또한 사이버가정학습은 학교교육과 연계한 다양한 자율학습 콘텐츠를 무료로 제공하여 보충학습 기회를 확대하고 도시 및 농어촌, 도서벽지 학생들에게 우수한 보충 학습 기회를 균등하게 제공해 오고 있다. 그리고 차세대 사이버가정학습 2.0은 학습자의 능동적인 학습에 강조점을 두어 단순한 지식을 전달하는 데만 초점을 맞출 것이 아니라 학습자 개개인의 특성을 고려하고, 온라인 네트워크의 장점 등을 활용하여 보다 많은 커뮤니케이션을 학습에 도입할 수 있어야 한다.

둘째, 광주광역시교육정보원 사이버가정학습 2.0 시범 운영 사례에 대해 광주 사이버가정학습 WEB 서버의 경우 제주의 서버와 비교할 때 CPU 클록이 3배 이상이며 메모리 용량은 8배였다. WAS(Web Application Server)는 두 지역의 경우 CPU를 제외하고 거의 동일한 성능을 가지고 있었다. 다만 광주의 경우는 2대의 서버를 가지고 이중화 시켜 시스템의 안정화를 꾀하고 있었다. DB 서버의 사양과 대수를 비교해 보면 광주에 비해 제주는 쿼리 실행 시 응답시간이 지연될 가능성이 많았다. 그리고 네트워크 전체회선은 2GB로 제주의 80배임은 물론 1Gbps의 사이버가정학습 전용회선을 갖고 있었다.

셋째, 제주 사이버가정학습 시스템 컨설팅과 성능 테스트에 대해 사이버가정학습 콘텐츠는 정적콘텐츠로 어플리케이션 서버와 무관하게 웹서버를 통해서 서비스 되어야 한다. 따라서 NAS, SAN기반의 클러스터링 등의 웹서버와 어플리케이션 서버간의 파일 공유체계가 마련되어야 하며, 콘텐츠 타입에 따라 웹서버와 어플리케이션 서버 사이에 선택적으로 서비스될 수 있도록 설정되어야 한다. 또한 성능분석간 네트워크 장비의 문제로 인한 성능 저하 현상과 부적합 서버 구성이 진단됨에 따라 이에 대한 조치와 상시적인 네트워크 모니터링 체계의 수립이 필요하였다. 그리고 성능 테스트 결과 동시단말사용자(Concurrent User)를 1,000명 대상으로 테스트를 수행했을 때 테스트 결과는 600~650명까지가 매우 안정적으로 시스템(WEB, WAS)이 반응하고 있었으며 평균 응답 속도 또한 0.618초 이하로 사용자들이 서비스를 받는데 전혀 지장이 느끼지 않을 정도의 빠른 속도를 보였다. 그러나 618초 이후부터는 WEB 서버의 응답 대시(cqcount/aqcount)가 증가하고 있는 상태이므로 제주e-study 사이버가정학습 전체 사용자를 대상으로 서비스하기에는 WEB, WAS 서버 모두 확충이 필요하며 더불어 네트웍 대역폭 확충이 필요하였다.
The next generation of the Cyber Home Learning System 2.0 is the subject of this study. Literature studies and the advent of Web 2.0 suggest a new direction for the Cyber Home Learning System 2.0. Additionally, in Gwangju in 2009, there has been performance testing of and consulting about Jeju's e-study LMS / LCMS and operating practices.. Based on this testing and consulting, we can suggest efficient operation methods for Jeju e-study 2.0.
Methodology: the literature studies, operating practices for trial operation, consulting, and performance tests were conducted concurrently.
The results of this study are as follows.
First, theoretical consideration of the changes made by the Web 2.0 environment and the cyber home: Online education and the virtual space created by communication technology should help teachers and learners teach and study without the constraints of time and space. Cyber home schooling, in conjunction with a variety of free self-learning content, should provide supplemental learning opportunities to those who live in urban and rural areas so that excellent supplemental learning opportunities are equally available to students in remote areas. The next generation of the Cyber Home Learning System 2.0 should place its emphasis on active learning, not only the delivery of simple knowledge. It should focus on individual student characteristics and apply the advantages provided by online networks to teaching and learning. It should adapt teaching to communication technology.
Second, a trial was conducted comparing the operation of the Cyber Home learning System 2.0 in Gwangju and Jeju. Compared to the Jeju server, Gwangju's WEB server is as follows: the Gwangju CPU clock is more than three times faster than Jeju's and its memory capacity is eight times higher. The WAS (Web Application Server) in the two regions had almost the same performance. In Gwangju, two redundant servers are responsible for the system's stability. When comparing the DB servers' specifications and logarithms, it was noted that Jeju's system has a high probability that response time will be delayed while the server is running a query.
Gwangju's network memory is 2GB, which is 80 times more than Jeju's. Gwangju also has a dedicated line with a bandwidth of 1Gbps for the Cyber Home Learning System.

Third, tests of the Jeju Cyber Home Learning System showed static content. Because this content is static, it is not related to the application server, and services for this content should be provided independently through the web server. Since the web and application servers are not related, a file-sharing system between them is needed. The web server should have NAS, SAN-based clustering, and one of the servers should be configured to make a file-sharing system possible. Because network equipment problems, performance degradation, and inadequate sever composition can be diagnosed, a permanent network monitoring system is also needed. A performance test with 1000 concurrent users (Concurrent User) showed that the system (WEB, WAS) is very stable up to 600-650 users, and the average response speed is less than 0.618 seconds. That is a very fast and convenient speed for users. However, after 0.618 seconds the network response time from the WEB dash (cqcount/aqcout) will increase. For this reason, we need to expand the WEB WAS server and raise the network bandwidth.
Author(s)
강남철
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005227
Alternative Author(s)
Kang, Nam Cheol
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
목 차


국문초록 ⅰ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구 문제 4
4. 연구 방법 4
5. 선행연구의 고찰 5

Ⅱ. 웹 2.0과 사이버가정학습 7
1. 사이버교육 7
2. 사이버가정학습 8
3. 웹 2.0과 사이버가정학습 14
4. 사이버가정학습 2.0 15

Ⅲ. 광주 사이버가정학습 2.0 시범 운영 사례 18
1. 사례 분석 방법 18
2. 사례 분석 결과 19

Ⅳ. 제주 e-study 시스템 컨설팅과 성능 테스트 26
1. 컨설팅 및 성능 테스트 개요 26
2. 컨설팅 결과 주요 문제점 및 해결 방안 27
3. 성능 테스트 30

Ⅴ. 제주 e-study 사이버가정학습 2.0 운영 모형 36
1. 제주 e-study 사이버가정학습 2.0 활용 방법 36
2. 현 시스템 구축 현황 및 개선 후 시스템 재구성 모형 59
3. 모니터링단 운영 64

Ⅵ. 요약 및 결론 66
1. 요약 66
2. 결론 70
3. 제언 71


참고 문헌 73

ABSTRACT 75
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강남철. (2010). 사이버가정학습 제주e-study 2.0 활성화 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.