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송이 및 현무암 석분을 이용한 탄성포장재의 중금속제거에 관한 연구

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Author(s)
金成殷
Issued Date
2008
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004392
Abstract
This research thesis has made the research on the removal of heavy metal of elasticity pavement through waste tire chips. To do it, this thesis has analyzed the removal effect of heavy metal iron(Cu, Pb, Cd, Cr)with the mixture of Scoria 4 Powdered Basalt Sludge 1 with elasticity pavement, in an effort to have the removal effect of heavy metal pollution source to arise from raindrop-runoff of elasticity pavement.
This result reveals that heavy metal iron have had the tendency of being removed in order of Pb>Cd>Cu>Cr. Additives have been analyzed of having the removal rate in order of yellowish brown scoria > dark gray scoria>black scoria>reddish brown scoria> powdered basalt sludge.
And, adsorption rate has suffered from the changes, which gradually increased up to 5wt% with the rising input of adsorbent, and remained point of reflection, with slant decreasing at 5~20 wt%.
It is deemed that the optimum mixing ratio would accounts for 5~10wt%, if factors, such as elasticity, strength and color that the existing elasticity pavement has, are kept at right scope.
With respect to additive scoria, yellowish brown, black and dark gray scoria is difficult to use, owing to a few of reserves. And, it would be effective to use reddish brown scoria containing the most reserves. Also, the recycling of powdered basalt sludge would contribute to using adsorbents to simultaneously reduce materials and cost involving environment preservation and waste disposal.
Alternative Title
A study on the removal of heavy metal of elastic pavement materials through scoria and powdered basalt sludge
Department
산업대학원 건설환경공학과
Advisor
南正萬
Awarded Date
2008. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 연구내용 및 범위 3
3. 폐타이어 칩 현황 4
3.1 폐타이어 발생 및 재활용 현황 4
3.2 폐타이어 칩을 활용한 탄성포장재 7
3.3 탄성포장재의 문제점 8

Ⅱ. 실험방법 9
1. 화학성분 9
1.1 XRF분석 9
1.2 XRD분석 13
1.3 SEM분석 20
2. 용출 실험 22
2.1 용출실험의 정의 22
2.2 용출실험의 영향인자 23
2.3 우리나라의 용출 실험법 23
2.4 KSPL 용출실험 방법 24
3. 흡착실험 26
3.1 흡착실험의 정의 26
3.2 흡착현상의 일반적 원리 26
3.3 물리흡착과 화학흡착 27
3.4 연속식흡착 실험 28
3.5 회분식 흡착실험 29
3.5.1 흡착평형 29
3.5.2 등온흡착 실험 32
4. 인장강도 및 신장률실험 33
4.1 실험 장치 33
4.2 실험편 33
4.3 실험방법 37
4.3.1 실험조건 37
4.3.2 조작방법 38
4.4 인장강도 및 신장률의 계산 38
4.4.1 인장강도 38
4.4.2 절단시 신장률 39
4.4.3 인장 응력 39
4.5 실험결과의 맺음법 40

Ⅲ. 실험재료 및 특성 41
1. 폐타이어칩 41
1.1 폐타이어칩의 정의 41
1.1.1 타이어 구조 41
1.2 폐타이어칩의 화학적 성질 46
1.2.1 XRF 분석 46
1.2.2 XRD 분석 47
1.2.3 SEM 분석 47
1.2.4 폐타이어의 중금속 용출 49
2. 안료 50
2.1 안료의 정의 50
2.1.1 무기안료 50
2.1.2 유기안료 51
2.2 안료의 화학적 성질 51
2.2.1 매염(媒染)안료의 XRF분석 51
2.2.2 매염안료의 XRD분석 52
2.2.3 매염안료의 중금속 용출 53
3. 첨가제 54
3.1 송이(Scoria) 54
3.1.1 송이의 정의 54
3.1.2 제주도내 송이의 분포 및 채취지역 55
3.1.3 송이의 화학적 성질 57
3.2 현무암 석분슬러지(Powdered basalt sludge) 59
3.2.1 현무암 석분슬러지의 발생 과정 및 현황 59
3.2.2 현무암 석분슬러지의 화학적 성질 62

Ⅳ. 실험결과 및 고찰 64
1. 용출실험 64
1.1 탄성포장재의 용출실험 64
2. 회분식 흡착실험 65
2.1 등온흡착실험 65
2.2 흡착실험 68
3. 인장강도 및 신장률실험 74
4. 고찰 76

Ⅴ. 결론 77

참고문헌 78
Degree
Master
Publisher
제주대학교 산업대학원
Citation
金成殷. (2008). 송이 및 현무암 석분을 이용한 탄성포장재의 중금속제거에 관한 연구
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Graduate School of Industry > Environmental Engineering
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