제주대학교 Repository

습지 생태체험학습을 통한 초등학생들의 인식 변화

Metadata Downloads
Alternative Title
Perception Change of Elementary Students through Field Trip in the Wet Land
Abstract
2008년 제 10차 람사르 총회가 우리나라의 창원에서 개최된 후 습지에 대한 인식이 제고되면서 관심이 높아졌다. 습지의 생태계가 한반도에서 차지하는 중요성은 매우 크며 다양한 기능을 하고 있음에도 불구하고 아직까지도 버려진 물 고인 땅 정도로 생각하는 경향이 있다. 이러한 잘못된 의식은 어렸을 때부터 습지에 대한 중요성을 교육하지 못한 때문이다.
이에 본 연구는 초등학생들의 습지 생태체험학습을 통해 습지에 대한 중요성과 가치를 잘 인식하고 보호하려는 태도를 가질 수 있도록 프로그램을 개발하고, 이를 제주도에 소재한 B초등학교 6학년을 대상으로 습지 생태체험학습 프로그램을 적용하여 학생들의 습지에 대한 인식 변화를 조사하였다.
본 연구에서 개발된 프로그램을 실험반과 비교반으로 나누어 각각 생태체험학습과 전통적 수업을 해 본 결과, 인지적 영역은 물론이고 정의적 영역에서도 습지에 지식 및 태도가 실험반에서 유의미하게 높음을 알 수 있어서 생태체험학습의 효과를 얻을 수 있었다. 또한 실험반만을 대상으로 한 탐구활동 결과와 정성적 평가에서도 습지에 대한 흥미와 호기심이 향상된 것으로 나타났다.
따라서 앞으로도 계속적으로 본 연구와 같은 체험학습 소재를 개발하여 초등학생들에게 올바른 자연관과 자연을 사랑하는 마음을 기를 수 있는 보다 많은 체험학습 프로그램 개발이 무엇보다도 필요하다고 사료된다.
Interests also rose as cognizance of wetland was raised since 10th Ramsar convention was held in Changwon, Korea in 2008. Although the ecological system of wetland plays a very big role in the Korean peninsula and performs diverse functions, it is impossible to deny that it is still conceived to be deserted land with stagnant water or something. It seems that this wrong recognition is considerably because the significance of wetland is not taught since they are young.
Thus, the present study developed the wetland ecologically experiential learning program so that elementary school students can recognize the significance and values of wetland and have the attitudes to protect it through their ecologically experiential learning of wetland, and investigated changes in students' recognition of wetland applying this to 6th graders of B elementary school located in Jeju city, Jeju Special Self-Governing Province.
As a result of conducting ecologically experiential learning and traditional learning respectively dividing into the trial class and the comparison class with the program developed in the present research, it was found that knowledge and attitudes of wetland were significantly high not only in the cognitive area but also in the affective area and we could get the effect of ecologically experiential learning. And it was found that interest and curiosity into wetland were elevated also in the results of the scientific inquiry activities and the qualitative evaluation with trial class only
Accordingly, it is thought that above all, experiential learning programs are needed to develop elementary school students' right view of nature and minds to love it by continuously finding and providing materials of experiential learning like those of this research in the future.
Author(s)
김승현
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005182
Alternative Author(s)
Kim, Seung Hyun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
홍승호
Table Of Contents
목 차


Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 습지 4
2. 생태체험학습 7
3. 체험학습의 일반적인 학습모형 8
4. 남생이못 습지의 자연환경 9
5. 초등과학 교과의 습지 관련 단원 10
6. 선행연구 12
7. 외국의 습지 체험학습 프로그램 사례 13

Ⅲ. 연구 절차 및 방법 16
1. 연구 절차 16
2. 연구 대상 17
3. 습지 생태체험학습 프로그램 개발 17
4. 실험 설계 18
5. 평가 검사도구 개발 및 적용 18
6. 통계 처리 20

Ⅳ. 결과 및 고찰 21
1. 프로그램 개발 결과 21
2. 검사도구 개발 및 평가 결과 22

Ⅴ. 결론 및 제언 31

참고문헌 32

ABSTRACT 34

부 록 36
생태체험활동 교수․학습 과정안
생태체험활동 학습지
습지 인식 설문지
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김승현. (2010). 습지 생태체험학습을 통한 초등학생들의 인식 변화
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.