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시바 료타로(司馬遼太郎)의 몽골관

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Alternative Title
Shiba Ryoutaro's View on Mongolia : Focused on the "Mongoru Kikou " and "Sougen no Ki"
Abstract
일본의 대표적인 역사소설가인 시바 료타로(司馬遼太郎:1923~1996)는 '국민작가'라 불릴 만큼 넓은 독자층을 형성하고 있다. 그는 생애 57편의 장ㆍ단편 소설을 저술하였으며 이외에 다수의 에세이와 대담집, 비평, 논술, 기행문 등을 남겼다.
시바는 어린 시절부터 중국문명의 주변에 위치한 새외민족(塞外民族)에 대해 특별한 관심이 많았다. 작가가 된 후 이러한 새외민족의 흥망의 역사를 주제로 하는 소설을 비롯하여 대담, 에세이를 통하여 자신의 역사관을 끊임없이 피력해 왔다. 이처럼 그의 작품세계가 타민족에 대해 깊은 관심을 보이고 있다는 점은 다른 일본작가에게는 찾아보기 힘든 시바문학의 특질이라 할 수 있다.
새외민족 중에서 시바는 특히 몽골에 대한 관심이 아주 컸다. 시바는 오사카외국어학교 (현재의 오사카외국어대학) 몽골어학과에 입학하여 몽골의 언어, 역사와 문화를 전공하였다. 주변에서 중앙을 바라보는 시바의 자세, 즉 변경사관(邊境史観)의 원점은 대학에서 배운 몽골어이며 어린 시절부터 공상 속에서 꿈을 키워온 몽골을 위시하여 만리장성 밖의 새외민족 민족에 대한 깊은 애정이라 할 수 있다.
또 시바는 강연이나 에세이 등에서도 몽골이나 몽골문화에 대해 언급하는 일이 많았다. 특히 문화나 문명 또는 민족을 논할 경우에 몽골을 키워드로 삼아서 전개하는 수법을 택하고 있는 점등으로 미루어 '몽골'은 시바문학의 원천이라고 할 수 있을 것이다.
시바는 몽골을 직접 두 차례 방문하여 『몽골기행(モンゴル紀行)』(1974)과『초원의 기록(草原の記)』(1992)을 집필하였다.
『몽골기행』과『초원의 기록』에서 유목민의 조상 흉노와 한족(漢族)의 관계 및 그 문명에 대해서 이야기하고 있다. 여기에서 이데올로기와는 먼 역사, 소수에서 다수를 보는, 주변에서 중앙을 본다고 하는 시바의 역사관 (司馬史観) 속에서 몽골에 대한 인식을 엿볼 수 있다.
그리고 유목민족사회에도 관심을 두어서 이를 명쾌하게 '문명'으로 파악하고 있다. 몽골의 유목민사회에 대해서는 많은 학자들에 의해 연구되어 왔다. 문화로서의 유목의 특수성을 취급하여 타문화와 비교연구는 방대하게 많으며 유목이 세계 문명에게 끼친 역할도 여러 각도에서 논해지고 있다. 그러나 시바처럼 유목자체를 명쾌하게 문명으로 보고 역사를 논한 것은 지금까지 없었다.
시바는 주인공 체배그마의 인생을 중첩하여 몽골의 현대사를 그리고 있다. 체배그마는 브리야트 출신 몽골인으로 몽골족으로 태어난 탓으로 네 개의 초원을 거치면서 살아온 길은 매우 험난하였다. 남편과 헤어지고 몽골에 가서도 무국적으로 10년 간을 살았으며 국제법에 의해 겨우 몽골 국적을 취득할 수 있었다. 26년 만에 재회한 남편은 이미 다른 여자와 재혼해 있고 병이 깊어서 몽골에 온 후 몇 달만에 숨을 거두었다. 시바는 몽골의 역사를 치열하게 살아온 체배그마라는 몽골 여성의 삶과 중첩시킴으로서 우리에게 깊은 감동을 준다.
『몽골 기행』은 시바가 1973년 처음으로 몽골을 방문한 다음 집필된 것이며 이로부터 17년 후 1990년 시바는 재차 몽골을 방문한다. 이 두 번째 방문 후에 쓰여진 것이 『초원의 기록』으로 두 작품의 집필시기는 16년의 격차가 있다. 1973년 당시는 몽골이 사회주의 국가였으나 1991년은 민주화운동에 의하여 70년 동안 계속되었던 사회주의 체제를 버리고 회의제(会議制) 민주주의를 도입한 시기였다. 소련주도의 사회주의시대에서는 민족의 영웅 징기스 칸을 칭송하기는커녕 입밖에도 꺼내지 못하는 이데올로기 주도의 『몽골인민공화국통사』가 정부의 주도 하에서 제작되어 역사교육을 담당하였다. 그러나 1991년 민주화가 된 후 최초의 자유선거로 선출된 국민대회의에서 초대 대통령이 선출되어 민주주의 국가로서 첫 발걸음을 뗀 시기였다.
이와 같이『몽골기행』과『초원의 기록』을 통해 작가가 어린 시절부터 생을 마칠 때까지 가지고 있었던 '몽골'에 대한 깊은 애정과 감동을 느낄 수 있었다. 또한 소수에서 다수를 보는, 주변에서 중앙을 보는 시바의 역사관에 대해서도 알 수 있었다.
One of the influential Japanese novel writer Shiba Ryotaro(1923~1996) was named as 'peoples' writer for his popularity. During his life time he produced 57 long and short novels as well as critical essay.
During his childhood Shiba had a great deal of interest in Shewe tribe which related to Chinese dynasty. As he grew older he relentlessly tried to express his interest in the history of Shewe tribe through dozens of his essays. This deep interest in the culture of other nationals is what differs him from other Japanese writers and can only be attributed to as a specific Shiba's heritage.
His most interest in Shewe tribe lied on Mongols. Shiba had majored in Mongolian language and history and graduated Mongolian language department at Osaka Foreign Language College (presently Osaka Foreign Language University ). His neutral position on many events where influenced by his knowledge of Mongolian language and history as well as his great interest and passion in Mongolians living beyond Great Chinese Wall.
On many occasions, he used to refer to or mention during his lessons and lectures about Mongolia and Mongolian culture. Especially, during his lectures whether it was on civilization, culture or nationals the word Mongolia was used and referred as a keyword thus enabling his successor to establish that Mongolia was starting point of Shiba's literature.
Shiba visited Mongolia on two occ "On the highways" asions and wrote "Mongoru Kikou "(1974), "Sougen no Ki"(1992).
"Mongoru Kikou ", "Sougen no Ki" depict ancestors of modern nomads- Hunnu tribe their coexistence with neighboring Han tribe as well as their civilization. A reader can see Shiba's historic unbiased view on ideology and ancient history and have a clearer understanding of Mongolia . In his works he also clearly defines nomadic society as a civilization. So far Mongolian nomadic society was a subject of study of many scholars. These works try to identify many aspects of the culture, try to compare it with others as well as applies different angles in trying to evaluate degree of influence it had on other civilizations. Though, he was the only one to ever define nomadic lifestyle as a civilization.
Shiba depicts modern Mongolian history through a woman called Tsevegma. She is one of the Mongolian minorities a Buriat by national and this causes her to travel through four steppes and face hardships of her life. She divorces her husband and comes to Mongolia where she had to wait for 10 years according to the rules of international law to be able to finally obtain Mongolian citizenship. After 26 years of separate lives her husband visits her in Mongolia but due to a incurable illness he passes away soon after his arrival. Tsevegma's hard fought survival throughout her life reminds the reader of lives of all Mongolian women and thus is quite a moving masterpiece.
After completing his Travel Mongolia in 1994 on his first trip to Mongolia he visited the country again after 17 years in 1990. Second visit produced "Sougen no Ki" in 1992 exactly 16 years after the first book. His first book was written in 1973 coincided with the communist regime which reigned the country for 70 years while the second book was born while Mongolia launched a transformation of its political system from old to new, democratic one. During years of Peoples' Republic of Mongolia under the watchful eyes of Soviet Union when ideology suppressed people so that they were not even allowed to loudly say the name of their national hero Chinggis Khan the Government meticulously controlled education especially when it came to history. Though, with the first wave of democratic movements that began in 1991 the people finally elected new parliament and the president through free and democratic elections and the Mongolia was able to make its first step as a democratic country.
Through "Mongoru Kikou " and "Sougen no Ki", we can feel author's lifelong passion about Mongolia. Furthermore, he enablesa reader to see broader complex picture by presenting simple facts as well as get a more detailed, center oriented view on history.
Author(s)
수크바타르
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004445
Alternative Author(s)
Sukhbaatar Munkhzul
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
秦恩淑
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 시바 료타로의 작품세계 3
Ⅲ. 시바 료타로와 몽골 7
Ⅳ. 시바 료타로의 새외민족에 대한 역사인식 11
Ⅴ. 시바 료타로의 몽골체험과 작품세계 15
1.『몽골기행』과『초원의 기록』 15
2. '유목 민족 対 농경 민족' 관점 25
3. 몽골 근대사 속의 체배그마의 삶 34
Ⅵ. 결론 42
참고문헌 44
Abstract 45
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
수크바타르. (2008). 시바 료타로(司馬遼太郎)의 몽골관
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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