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인터넷 쇼핑몰의 효과적인 e-CRM 구축

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Alternative Title
Building Effective e-CRM for Internet Shopping Mall
Abstract
The paradigm of modern management has so rapidly changed that it
emphasizes customer relationship. Therefore, keen mutual relationship
between enterprise and customer becomes more important; e-CRM
focusing on collecting and using customer's information through
increased community with customers by using Internet rose up. This
study aims to verify the building elements of effective e-CRM which
realizes customer-based management. As a model for this, we examined
if e-Marketing, e-Service, e-System, and e-Security elements are
satisfied, and if customers are satisfied, what influence does it have
on re-purchase effect and transmitting effect by word of mouth. We
performed survey for the public and students, and used 223 copies of
effective survey on verifying research model. For empirical analysis,
we used SPSS 12.0 for Window Statistics Package Program and
verified research model through LISREL.
As we verified e-CRM's elements, the hypotheses of this study were
proved to have meaningful effect. The reason why e-CRM's elements:
e-Marketing, e-Service, e-System, and e-Security have meaningful
effects on customer's satisfaction is that a customer should be satisfied
with the system upon visiting a website by enterprise's marketing
activity and making a deal, and the customer would have re-purchase
and transmitting effect by word of mouth only with strict customer
management for the service and security. This study gives a suggestion
to Internet shopping mall enterprises that they should build perfect
e-CRM in every aspect to secure as many new customers and to
maintain existing customers as customer's satisfaction is directly
linked to enterprise's revenue.
Author(s)
玄洵才
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004347
Alternative Author(s)
Hyun, Sun-Jae
Department
경영대학원 경영정보학과
Advisor
玄庭碩
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
1) 연구배경 1
2) 연구목적 2
2. 연구의 방법 및 구성 3
1) 연구방법 3
2) 논문의 구성 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 인터넷 쇼핑몰의 이론 4
1) 인터넷 쇼핑몰의 정의 4
2) 인터넷 쇼핑몰의 특성 6
2. e-CRM의 이론 7
1) e-CRM의 개념 및 특성 7
2) e-CRM의 필요성 및 구성 11
3) 고객만족의 개념 16
4) 재구매 의도 17
5) 구전효과 18
6) 고객만족과 재구매 의도 및 구전효과 19

Ⅲ 연구 설계 20
1. 연구모형 및 변수의 조작적 정의 20
1) 연구모형 설정 20
2) 변수의 조작적 정의 21
2. 연구가설 설정 25
1) 연구가설 설정 25
3. 조사의 설계 27
1) 설문지 구성 27
2) 자료수집 및 분석 방법 28

Ⅳ. 실증분석 29
1. 조사대상자의 일반적 특성 29
1) 조사대상자의 인구통계학적 특성 29
2) 조사대상자의 이용성향 특성 31
2. 측정항목의 일차원성, 신뢰성 및 타당성 분석 34
1) 측정항목의 일차원성 평가 34
2) 신뢰성 분석 35
3) 타당성 분석 36
3. 가설검증 결과 40
1) 연구모형의 검증 40
2) 가설 검증 41
4. 분석결과에 대한 논의 43

Ⅴ. 결론 46

참고문헌 49
ABSTRACT 54
설 문 지 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
玄洵才. (2008). 인터넷 쇼핑몰의 효과적인 e-CRM 구축
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Graduate School of Business Administration > Management Information Systems
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