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자연사박물관의 지역 특이적 자료와 초등과학 교과서의 내용 연계 분석

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Alternative Title
A Study on Association between the Contents of Elementary Science and Regional-Specific Science Exhibits in Natural History Museum : Focused on Life and Earth Sections
Abstract
최근 주 5일제 수업이 학교에 정착됨에 따라 학생들은 여가 시간이 예전보다 많아지면서 학생들은 학교 안 교육활동에서 벗어나 학교 밖에서 체험 학습을 할 수 있는 기회도 늘어나고 있다. 이에 따라 문화 시설에 대한 수요가 늘어가고 있고 자연히 자연사박물관에 대한 관심으로 이어지면서 자연사박물관의 필요성과 교육적 기능이 부각되고 있다. 이에 본 연구는 자연사박물관의 과학 전시물과 초등과학의 생명 및 지구영역의 학습 연계 방안을 모색하였다.
조사 결과 자연사박물관의 과학 전시물은 화석, 생물표본, 암석 등 풍부한 실물자료들이 전시되고 있어서 교과서나 사진으로만 학습했던 한계에서 벗어나 효과적인 학습 대상이 될 수 있다. 아울러 전시물에는 관찰, 의사소통, 해석, 추리하는 탐구 과정도 다소 포함되어 있어 단순 관람에 그치지 않고 과학 탐구 활동을 위한 장소로도 충분히 제공될 수 있을 것으로 생각된다. 또한 제주도와 오름, 한라산 백록담 형성과정 등의 자료를 통해 지질 학습과 동시에 지역에 대한 애착심과 세계자연유산으로서의 자부심을 느낄 수 있을 것이다.
본 연구의 결과에서도 제시하였듯이 자연사박물관의 과학 전시물은 지역의 학생들에게 훌륭한 과학 관련 학습 소재로 제공될 수 있으므로 앞으로도 계속하여 지역의 과학시설과 같은 다른 과학 학습 소재에 대한 체험학습 프로그램 개발이 필요하며, 특히 실생활 문제와 밀접한 소재부터 접근하여 학생들로 하여금 과학에 대한 흥미와 호기심을 높일 수 있는 방안을 강구해야 한다고 사료된다.
The spare time of students becomes a lot more than before according to settlement of 5 day a week system tuition at school recently. Along with this, it is also increasing the chance which learn it through experience outside the school instead of educational activities in the school. Demand to cultural facilities is increasing with this. For an example, it is rising the necessity and the educational function of a natural history museum. In this study, it explores a learning connection between the scientific exhibits of a natural history museum and life and earth science divisions of the elementary science textbook.
The natural history museum is exhibited the abundant real things such as fossil, biological specimen and rock. Thus, the exhibits of natural history museum can be made the effective learning target instead of the limit learned only in a textbook and a picture. The exhibits are contained the inquiry precess elements such as observation, communication, interpretation, predicting, and inferring, suggesting that the natural history museum can be provided sufficiently as location for the scientific inquiry activity. The students can learn minds to love to an area and self-confidence to world natural heritage in Jeju as well as the geological learning through materials on formation process of Jeju-Do, Oreum, and Mt, Halla Baekrokdam, and so on.
As shown in the results of this study, the scientific exhibits in a natural history museum can be offered to students in an area as the wonderful science-related learning materials. Thus, it is necessary to develop continuously experience learning programs in relation to scientific facilities in an area. Particularly, it should study the casting plan which can raise interest and curiosity to science by approach from the materials close to a real life
Author(s)
현성환
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005205
Alternative Author(s)
Hyeon, Seong Hwan
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
홍승호
Table Of Contents
목 차
i

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 문제 2
3. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 자연사 박물관 4
2. 선행연구 8

Ⅲ. 연구 방법 11
1. 연구 대상 11
2. 연구 절차 11
3. 자료의 분석 방법 12
4. 교과서 분석 및 교수-학습 지도안 작성 13

Ⅳ. 결과 및 토의 14
1. 제주민속자연사박물관 관련 단원 분석 14
2. 제주민속자연사박물관의 과학 전시물 분석 16
3. 과학 전시물과 교육과정의 내용 연계성 분석 22
4. 체험학습 지도안 26

Ⅴ. 결론 및 제언 29

참고 문헌 30

ABSTRACT 32
부 록 34
생명영역의 체험학습 과정안 34
지구영역의 체험학습 과정안 41
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현성환. (2010). 자연사박물관의 지역 특이적 자료와 초등과학 교과서의 내용 연계 분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
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