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접점서비스에서 비언어적 소통이 고객만족에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Nonverbal Communication of Service Workers on Customer Satisfaction in Service Encounter : Focused on Culture and Tourism Interpret Service
Abstract
Companies work hard to improve service quality and to satisfy their customers in the service industry. Especially, companies directly related to the tourism industry work extremely hard to gain an edge over their competitors. Major companies, including air lines and hotels, constantly endeavor to improve the service quality of their service workers. However, it is a fact that service workers in small tourist destinations and museums have little or no chance to study service manners.
This study examines the degree to which the service providers' nonverbal communication has influence on customer satisfaction. Already, there is a lot of interest about non-verbal communication in service marketing, broadcasting and medical service. However, this cannot be said for the tourism industry.
The purpose of this study is to examine the effect of nonverbal communication of service workers on customer satisfaction in service encounters in the Jeju Hae-nyo Museum.
To accomplish the objectives of this study, the theoretical reviews and empirical analysis were carried out together. The data collection of this study was performed at the Jeju Hae-nyo (women divers') Museum during October, 2007. A total of 220 questionnaires were finally used for empirical analysis. Frequency analysis, factor analysis, ANOVA analysis and simple correlation analysis were used for the statistical analysis.
Findings of the study are that the dimension of nonverbal communication of the cultural and tourism interpreters included in the model, such as kinesics, proxemics, physical appearance and para-language, have significant effect on customer satisfaction with the museum. Furthermore, customers who were satisfied by the service workers also felt deeper satisfaction with their visit to the museum.
Author(s)
김영남
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004181
Alternative Author(s)
Kim, Young-nam
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
서용건
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
제1절 문제의 제기 및 연구의 목적 = 1
1. 문제의 제기 = 1
2. 연구의 목적 = 2
제2절 연구의 범위와 방법 = 3
1. 연구의 범위 = 3
2. 연구의 방법 = 4
3. 연구의 흐름 = 5
Ⅱ. 이론적 고찰 = 7
제1절 접점서비스 = 7
1. 접점서비스 개념 및 성격 = 7
1) 접점서비스 개념 = 7
2) 접점서비스의 특성 = 11
3) 서비스접점의 유형 = 14
제2절 접점서비스에서의 비언어적 소통 = 17
1. 접점서비스에서의 서비스 제공자와 고객 간의 소통 = 17
1) 언어를 통한 소통 = 18
2) 비언어적 소통 = 19
제3절 고객만족 = 33
1. 고객만족의 개념 = 33
제4절 문화관광 해설 서비스 = 37
1. 문화관광해설사 = 37
2. 문화관광해설의 의미 = 38
3. 문화유산해설사의 의사소통 = 40
III. 조사 설계 = 42
제1절 연구의 모형 및 가설설정 = 42
1. 연구모형 = 42
2. 연구가설의 설정 = 43
제2절 설문지 구성과 측정 = 43
1. 설문지 구성과 측정 = 43
2. 표본추출과 자료수집 = 45
3. 분석방법 = 45
IV. 실증분석 = 46
제1절 표본의 일반적 특성 = 46
1. 인구통계적 특성 = 46
2. 방문객 특성 = 47
제2절 변수의 신뢰성 및 타당성 검증 = 49
1. 신뢰성 검증 = 49
2. 타당성 분석 = 51
3. 군집분석 및 판별분석 = 54
제3절 가설의 검증 = 56
1. 가설 1의 검증 = 56
1) 연령에 따른 비언어적 소통 중요도 차이 = 56
2) 박물관 방문 목적에 따른 중요도 차이 = 57
3) 여행형태에 따른 중요도 차이 = 59
2. 가설 2의 검증 = 61
3. 가설 3의 검증 = 62
제4절 분석 결과의 함의 = 63
V. 결론 = 65
제1절 연구 요약 = 65
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 = 66
참고문헌 = 68
부록(설문지) = 77
ABSTRACT = 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김영남. (2008). 접점서비스에서 비언어적 소통이 고객만족에 미치는 영향
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General Graduate School > Tourism Management
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