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正月 대보름 들불祝祭에 관한 硏究

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Alternative Title
A Study on the Jeongwol Daeboreum Fire festival
Abstract
The purpose of this study is to find the factors effecting to visitor's satisfaction of festival events for promoting regional economy and enhancing an image of Jeju island. in order to archive the purpose of the study, literature reviews and various theories related to regional festival have been examined. Based on these examinations, the systematic questionnaire for survey has been developed Jeongwol Daeboreum Fire Festival has been selected for this research Statistical analysis for finding factors effecting the visitor's satisfaction has been proceeded. Data were collected from visitors who had participated in the Jeongwol Daeboreum Fire Festival in 2007.
The result comes from this study by analysing the data and it is like as follows.
First of all, according to study for the result of difference analysis, the factors, which are a residential district of visitors, an educational background and so on among the feature of demography, affect the visitor's satisfaction.
Second, according to the confidence index and factor analysis, the satisfaction of the visitors about the regional festival is verified by the statistic, which is Cronbach's alpha value, 0944, and variance description, 63.011%.
Third, through the regression analysis, it is possible to figure out the relation between the satisfaction of visitors and revisit or recommendation to others.
In conclusion, from the study which are an actual proof of the analysis ,a trait of the population statistics, and the factor of the satisfaction of visitors about the regional festival is affected by the feature of demography and the factors of satisfaction about a regional festival. Also, it is revisited with revisit or recommendation to others.
From the assumption of the first, a trait of the population statistics is similar to the positioning of target market, and from the assumption of the second, the factor of the satisfaction of visitors about the regional festival is similar to the 4Ps for marketing mix, from the assumption of the third and forth are similar to feedback for the necessity of the festival.
Author(s)
김재일
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004102
Alternative Author(s)
Kim,Jae-Il
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 관광개발학과
Advisor
최용복
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제제기 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 3 절 연구의 범위와 방법 3
1. 연구 범위 3
2. 연구 방법 4

제 2 장 이론적 고찰 6
제 1 절 지역축제의 이론적 배경 6
1. 지역축제의 개념 및 의의 6
2. 지역축제의 기능 8
3. 지역축제의 분류 10
4. 지역축제의 효과 16
제 2 절 만족과 재방문 23
1. 만족 23
2. 지역축제 만족속성 31
3. 재방문 33
4. 타인 추천 36
제 3 절 지역축제 현황 및 분석 39
1. 지역축제 현황 및 특성 39
2. 제주지역 축제 현황 및 특성 44
3. 정월대보름 들불 축제 현황 44

제 3 장 조사 설계와 분석방법 47
제 1 절 연구가설 및 모형 47
1. 연구가설의 설정 및 모형 47
제 2 절 변수의 조작적 정의 49
1. 만족 49
2. 재방문 49
3. 타인 추천 49
제 3 절 설문구성 및 연구방법 50
1. 설문의 구성 50
2. 표본의 추출과 자료수집 및 분석 방법 51

제 4 장 실증분석 결과와 종합토의 52
제 1 절 표본의 일반적 특성 52
1. 인구통계학적 특성 52
2. 조사대상의 관광행태에 관한 특성 54
3. 기술통계량 분석결과 및 해석 55
제 2 절 측정척도의 평가 58
1. 인구 통계학적 특성과 축제 만족도 58
2. 신뢰성 분석 61
3. 요인 분석 61
제 3 절 연구가설의 검증 64
1. 인구 통계학적 특성과 방문객 만족도와의 관계 검증 64
2. 축제의 만족속성과 방문객 만족도와의 관계검증 65
3. 축제만족과 재방문과의 관계 67
4. 축제 만족과 타인추천과의 관계 68
제 4 절 실증분석결과 종합 69
1. 실증분석결과 요약 69
2. 시사점 70

제 5 장 결 론 72
1. 결론 72
2. 연구의 한계 73

참고문헌 74
부 록 80
ABSTRACT 91
Degree
Master
Publisher
제주대학교
Citation
김재일. (2007). 正月 대보름 들불祝祭에 관한 硏究
Appears in Collections:
Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Tourism Development
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