제주대학교 Repository

제 7차 및 2007년 개정 교육과정의 3, 4학년 과학 교과서 비교․분석

Metadata Downloads
Alternative Title
A Comparison and Analysis of Year 3 and 4 Primary School Science Textbooks of The Seventh and Year 2007 Revised Curriculums
Abstract
이 연구는 제 7차 교육과정에 의해 편찬된 초등학교 3, 4학년 과학 교과서와 2007년 개정 교육과정에 의해 편찬된 초등학교 3, 4학년 과학 교과서의 외형적 특징 및 내용 체계, 교과서 내용, 삽화의 비교․분석 등을 통해 현재 교육현장에서 적용되는 과학 교과서가 제시한 탐구활동을 통하여 아동이 과학적 지식을 제대로 습득할 수 있도록 구성되었는지 고찰하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 교과서 내용 분석은 크게 지식, 탐구과정, 태도로 나누어 했으며, 삽화분석은 삽화를 사진, 그림, 도해, 만화, 도표로 분류하고, 삽화의 역할을 동기유발, 실험안내, 자료제공, 실험결과제시로 분류하여 분석하였다.
제 7차․2007년 개정 교육과정의 3, 4학년 과학 교과서를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 2007년 개정 과학 교과서는 쪽수 증가, 단원 체계의 변화, 탐구하기·부록의 신설 등의 변화를 통하여 내용이 체계적으로 전개되고, 의미 있는 과학적 탐구 활동이 이루어지도록 하였다. 이는 창의성 신장을 강화하고, 탐구 활동을 강조하며, 교육 내용을 적정화하기 위한 것으로 교육과정의 구성방향과 일치함을 볼 수 있다. 즉, 2007년 개정 과학 교과서는 2007년 개정 과학과 교육과정의 구성 방향과 중점을 충실히 반영하였다.
둘째, 학년별, 영역별 내용 분석의 결과, 2007년 개정 과학 교과서는 내용수가 기존의 55% 정도로 축소되었고, 탐구 과정을 가장 많이 다루고 있다. 초등학교 학생들의 수준에 적합하도록 내용을 구성함에 따라 많은 내용을 축소, 삭제하고, 과학 탐구의 즐거움을 체험할 수 있도록 해서 아동이 과학적 지식을 제대로 습득하는 데 도움을 줄 것으로 예상된다.
셋째, 교과서 삽화 분석 결과 2007년 개정 과학 교과서의 쪽당 삽화 수는 2.44개로 제 7차 과학 교과서에 비해 줄어들었고, 사진의 비율이 가장 높았으며, 주로 자료 제공의 역할로 사용되었다. 이는 시각 자료의 효과를 극대화할 수 있도록 하고 편집 디자인을 학생의 요구와 특성에 알맞게 창의적으로 구성한다는 방침을 구현하고 있음을 보여준다.
이상의 연구 결과를 바탕으로 본 연구에 대해 제언하면 다음과 같다.
첫째, 본 연구는 교과서의 초등학교 3, 4학년 과학 교과서의 전반적인 외형적 특징, 내용 체계, 삽화에 대해 분류를 하였으나, 학습 주제별 구체적인 내용 체계 분석과 학습목표와 연관된 삽화의 효율성 연구가 필요할 것이다.
둘째, 2007년 개정 과학 교과서의 삽화는 사진과 그림에 지나치게 치우쳐져 있다. 사진 위주의 단순한 삽화구성에서 벗어나 다양한 삽화를 게재하고, 교과서에 제시된 삽화뿐만 아니라 학습주제 및 학생의 실태, 지역 실태를 고려한 삽화 재구성이 필요하다.
셋째, 본 연구에서는 2007년 개정 교육과정의 3, 4학년 실험용 과학 교과서를 이용하여 분석하였으므로 2011년부터는 실제 초등 교육 현장에서 사용되어지는 과학 교과서를 이용하여 분석해 보는 것이 본 연구의 검증 차원에서도 필요할 것으로 보인다. 또한 5, 6학년의 과학 교과서가 나오면 보다 체계적이고 심도 있게 비교․분석할 필요가 있다고 본다.
This study aims at exploring whether curriculums are organized to help students to understand scientific knowledge properly through experimentactivities presented in science textbooks which are applied to the field of education currently according to comparison and analysis external characteristics, system of contents, contents and illustrations of primary school science textbooks for Year 3 and 4 between the Seventh and Year 2007 Revised Curriculums. In order to achieve such a purpose, the textbooks broadly analyzed by knowledge, experimentprocesses, and attitudes, and illustrations by dividing them into photos, pictures, explanatory diagrams, and cartoons and the roles of illustrations into motivation, guidance to experiments, sources, and presentation of results of experiment.
The analysis of science textbooks for Year 3 and 4 in the Seventh and Year 2007 Revised Curriculums shows the following results.
First, science textbooks of the Year 2007 Revised Curriculum develop the contents systematically through increasing pages, changing unit systems, and newly adding inquiring and supplement and establish meaningful scientific experimentactivities. This is to strengthen increase of creativity, emphasize experimentactivities, and rationalize the contents of education, which is seen as agreeing with the directions of composing curriculums. In other words, Year 2007 Revised science textbooks faithfully reflect the directions and focus of Year 2007 Revised Curriculum for science.
Second, the examination of the contents by year and area showed that science textbooks of Year 2007 Revised Curriculum reduce the contents to 55% of the existing textbooks and deal with experimentprocess the most. As they are organized appropriate for the level of primary school students, many contents were reduced and deleted so that students can experience joy of scientific inquiry, which is expected to help students obtain scientific knowledge properly.
Third, the results of analysis of illustrations in the textbooks, the number of illustrations per page in science textbooks for Year 2007 Revised Curriculum were 2.44, which is less than that of science textbooks in the Seventh Curriculum. In addition, the proportion of photos were the highest, and they are mainly used to provide data. This is a realization of directions to maximize the effects of visual materials and creatively compose design in editing appropriate for students' needs and characteristics.
Based on such results, this study suggests as follows;
First, although this study classified the general external appearance, system of contents, and illustrations of science textbooks for Year 3 and 4 in elementary schools, we require effective studies on illustrations related to specific content system by learning topic and learning objects.
Second, illustrations in science textbooks of Year 2007 Revised Curriculum are partial to photos and pictures. By breaking the simple composition mainly with photos, it is required that science textbooks should include various illustration and be reorganized by considering not only illustrations presented in textbooks but also learning topics and conditions of students and areas.
Third, this study examined Year 3 and 4 elementary school science textbooks for experiments of Year 2007 Revised Curriculum and therefore, it may require to be proved through science textbooks used in the field of elementary school from 2011. In addition, when science textbooks are released, we may need to compare and analyze them more systematically and profoundly.
Author(s)
문양희
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005202
Alternative Author(s)
Mun, Yang Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
현동걸
Table Of Contents
목 차



Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적과 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 초등학교 과학 교과서의 성격과 역할 3
2. 과학 교과서의 내용 4
3. 과학 교과서의 삽화 8
4. 2007년 개정 교육과정 9
5. 선행 연구 고찰 13

Ⅲ. 연구 내용 및 방법 15
1. 연구 절차 15
2. 연구 대상 16
3. 분석틀 16
4. 분석방법 17

Ⅳ. 연구 결과 및 해석 19
1. 외형적 특징 19
2. 내용 체계 23
3. 학년별 단원의 수와 분량 29
4. 교과서 내용 분석 32
5. 교과서 삽화 분석 39
Ⅴ. 결론 및 제언 45
1. 결론 45
2. 제언 46

참고문헌 47

ABSTRACT 49
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
문양희. (2010). 제 7차 및 2007년 개정 교육과정의 3, 4학년 과학 교과서 비교․분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.