제주대학교 Repository

제주시 여성결혼이민자가족의 적응 실태와 정책 방향

Metadata Downloads
Alternative Title
Actual Conditions of Female Marriage Immigrant Family's Adaptation and Directions of Support Policy in Jeju City
Abstract
세계화와 개방화의 물결을 타고 오늘날 지구촌은 국가 간 인구이동이 일상화되고 보편화되어 세계는 '국경 없는 이주의 시대'를 맞고 있다. 이러한 현상은 제주도도 예외는 아니다. 제주특별자치도 자치행정과에 의하면 2006년 4월 말 당시 도내 거주 외국인 총수는 2,645명인 것에 비하면 3년 만에 3배 이상 증가하였고, 현재 2006년 말 제주특별자치도는 총 3,576건의 혼인 가운데 국제결혼이 277건으로 전체의 7.7%를 차지하고 있다. 이렇게 국제결혼이 급증하면서 이들 가정을 연구 대상으로 하는 연구들이 진행되어 오고 있다.
본 연구에서는 여성결혼이민자에 대한 선행 연구를 바탕으로, 제주시 여성결혼이민자가족의 적응 실태를 살펴봄으로써 다문화가족 지원정책의 방향을 모색하여 보고자 하였다. 여성결혼이민자들이 제주사회의 구성원이 되어 남편과 시댁식구들의 문화를 접하는 과정에서 모국문화와 한국문화 사이에서 갈등을 겪고 있다. 이러한 갈등을 토대로 여성결혼이민자가족의 생활과 적응실태를 사회생활, 가족생활, 그리고 자녀교육으로 구분하여 살펴보았다. 또한 이를 기반으로 하여, 향후 이들이 제주사회의 한 구성원으로 뿌리내릴 수 있도록 하기 위한 여성결혼이민자가족의 지원정책 방향을 제시하여 보고자 하였다. 구체적인 자료 수집은 2008년 12월부터 2009년 9월 사이에 이루어졌으며, 제주시 특히 한림읍과 애월읍에 거주하는 다문화가족 중 여성결혼이민자와 그 가족을 대상으로 하여 참여관찰 및 심층면접방법을 수행하였다. 눈덩이 표집(snowball sampling)방법을 사용해 조사대상 여성결혼이민자 선정하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 결혼이민자의 자녀교육 부분에서 어려움은 원활하지 못한 의사소통에서 발생하는 부분이 가장 많았고, 공부지도, 교육비 순으로 나타났다. 둘째, 결혼이민자의 가족생활 및 일상생활에서의 불만족 원인으로 의사소통과 시부모, 남편과의 갈등이 많은 비중을 차지하였고, 그 다음으로 경제적 곤란 문제였다. 셋째, 공공기관을 방문하는 이유를 보면 상담, 교육 순으로 나타났고, 가정 내의 문제와 지리적 원거리 등으로 방문을 원하지만 할 수 없는 경우도 있었다. 넷째, 희망취업직종 면에서는 관광 통역 및 번역이 가장 높았으며, 사무보조 그리고 학원 강사 순이었다. 다섯째, 결혼이민자의 요구사항에서는 이민자교육을 절실히 필요로 하였고, 그 다음으로는 취업과 연관된 정보 및 경제적 지원으로 나타났다. 마지막으로 결혼이민자에게 필요한 교육에서는 한국어 교육이 가장 높았고, 한국문화의 이해 및 생활정보 순으로 나타났다. 종합하여 보면 이들은 특히 언어차이로 인한 일상적인 의사소통문제 으로 인해 일상생활, 자녀교육 및 경제활동 등에서의 어려움을 겪고 있으며, 시댁과의 갈등, 한국 문화와의 충돌 등은 문화적 혼란으로 한국사회의 적응을 어렵게 하고 있다.
앞으로 다문화가족을 위한 지원 정책은 지역사회에 정착하기 위한 다양한 프로그램의 개발, 취업과 연계 가능한 인적자원 프로그램의 마련, 다문화가족을 위한 경제적 지원 등 다문화가족이 사회·문화적 차이를 극복하고 지역사회에 잘 적응할 수 있도록 구체적인 지원 프로그램과 교육이 필요할 것이다.
Riding on the waves of globalization and openness, population migrant across borders is becoming common and universal on the globe, bringing the age of ' borderless migration. Jeju City is no exception. According to the department of self-governing administration of Jeju Special Self-governing Island, the total number of foreigners residing in Jeju island was 2,645 as of the end of April 2006, which was a more than triple growth in three years. At the end of 2006, transnational marriage accounted for 7.7% (277 cases) of 3,576 total marriages in Jeju Special Self-governing Island. With the rapid increase of international marriages, marriage immigrant families have been studied continuously.
Based on prior studies on female marriage immigrants, this study attempted to delve into the realities of adaptation among marriage immigrant families living in Jeju City so as to seek the directions of support policies for multi-cultural families. In the course of encountering the cultures of their husbands and in-laws, female marriage immigrants as members of Jeju community are having trouble due to conflicts between two different cultures. In that sense, this study reviewed the lives and realities of adaptation among the families of female marriage immigrants based on such cultural conflicts in terms of their social and domestic lives and children's education. Also, based on the findings from the approach aforesaid, the present study was to suggest a direction of support policies for the families of female marriage immigrants so that they could settle in as a true member of the Jeju community in the future. Data were collected from December 2008 to September 2009 with the multi-cultural families of female marriage immigrants living in Hanlim-eup and Aiwol-eup in Jeju City through participatory observation and in-depth interviews. Using the snowball sampling, female marriage immigrants were selected as study subjects.
The present study came to the following conclusions:
First, in regard of difficulties of children's education among marriage immigrants, communication problem was dominant, followed by helping learning and educational expenses. Second, when it comes to dissatisfactory aspects in family and daily lives of marriage immigrants, communication, parents-in-laws and conflicts with husbands were noticeable followed by economic troubles. Third, the primary reason they visit public offices included consultation followed by education, while domestic and geographical problems prevented them from visiting public offices. Fourth, as for employment, study subjects showed more interest in tourism, translation and interpretation than any other types of jobs, followed by office clerks and instructors at private institutions. Fifth, in respect of requirements among female marriage immigrants, immigrant education was desperately required, followed by employment-related information and economic support. Finally, concerning education necessary for marriage immigrants, Korean language education was found most necessary, followed by understanding of Korean culture and living information.
All in all, it was found that female marriage immigrants and their families had trouble in daily lives, children's education and economic activities because of language differences and resulting communication problems, and in adaptation to Korean society due to conflicts with in-laws and Korean culture.
Therefore, support policies for multi-cultural families need focus on developing diverse programs for their settlement in local communities, human resource programs in conjunction with employment, and economic support as well as education for them to get over cultural and social differences and to adapt to their communities.
Author(s)
유소영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004876
Alternative Author(s)
Yuh, So-Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 사회교육
Advisor
김항원
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구대상과 방법 3
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 다문화가족의 개념과 형성 배경 7
2. 여성결혼이민자 현황 13
3. 선행연구의 검토 16
Ⅲ. 여성결혼이민자가족의 생활과 적응 실태 18
1. 사회생활 18
2. 가족생활 23
3. 자녀교육 28
Ⅳ. 여성결혼이민자가족 지원정책의 방향 34
1. 사회생활 34
2. 가족생활 36
3. 자녀교육 39
Ⅴ. 결론 42
참고문헌 45
ABSTRACT 50
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
유소영. (2010). 제주시 여성결혼이민자가족의 적응 실태와 정책 방향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Social Studies Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.