제주대학교 Repository

제주시 지역 초등학생의 급식 만족도 조사에 따른 개선방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Improvements of Students' Satisfaction with School Food in Jeju City Elementary Schools
Abstract
본 연구는 신체적, 정서적 성장이라는 측면에서 매우 중요한 시기에 있는 초등학교 급식학생을 대상으로 학교 급식에 대한 인식 및 만족도를 파악하고 급식 수요자의 욕구를 충족시킬 수 있는 방안을 모색하여 학교급식의 질적 향상을 위한 개선 방안을 제시하고자 하였다.
제주시 지역에 소재한 학교급식을 실시하고 있는 초등학교 중 8개교를 임의로 선정하여 5,6학년 405명을 대상으로 2009년 7월 13일부터 7월 24일 까지 설문 조사를 실시하였고, 회수된 400부(98.8%) 중 기재 사항이 미비하거나 누락되어 연구 자료로 적당하지 못한 것을 제외한 389부를 통계 처리하여 그 결과를 본 연구 자료로 사용 하였다.
본 연구의 분석은 SPSS 12.0 통계프로그램을 사용하여 분석하였다. 먼저 일반사항은 기술통계량 분석을 실시하였으며, 연구내용별 분석 방법은 t-test와
χ2-test를 활용하여 집단 간 차이를 비교, 분석하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 조사 대상 학생들의 일반사항을 분석한 결과, 학년은 5학년이 185명, 6학년 204명으로 6학년이 조금 더 많았으며, 성별 분포는 남학생 195명, 여학생 194명으로 비슷하였고, 현재 살고 있는 지역은 도시가 198명, 농어촌이 191명으로 비슷하였다.
편식정도는 약 20%정도만이 편식이 심한 것으로 조사되었고, 50%이상의 학생들이 학교에 올 때 아침식사를 하는 것으로 조사되었다.
2. 학교급식에서 음식을 남기는 빈도에 대해서 68.1%가 남긴다고 응답하여, 대체로 학생들이 음식을 남긴다고 볼 수 있고, 식단표와 가정통신문에 대한 관심정도는 '자주 읽어본다'가 23.7%로 나타나 대체로 관심정도가 낮은 것으로 나타났다.
3. 학교급식 환경에서 가장 문제로 여겨지는 점에 대해서는 '급식 시간이 너무 시끄럽다'가 31.9%로 가장 많았고, 다음으로 '급식시간에 음악을 틀어주는 등 분위기에 신경 써 주었으면 좋겠다'(24.9%) 순으로 나타났으며, 학생들은 학교급식에서 '음식의 맛'(33.9%)을 가장 중요시 하였고, 다음으로 '위생적인 급식'(29.8%)을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.
4. 학생들의 학교급식 결과 좋아진 점으로는 50%이상이 '음식을 골고루 섭취하게 되었다'고 응답하였고, 정기적으로 제공되는 급식관련 가정통신문이 대체로 식생활교육에 도움을 주는 것으로 나타났으며, 50%이상의 학생의 학교급식에서 영양교육의 필요하다는 의견을 나타냈다.
5. 학교급식을 실시하고 있는 초등학교 학생들의 학교급식에 대한 전체적인 만족도는 5점 척도에서 전체 평균 2.34로 보통 이하의 수준이었다.
각 요소별 만족도는 '급식시설'이 평균 2.46로 만족도가 가장 높게 나타났고, 다음으로 '식사량'이 평균 2.39, '급식 위생상태','급식 서비스'가 각 평균 2.37, '식사 종류와 다양성'이 평균 2.35, '식사 질'이 평균 2.32, '식사 온도'가 평균 2.15 순으로 나타났다.
6. 학생들의 학교 급식에 대한 불만이유로는 '싫어하는 음식이 나온다'가 40.0%로 가장 많았으며, 식단과 조리에 있어서 가장 바라는 점으로는 대부분의 학생들의 '새로운 음식을 먹는 것'(34.4%)과 '동?서양의 음식을 골고루 먹는 것'(32.4%)을 가장 바라는 것으로 나타났고, 배식부분에서 가장 바라는 점으로는 반찬의 종류를 더 많이 다양하게 늘리기(41.9%)를 바라고 있는 것으로 나타났다.
7. 학생의 의견과 기호도 수렴을 통한 식단 구성에 대해서는 52.1%가 좋다고 응답하였으며, 6.4%만이 좋지 않다고 응답하였다.
학교급식에서 학생들이 원하는 지도내용은 전체 학생의 32.1%가 식사예절 및 질서지도, 27.0%가 영양교육, 25.4%가 편식교정으로 나타났으며, 학생들이 학교급식에서 개선을 원하는 사항으로는 '음식의 맛'(35.0%)과 '급식위생 상태'(23.7%)를 가장 선호하는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 종합해 볼 때, 초등학생들의 학교 급식에 대한 만족도를 높이기위해서는 영양사 차원에서의 노력과 학교 및 정부 차원에서의 학교급식에 대한 정책 개발 및 지원이 요구되며, 이러한 노력과 지원을 통해 학교급식의 질을 향상시키고, 급식 수요자의 욕구를 충족시킬 수 있을 것으로 사료된다.
This study suggests the ways to improve the quality of school food by researching how to satisfy consumers' needs, as the elementary students are in a physically, emotionally and important developing phase.
For the survey, 8 elementary schools that provide school meals were randomly chosen, and 405 grade 5 and grade 6 students from those schools participated in this survey. The survey was conducted from 13th of July to 24th of the same month 2009. Out of 400 survey papers (98.8%) were returned and 389 papers were processed. Eleven papers were not appropriate to process.
Statistical analysis was conducted (using SPSS 12.0) with the data. First of all, general items were analysed by descriptive statistics, by t-test and
χ²-test to compare and analyse the differences between groups.
The key findings of the results are summarized below.
1. The student sample consisted of more grade 6 students than grade 5 students of which there were 204, and 185 respectably. Participants' gender and resident area were similar; 195 male students and 194 female students participated and of these 198 students came from the city area and 191 students from rural areas.
Approximately 20% of the students were found to have a seriously unbalanced diet. More than 50% of students have breakfast before they come to their schools.
2. For the questions of how frequently they leave their meal behind, 68.1% of the students answered "sometimes", showing that most of the students do not finish their meal provided. For the interest level for the 'menu list' and 'school letter for home', only 23.7% of respondents answered 'read often'. It shows that the interest level for menus and letters are low.
3. The biggest problem with the school meal environment is that it is 'too noisy in the cafeteria' of which 31.9% of the students indicated, and 24.9% said the "environment should be improved such as turning on music. Students answered that 'taste of the food' is the most important (33.9%) followed by 'hygiene' (29.8%).
4. For the question "the best change after school meal system", more than 50% of students answered 'having a better balanced diet', and that a regular letter related to school meals would be helpful for the students' diet. More than 50% of students said education for a balanced diet is needed.
5. Overall satisfaction with schools meals was rated with a mean score of 2.34 (out of a 5 point scale where 5 indicates highest satisfaction). Overall satisfaction score calculations were based on 7 variables: school facility, quantity, hygiene of feed, services of feed, types and varieties of food, quality of food, and food temperature. For the specific factors, the degree of satisfaction for facility was 2.46 which was the best score, followed by quantity of food (2.39), hygiene of feed(2.37), services of feed(2.37), types and varieties of food(2.35), quality of food (2.32), and the least satisfaction was exhibited with temperature of food 2.15.
6. Respondents indicated the most dissatisfaction with the variable 'school provides my least favourite food". For school menus, 34.4% of students indicated they want 'something new', or a better combination of oriental and western food' (32.4%), and the survey shows students want more diversity in the side dishes. (41.9%)
7. Approximately half (52.1%) of students agree with arranging school food items through the gathering of opinions, while only 6.4% of students disagree.
What students want to be taught were manners and good order (32.1%), nutrition education (27.0%), and to fix unbalanced diets (25.4%). The most desirable improvements student indicated were the taste of the food (35.0%) and hygiene in the facility (23.7%).
Overall, students indicate a low (x=2.34) satisfaction with school cafeteria services, however, respondents also indicated where specific improvements could be made to increase this overall satisfaction. Students indicated a willingness to provide opinions to help design a better menu system and to participate in healthy diet education. Concerning satisfaction levels with school meals, nutritionists should improve the school meal system and schools and the government should develop and support such a related policy. Through such efforts and the quality control of school meals, student satisfaction would be expected to substantially improve.
Author(s)
홍권옥
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004879
Alternative Author(s)
Hong, Kown Ok
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
신동범
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 학교급식의 정의 및 목적 5
2. 학교급식의 변천 7
3. 학교급식의 현황 11
4. 학교급식의 필요성 12
5. 선행연구의 고찰 14
Ⅲ. 연구 방법 17
1. 조사 대상 및 기간 17
2. 조사 내용 및 방법 17
3. 자료 분석 20
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 21
1. 조사 대상자의 일반적 사항 분석 21
1) 조사 대상자의 일반적 특성 21
2) 조사 대상자의 가족 특성 22
3) 조사 대상자의 편식 및 아침결식 정도 24
2. 학교급식에 대한 인식 조사 25
1) 학교급식에서 음식을 남기는 빈도 25
2) 식단표와 가정통신문에 대한 관심정도 27
3) 학교급식 환경에서 가장 문제로 여겨지는 점 28
4) 학교급식에서 가장 중요한 부분 30
5) 학교급식 결과 좋아진 점 32
6) 급식관련 가정통신문이 식생활교육에 주는 도움 34
7) 학교급식에서 영양교육의 필요성 36
3. 학교급식 만족도 분석 38
1) 식사량에 대한 만족도 38
2) 식사의 종류와 다양성에 대한 만족도 40
3) 식사 온도에 대한 만족도 42
4) 식사 질에 대한 만족도 43
5) 급식 위생 상태에 대한 만족도 45
6) 급식 시설에 대한 만족도 47
7) 급식 서비스에 대한 만족도 50
8) 전체적인 학교급식 만족도 52
4. 학교급식에 바라는 점 54
1) 학교급식에 대한 불만 이유 54
2) 학교급식에서 음식을 남기는 이유 56
3) 식단과 조리에 있어서 가장 바라는 점 58
4) 배식부분에서 가장 바라는 점 60
5) 학생의 의견과 기호도 수렴을 통한 식단 구성 62
6) 학교급식에서 실시해 주었으면 하는 급식지도 64
7) 학교급식 개선방안에 대한 선호 65
Ⅴ. 결론 및 제언 67
참고문헌 73
부록 78
Abstract 86
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍권옥. (2010). 제주시 지역 초등학생의 급식 만족도 조사에 따른 개선방안 연구
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.