제주대학교 Repository

제주지역 중학생의 가공식품 구매행동 및 식품첨가물에 대한 인식 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Buying Behavior of processed Foods and Their Understanding of Food Additives in middle school Students of Jeju Province
Abstract
본 연구는 중학생을 대상으로 가공식품의 구매행동을 파악하고 식품첨가물에 대한 인식을 조사하여 중학생들이 바람직한 식생활을 할 수 있는 식생활 교육을 위한 기초 자료를 제공하고자 하였다.

주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 가공식품 구매행동을 조사한 결과 섭취빈도는 일주일에 3-5일 먹는다가 45.1%로 가장 많았다. 먹는 장소는 집이 가장 많았으며, 구입 장소는 편의점, 동네슈퍼마켓, 대형할인마트 순이었다. 구입 시간은 방과 후가 가장 많았다. 가공식품을 구입하는 이유는 배가고파서가 가장 많았고, 구입 시 고려하는 사항은 맛이 57.9%로 나타났다. 한 달 용돈 중 가공식품 구입비용은 절반 보다 적게 사용한다가 56%로 가장 많았다. 불량식품을 구입했을 경우 그냥 버린다와 그냥 먹는다가 각각 31.7%, 30.4%로 높은 비율을 차지하였다.
가공식품 구입할 때 식품표시 확인여부는 확인하지 않는 비율이 60.4%를 차지하였고, 확인하는 이유로는 유통기한을 확인하려고가 70.6%로 가장 높았다. 식품표시 확인이 식생활에 영향을 주는 정도는 52.7%가 대체로 영향을 준다고 했다. 확인하지 않는 이유로는 식품표시에 관심이 없어서가 53.4%로 가장 높았다. 앞으로 식품표시를 보면서 식품선택을 하겠는가에 잘 모르겠다가 45.8%로 가장 높게 나타났으며, 대체로 식품표시에 대한 신뢰도는 낮은 것으로 나타났다.

2. 성별과 학년에 따른 식품첨가물에 관한 정보 요구도에서 식품첨가물이라는 용어를 들어본 적이 있는지에 있다가 57.4%로 3학년이 가장 높아 차이를 나타냈다. 식품첨가물이라는 용어를 어디서 들어 보았는지는 주로 TV, 라디오, 신문 등의 대중매체였으며, 2학년이 가장 높아 차이를 나타냈다. 식품첨가물에 관한 가장 필요한 정보는 안전성이 70.2%로 가장 높게 나타났고, 다른 정보에 대해서는성별에 따라 차이를 타나냈다.

3. 성별과 학년에 따른 식품첨가물의 안전성 인식에서 식품첨가물이 안전하다고 생각하는지에 아니오가 61.3%로 여학생이 높아 차이를 나타냈다. 불안전한 이유는 화학물질로 인한 알 수 없는 불안감으로가 남학생 그리고 1학년이, 신문·TV에서 해롭다고 하니까는 여학생 그리고 2학년이 가장 높아 차이를 나타냈다. 안전성이 가장 우려되는 식품첨가물로 방부제가 가장 높게 나타났다.

4. 안전성인식 여부에 따른 식품첨가물에 대한 일반적 인식 차이는 안전하다고 인식한 학생들은 식품첨가물이 가공식품을 만드는데 꼭 필요하다고 생각한다가 3.95로 성별에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 색깔이 예쁜 과자를 보면 더욱 먹고 싶은 생각이 든다가 3.41로 성별과 학교지역유형에 따라, 식품첨가물은 식품의 질을 향상 시킨다고 생각한다가 2.81로 학교지역유형에 따라 유의한 차이를 나타내었다.
안전하지 않다고 인식한 학생들은 식품첨가물은 건강에 영향을 미칠 수 있다가 4.10으로 가장 높게 나타났고, 성별과 학년, 학교지역유형, 한 달 용돈에 따라 유의한 차이를 나타내었다. 식품에 첨가된 식품첨가물의 종류가 지나치게 많다고 생각한다가 3.77로 성별에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 유통기한이 긴 식품을 보고 식품성분이 아닌 다른 성분이 들어갔을 것이라 생각한다가 3.82로 학교지역유형에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 조금 비싸더라도 식품첨가물이 없는 식품을 먹으려고 한다가 2.77로 가장 낮게 나타났으며, 성별과 한 달 용돈에 따라 유의한 차이를 나타내었다.

5. 조미료, 감미료, 착색료, 방부제의 용도별 명칭에 관한 인지수준은 방부제가 92.5%로 가장 높았으며, 조미료와 감미료의 용도별 명칭에 관하여 절반에도 못 미치는 학생만이 알고 있는 것으로 나타났다.

이상의 연구 결과로 볼 때, 학생들은 가공식품중의 식품첨가물의 안전성에 대한 인식은 높은 편이었지만, 실제로 식품을 구입할 때 식품표시사항에 대한 관심 및 신뢰도가 낮아 식품표시사항을 확인하는 정도가 낮았다. 또한 식품첨가물 정보에 대한 수준도 낮게 나타났다. 이를 고려하여 식품표시사항과 식품첨가물에 대한 관심과 정확한 지식을 바탕으로 가공식품 구입 시 적용할 수 있도록 실습을 통한 교육과 사회적 홍보가 함께 이루어질 때 건강한 식생활을 할 수 있을 것이다.
This study aims to grasp the processed food buying behavior of middle school students and their understanding of food additives so that basic data for health education which will help them to make healthy food choices can be provided.

The summary of the research results is as follows:
1. The research shows 45.1% of the respondents intake processed foods three to five times a week. They usually eat those foods at their homes. The students use convenient shops the most, then neighborhood supermarkets, and lastly warehouse stores to get processed foods. After school hours are a peak time for the students to buy them mostly because they feel hungry. When they make food choices, they consider a taste factor the most (57.9%). 56% of the respondents spend less than half of their monthly pocket money for processed snack foods. 31.7% of the students turned out to throw away substandard foods, whereas 30.4% of the respondents still eat them.
60.4% of the respondent students do not check out food labels on the packages. 70.6% of those who do check out food labels do so to see expiration dates. Regarding the influence of food labelling on their dietary life, 52.7% of the students answered that it generally had an effect on their eating habits. The biggest reason they do not bother to look for ingredients or nutrition facts is because they have no interest in the labels (53.4%). When asked if they would choose foods after checking out labels in future, 45.8% of them answered, "I am not sure". Their trust in food labelling turned out to be generally low.

2. In the survey about the respondents' requiring information on the food additives, 57.4% of the ninth graders said "Yes" to the question of "Have you ever heard of a word "food additives". The ninth graders are more aware of the word than the eighth and the seventh graders. The respondents, especially the seventh graders, hear about food additives mostly from the media. 70.2% of the students responded that safety is the most important factor as far as food additives are concerned. Regarding other factors than food safety, the students showed different responses by sex.

3. When asked "Do you think food additives are safe to eat", 61.3% of the students said "No". Female students proved to be more skeptical about the safety of food additives than their male counterparts. While many male and seventh graders feel unsafe about the additives because they are chemicals, female and eighth graders feel that way because the media say they are harmful. The students see preservatives as the most worrying food additive.

4. Among those who think food additives are safe, 3.95 of them said they are necessary to produce processed foods. There are meaningful differences between the male and the female students in these responses. 3.41 of them answered that the more attractive color a food has, the more they want to eat it. Some noteworthy differences are shown according to the students' sex and school districts in the answers. 2.81 of them think food additives enhance the quality of the food. Here also are interesting differences detected by their school districts.
4.10 of those who responded that food additives are not safe said they can influence their health adversely. The students' sex, grades, school districts, and monthly pocket money affect their answers. 3.77 of them said there are too many food additives in processed foods, and 3.82 of them suspect that something harmful must be added to those foods with long period of use-by dates. Only 2.77 of them try to buy foods containing no additives even though they are a little more expensive. The students' sex and monthly pocket money also influence their decisions.

5. Regarding the level of students' awareness of the terms of condiments, sweeteners, color additives, and preservatives, 92.5% of the respondents are aware of preservatives while less than 50% of them know the names of condiments and sweeteners.

The students proved to be highly concerned about the safety of food additives, however many of them do not check food labels mainly because their interest and trust in food facts labels are low. Considering the fact that they do not know much about the food additives, we should educate them about food labels and different additives. With the help of education and public promotion, students will be able to make healthy food choices.
Author(s)
康斗榮
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004432
Alternative Author(s)
Kang, Du-Young
Department
교육대학원 영양교육
Advisor
申東範
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

Ⅱ. 문헌적 배경 4
1. 가공식품 4
1) 가공식품의 정의 및 특징 4
2) 가공식품의 소비현황 5
3) 가공식품의 문제점 5
2. 식품첨가물 6
1) 식품첨가물의 정의 6
2) 식품첨가물의 종류 및 사용목적 7
3) 식품첨가물 규제 9
4) 식품첨가물의 표시 10

Ⅲ. 연구내용 및 방법 12
1. 조사대상 및 기간 12
2. 조사방법 및 내용 12
3. 통계분석방법 15

Ⅳ. 연구결과 및 고찰 16
1. 조사대상자의 일반적 특성 16
2. 일반사항과 가공식품 구매행동과의 관계 18
1) 가공식품 섭취빈도 18
2) 가공식품 구입 후 자주 먹는 장소 20
3) 가공식품 구입 장소 22
4) 가공식품 구입 시간 24
5) 가공식품 구입이유 26
6) 가공식품 구입 시 고려하는 사항 27
7) 가공식품 구입 시 쓰는 돈 29
8) 불량식품 구입 시 행동 32
3. 가공식품의 식품표시내용 확인 34
1) 식품표시내용 확인여부 34
2) 식품표시내용을 확인하는 이유 36
3) 식품표시내용 확인이 식생활에 영향을 주는 정도 37
4) 식품표시내용을 확인하지 않는 이유 38
5) 식품표시내용을 보면서 식품선택을 할 것인지의 여부 39
6) 식품표시내용 확인여부와 식품표시에 대한 신뢰도 40
4. 식품첨가물에 대한 인식 41
1) 성별과 학년에 따른 식품첨가물 정보요구도의 차이 41
2) 성별과 학년에 따른 식품첨가물의 안전성인식 차이 45
3) 가장 불안전하다고 생각하는 식품첨가물 48
4) 안전성인식에 따른 식품첨가물에 대한 인식차이 49
(1) 안전하다고한 학생의 식품첨가물에 대한 인식차이 49
(2) 불안전하다고한 학생의 식품첨가물에 대한 인식차이 52
5) 식품첨가물의 용도별명칭에 대한 인지수준평가 55

Ⅴ. 결론 및 제언 56

Ⅵ. 참고문헌 61

부 록 65
Abstract 72
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
康斗榮. (2008). 제주지역 중학생의 가공식품 구매행동 및 식품첨가물에 대한 인식 연구
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.