제주대학교 Repository

제주특별자치도내 음악관련학원의 운영실태와 제도적 제안

Metadata Downloads
Alternative Title
Operating realities of music academies and systemic suggestions in Jeju Special Self-Governing Province:Focusing on towns and villages outside cities
Abstract
본 논문은 제주도내의 시내지역에 거주하고 있는 아동들에 비하여 상대적으로 교육의 혜택을 받지 못하고 있을 읍면지역의 아동들을 위하여 현 상황과 차이를 파악하고 좀 더 나은 환경에서 음악교육을 받을 수 있도록 읍면지역의 음악관련 학원 활성화를 위한 제도적인 제안을 하여 보고자 하는 데에 본 연구의 목적이 있다.
연구의 구체적인 내용은 (1)지도교사의 일반적 사항, (2)음악학원의 일반 사항, (3)음악학원 시설 현황, (4)음악학원 교육 내용 및 지도 사항, (5)지도교사의 자질 향상을 위한 노력에 관한 사항, (6)음악학원의 문제점 및 활성화 방안에 관한 6가지 사항으로 이루어져 있다.
조사 방법은 제주도내에 위치한 음악학원 중 제주시 읍면지역에 위치한 음악학원 23개소와 서귀포시 읍면지역에 위치한 음악학원 13개소를 대상으로 하였다. 총 36개소의 읍면지역 음악학원 중 전화통화 후 설문에 응하겠다고 한 22개소 학원을 직접 방문하여 원장 및 강사 30명을 대상으로 39문항의 설문지를 작성하게 하였다.
결과는 다음과 같다.
첫째, 음악학원의 교육이 학교 교육의 보조적 수단이 아닌 자아실현과 삶의 아름다움을 느끼고 예술을 향유할 수 있어야 할 음악교육으로서의 인식 전환이 필요하다.
둘째, 일정 거리 내 학원의 수를 제한하여 일정기준 이상 되는 학원만이 운영할 수 있도록 제도를 마련하여 학원의 교육의 질을 높여 아동이 수준 높은 교육을 받을 수 있도록 제도적 장치를 마련하여야 하겠다.
셋째, 학교에서 행하던 방과 후 교실을 그 지역 내의 일정 기준이상의 자격을 가진 학원에 위임하여 아동의 교육비를 재정적으로 지원하여 읍면지역의 많은 아동들에게 음악교육의 기회를 부여해 주어야 한다.
넷째, 학원의 원생의 폭을 초등학생에 한정할 것이 아니라 일반인까지 확대하여 원생의 폭을 다양화하고 원생의 수를 확보해 나가 학원의 경쟁력을 높여야 할 것이다.
다섯째, 피아노와 이론만을 중점적으로 교육 시킬 것이 아니라 피아노 외의 다른 악기를 교육프로그램으로 선정하고, 특강을 개설 및 체계화 하여 교육시켜야 하겠다.
여섯째, 대부분의 교사들은 음악교육자로서의 자질 향상을 위하여 연주회에 참여하거나 학원연합 또는 교육기관에서 행하는 교사 연수프로그램에 참여하여 자신의 기량을 닦는 등, 자기 개발을 위하여 끊임없이 노력 하고 있는 것으로 나타났다. 하지만 분명 그렇지 않은 교사들도 있을 것이기에 태만하게 기다고만 있을 것이 아니라 끊임없이 발전할 수 있도록 항상 노력하여야 할 것이다.
본 연구는 읍면지역 음악학원의 운영 실태와 제도적 제안이라는 연구를 바탕으로 다음과 같은 향후 연구 과제를 제시한다.
설문의 대상이 읍면지역에 위치한 음악학원의 원장과 강사 30명으로 한정되어 있기 때문에 결과가 일반화되기에는 부족함이 있다. 따라서 설문조사 대상자를 음악학원의 지도교사는 물론 학부모와 학생, 그 지역에 거주하는 주민들을 포함, 확대하여 설문조사 대상자의 수를 확보하고, 설문결과에 대한 일반성을 확보해야 할 것이다.
This thesis aims at systemic suggestions for revitalization of music academies in towns and villages for children who benefit relatively less from education than those who live in a city to grasp the situation and differences and to have a better education environment for them.
Details of the study are composed of (1)general facts of a guidance instructor, (2)general facts of a music academy, (3)the situation of music academy facilities, (4)the quality of education and guidance in a music academy, (5)a matter of efforts for upgrading the quality of a guidance teacher, (6) problems of music academies and a plan for revitalization.
The research focused on 23 places of music academies located in towns and villages in Jeju city and 13 places of those in Seogwipo city. 39 questions of questionnaires were completed by visiting principals and instructors of 22 music academies, which answered "yes" after a phone call.
The results are as follows.
First, there needs to change the recognition of education as a a assistant means of public education in a music academy into a means of self-actualization and seeing the beauties in life and enjoying art.
Second, the number of academies should be restricted within limited area and a system that an academy of cerntain level only can manage should be prepared so as to let children have high quality of education.
Third, a chance of music education for lots of children in towns and villages should be given to support educational expenses by entrusting classroom after school, which a school runs, to an academy having a certain level of quality within the area.
Fourth, it needs to widen the scope of students from an elementary school student to an adult. Diversifying the range of students and increasing the number of men has to be done to strengthen academy's competitiveness.
Fifth, it should be done to choose musical instruments except piano as an educational program not to only educate piano and theory in priority. In addition, opening and systematizing a crash course needs to be done.
Sixth, most instructors are found that they participate in a concert or training program held by an academic union or an educational institution and persevere in their efforts to improve their quality as a music educator. However, there must be some who do not act like that. Thus, efforts has to be made all the time to make themselves improved continuously.
This thesis suggests a next study task as follows on the basis of the operating realities of music academies in towns and villages and systemic suggestions.
There is lack to generalize the results as the objects of questions are limited to all thirty of principals and instructors in towns and villages. Therefore, the objects of questions should include parents, students, and local residents as well as guidance instructors and the number of men questioned needs to be increased to secure generality of the research results.
Author(s)
홍지혜
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004786
Alternative Author(s)
Hong, Ji Hye
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
이춘기
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 목적과 필요성 1
2. 연구의 범위와 방법 1
가) 연구의 범위 1
나) 연구의 방법 2
다) 연구의 한계점 2

II. 본론 3
1. 이론적 배경 3
가) 음악교육의 당위성 3
나) 음악학원의 정의 및 역할 4
다) 선행 논문 연구 6
2. 조사결과 분석 8
가) 제주도내 학원 현황 8
나) 지도교사의 일반적 사항 9
다) 음악학원의 일반 사항 12
라) 음악학원 시설 현황 14
마) 음악학원 교육내용 및 지도 사항 16
바) 교사의 자질 향상을 위한 노력 23
사) 읍면지역 음악학원의 문제점 및 제도적 제안 25

III. 결론 29

참고문헌 31
설문지 33
40
42
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍지혜. (2009). 제주특별자치도내 음악관련학원의 운영실태와 제도적 제안
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.