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제주특별자치도 인터넷 민원서비스 활성화 방안 연구

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Alternative Title
A study on Promotion plan of the online civil affair service in Jeju Special Self-Governing Province
Abstract
우리나라는 2002년을 시작으로 21세기 국가 경쟁력을 높이는 핵심수단의 하나로 각종 민원서비스에 대해 온라인 체계를 구축함으로써 행정 업무처리와 관련된 많은 시간과 비용을 줄일 수 있게 되었다. 또한 인터넷 민원서비스 제공은 사람들이 시간과 공간의 제약 없이 행정서비스를 이용할 수 있다는 점에서 국민편의의 획기적인 개선을 가능하게 하였다.
그러나 이러한 전자정부의 추진 의도 및 지원에도 불구하고 아직까지 인터넷 민원서비스가 활성화되고 있지 않다.
이에 본 연구는 인터넷 민원서비스 이용률 향상을 위한 각 독립변수인 인지도, 컴퓨터 사용능력, 컴퓨터 사용시간, 접근 용이성, 개인정보 보안 수준의 분석을 통해 인터넷 민원서비스 활성화 방안을 모색하는 것에 그 목적이 있다.
연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌연구를 통해전자정부와 인터넷 민원서비스에 대한 이론을 체계화하고, 둘째, 인터넷 민원서비스 현황에 대해 조사하고, 셋째, 조사분석에 따른 문제점을 도출하여 활성화 방안을 모색하였다.
본 연구의 결과 인터넷 민원서비스의 비활성화 원인은 '대국민 홍보부족'으로 인한 낮은 인지도, 사용방법의 어려움, 개인정보 보호의 문제 등으로 요약할 수 있다.
따라서 적극적인 대국민 홍보와 편리한 시스템이야말로 인터넷 민원서비스를 활성화 할 수 있을것이다.
We have been operating online civil affair service as one of the important means to improve our global competitiveness since 2002. It makes it possible to save much time and cost on handling civil affair services.
Online civil affair service also makes it possible for people to use administrative service without any restriction of time and space.
However, in spite of the propulsion intention and support of the E-government, the online civil affair service has not been activated.
The purpose of this study is to find out the promotion ways to improve the utilization of online affair service through analyzing the independent variables which are related to the utilization of online civil affair service, such as people's awareness of the online civil affair service, computer skills, ease of access and the security level of personal information.
To achieve the purpose of this study :
First, we organized theory about E-government and online affair service by researching literatures. Second, we researched the present condition of online affair service. Finally, on the basis of problems which are discovered in research, we have found out the promotion ways of online civil affair service.
This study reports that the lack of awareness about online civil affair service, difficulties in using of service and many problems with the personal information protection make it difficult for people to use online affair service.
In consequently, active public relation activities and convenient system are needed to encourage people to use online civil affair service more frequently.
Author(s)
진경희
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004280
Alternative Author(s)
Jin, Kyung-Hee
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 행정학과
Advisor
강영훈
Table Of Contents
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 배경 및 목적 = 1
제2절 연구의 방법 및 구성 = 2
제2장 인터넷 민원서비스에 관한 이론적 고찰 = 5
제1절 전자정부에 대한 이론적 고찰 = 5
1. 전자정부의 등장 배경과 개념 통합 정리 = 5
2. 전자정부의 정의 = 6
3. 전자정부 서비스 현황 = 7
제2절 인터넷 민원서비스에 관한 연구 고찰 = 9
1. 인터넷 민원서비스의 정의 = 9
2. 인터넷 민원서비스 도입 배경 = 10
3. 선행연구 검토 = 11
4. 인터넷 민원서비스 현황 및 문제점 = 13
제3장 연구 모형 및 변수 정의 = 27
제1절 연구 모형 설정 = 27
1. 연구 모형 = 27
제2절 연구 변수의 조작적 정의 = 28
제3절 가설 설정 = 30
제4장 연구 자료 분석 = 31
제1절 연구 대상 및절차 = 31
제2절 측정 도구 및 자료의 처리 = 32
1. 측정 도구 및 설문의 구성 = 32
2. 자료의 처리 = 33
제3절 신뢰도 및 타당도 = 33
1. 신뢰도 분석 = 33
2. 타당도 분석 = 35
제4절 실증 분석 = 36
1. 일반적 사항에 대한 분석 = 36
제5절 가설의 검증 = 43
제5장 결론 = 50
제1절 연구의 의의와 시사점 = 50
제2절 연구의 한계 및 향후 과제 = 51
참고문헌 = 53
ABSTRACT = 58
부록 : 설문지 = 60
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
진경희. (2008). 제주특별자치도 인터넷 민원서비스 활성화 방안 연구
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General Graduate School > Public Administration
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