제주대학교 Repository

중도장애인의 자조집단 참여활동이 자기개념에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects on Self Concept of the Non-Congenital Disabled by their Attendance of Self-Help Groups:centering physical disabled people and brain lesion
Abstract
이 연구의 목적은 중도장애인의 자조집단 참여활동이 자기개념에 영향을 주는지를 밝히는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 장애인의 자기개념을 크게 자아인식 영역과 자아수용 영역으로 나누어 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

첫째, 중도장애인의 자조집단 참여활동이 자아인식에 영향을 미칠 것인가?
둘째, 중도장애인의 자조집단 참여활동이 자아수용에 영향을 미칠 것인가?

이와 같은 연구 문제를 밝히기 위해 2009년 2월부터 2009년 3월까지 2개 장애인복지관 자조집단 활동 참여자 및 재활병원 3곳을 이용하는 중도장애인 86명을 대상으로 개별 및 집단 조사를 실시하였다. 중도장애인의 자기개념을 측정하기 위해 한국장애인고용개발원 EDI 자기개념검사(2008)를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램을 이용하여 분석되었으며. 자조집단 참여 활동 유무에 따른 자기개념 정도를 파악하기 위해 t-검증을 실시하였고, 참여자의 사회적 배경에 따른 자기개념이 차이를 분석하기 위해 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였다. 이와 같은 과정을 통하여 얻어진 연구 결과는 다음과 같다.

첫째, 자조집단에 참여하는 중도장애인이 비참여 중도장애인보다 자아인식 영역에서 자기확신, 직업생활의욕, 대인관계에서 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다.
둘째, 자조집단에 참여하는 중도장애인이 비참여 중도장애인 보다 자아수용 영역에서 직접적 영향, 장애극복에서 통계적으로 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 자조집단 참여자의 수입정도에 따라 자아인식 영역의 대인관계에서 유의한 차이를 보였고, 참여기간에 다른 자아인식 영역에서는 직업생활의욕에서 유의한 차이를 보였다.
넷째, 자조집단 참여자의 수입정도에 따라 자아수용 영역의 직접적 영향과 상대적 영향에 유의미한 차이를 보였으며, 참여 시기에서는 상대적 영향, 참여기간에 따른 자아수용영역에서는 직접적 영향에서 유의미한 차이를 보였다.

이상을 종합해 보면, 중도장애인의 자조집단 참여활동은 긍정적 자기개념을 갖는데 도움을 주며, 더 나아가 참여기간이 길수록 직업생활의욕을 갖는데 영향을 준다. 또한 장애를 수용하는 정도도 자조집단 참여자들이 높게 나타나, 장애 이전의 자신과 장애 이후의 자신을 비교하지 않고 현재 자신의 의지와 노력이 중요함을 인식하는데 영향을 준다고 할 수 있다.
The purpose of this paperis to clarify how attendance of the disabled to self-help groups affect their self concept. To achieve this purpose, self concepts of the non-congenital disabled are divided into recognizing area for themselves and accepting themselves, and following subjects are assigned for this research.

First, does attendance of the non-congenital disabled to self-help groups affect recognition of themselves?
Second, does attendance of the non-congenital disabled to self-help groups affect acceptance of themselves?
In order to solve these issues, individual and group survey is carried out for the non-congenital disabled of 86 who use in 3 rehab hospitals and the disabled attendees of 2 welfare center from Feb, 2009 to Mar, 2009.
In order to measure self concept for non-congenital disabled people this paper used EDI self concept instrument(2008) of Employment Development Institute. The collected data is analyzed using program of SPSS Win 12.0, and t-test is carried out to address how non-congenital disabled people recognize self concept depending on their attendance of the self-help group. And one way ANOVA is used for analyzing differences in self concept depending on social background. As the results, the following conclusions are acquired.

The findings of this study indicated the followings;

First, recognition of self, wills for job and inter-personal relations of non- congenital disabled people who attended self-help group showed statistical significance compared with those who didn't attend self-help group.
Second, non-congenital disabled people who attended the self-help group showed more statistical significance in self recognition area and overcoming disability than those who didn't attend the self-help group do.
Third, there was meaningful differences depending on attendee's income level in inter-personal relation of self-recognition area showing meaningful difference in will of jobs depending on period of attendance.
Fourth, there were meaningful differences depending on attendee's income level in direct and relative effects for self-recognition area showing meaningful differences in self-accepting area on period of attendance.
To summarize those mentioned above, attendance of self-help groups help to have positive self concept, and it more affects will for jobs as periods of attendance become longer. In addition, as the attendees show high degree of accepting disability, it is believed that they recognize their willingness and efforts are currently more important without comparing themselves before and after disabled.
Author(s)
이성순
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004839
Alternative Author(s)
Lee, Sung-Soon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
박정환
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 중도장애인의 개념과 특성 및 적응 5
2. 자조집단 9
3. 자기개념 14
4. 선행연구 고찰 16

Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 연구도구 22
3. 연구절차 24
4. 자료분석 24

Ⅳ. 연구결과 및 해석 25
1. 중도장애인의 자조집단 참여 활동 여부에 따른 자아인식 25
2. 중도장애인의 자조집단 참여 활동 여부에 따른 자아수용 26
3. 배경 변인(수입, 참여시기, 참여기간)에 따른 자조집단 참여자의 자아인식 28
4. 배경 변인(수입, 참여시기, 참여기간)에 따른 자조집단 참여자의 자아수용 31

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 34
1. 요약 34
2. 결론 37
3. 제언 38

참고문헌 39
43
부 록 45
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이성순. (2009). 중도장애인의 자조집단 참여활동이 자기개념에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.