제주대학교 Repository

초등 사회과에서 역사적 관점을 활용한 다문화 이해 학습방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Learning Method of Multicultural Understanding from Historical Perspective in Elementary Social Studies
Abstract
다문화 시대를 맞이하는 우리 사회에서 외국인에 대한 이중적 태도는 큰 골칫거리이다. 한 예로 방한 외국인 대상 설문조사 결과를 보면 서구인들 중 대부분은 한국인이 친절했다고 답한 반면 아시아인 중엔 40%대에 불과했다. 이는 단지 경제력이 떨어지고, 서구 문화가 아닌 나라에서 왔다는 이유만으로 차별했음을 뜻한다. 이와 같은 문제점을 해결하고, 서로 공존할 수 있는 방향을 모색해야 한다는 사회적 요구는 학교교육에도 수용되었다.
그러나 이러한 요구가 반영된 교육의 대부분은 소수자 입장에 있는 다문화가정, 외국인, 새터민 등의 사회 적응에 초점이 맞추어져 있다. 하지만 다양한 문화의 모습과 현상들을 편견 없이 이해하기 위해서는 학교교육에서 다수자인 일반 학생들을 대상으로 한 교육이 필요하다. 또한 다른 문화를 우리의 관점으로 보는 것이 아니라 객관적인 관점으로 바라보게 하는 교육이 요구된다. 이를 위해 사회과교육에서 역사적 관점의 활용은 다문화 이해를 위한 좋은 방향을 제시해 줄 수 있다.
본 연구는 다문화사회에서 여러 문화를 은연중에 서열화하는 편견에서 벗어나고, 우리 문화와 다른 문화 사이의 차이를 인정하는 태도를 갖게 하는데 초점을 두었다. 이를 위해 사회과교육에서 역사적 관점을 활용한 다문화 이해 학습방안을 계발하고자 한다.
먼저 다문화 이해와 역사적 관점의 개념을 알아보았다. 다문화 이해는 문화의 다양성을 존중하면서도 세계인 모두가 공존을 위한 보편을 지향할 수 있도록 하는 민주 시민으로서의 자질과 태도 육성을 목적으로 하고 있다는 점에서 사회과와 굉장히 밀접한 관련을 맺고 있다. 그리고 역사적 관점은 역사적 사실 및 과거인의 행위와 사상, 감정 등을 탐구하고 상상적으로 이해하며, 역사적 문제에 대한 가설을 수립하고 해결방안을 모색하면서 역사이해에 도달하려는 관점이다.
다문화 이해에 있어서 역사적 관점의 활용은 다양한 문화의 과거를 다룬다는 점에서 의의가 있다. 다른 문화의 과거를 다룬다는 것은 문화의 변천과정과 지금의 현상이 나타나기까지의 인과과계를 파악할 수 있어 다문화 이해에 효과적이다.
이러한 개념을 기반으로 하여 다문화 이해를 위한 역사적 관점의 활용방안을 '편견 발견하기 - 차이 인정하기 - 문화의 보편성 이해하기'의 세단계로 구성하였고, 다문화가정이 아닌 일반 학생들을 대상으로 계획하였다. 이러한 학습의 효과와 시사점은 다음과 같다.
첫째, 다문화사회에서 나타나는 문제점들의 근본적인 원인이라 생각되는 편견에서 벗어나고, 다른 문화를 객관적으로 바라볼 수 있는 시야를 기를 수 있다.
둘째, 극단적인 자문화중심주의에서 벗어나 보다 객관적으로 다른 문화를 이해할 수 있다.
셋째, 서구의 문화를 우수한 문화로 생각하는 문화사대주의에서 벗어날 수 있었다.
지금까지의 다문화에 대한 교육이 우리 사회에 다문화가정 및 외국인들의 적응을 위해서 실시되었다면, 본 연구를 토대로 다문화에 대한 교육이 대상이 일반 학생으로 바뀌어 다문화에 대한 편견을 줄이는데 활용될 수 있는 계기가 될 수 있을 것이다. 그리고 다문화에 대한 접근이 다문화 교육이라는 틀에서만 이루어지는 것이 아니라 교과의 학습활동 안에서 통합되어 이루어질 수 있으며, 역사적 관점을 활용하면 편견이 없는 다문화 이해를 하는데 큰 도움을 줄 수 있을 것이라 생각된다.
Dual attitude toward foreigners is a big trouble in our society coming near to a multicultural period. A survey of the foreigners visiting Korea, for example, has found that most Westerners thought of Koreans to be kind, but that only 40 percentage of Asians did. This shows the segregation caused by the fact that they came from the poor competitive, not western culture. In addition to deal with this problem, school education adopted the social demand that we seek how to live together.
However, the education reflecting such a demand is mostly focused on the minorities such as multicultural families, foreigners, and North Korean defectors so that they can adjust themselves to our society. It is necessary to teach the whole students, or the majority students to appreciate the feature and phenomena of multiculture in the school education. Furthermore, it is required to have them look at different cultures on the objective point of view, not from their point of view. Applying an historical perspective to social studies education can direct a good way to make the students understand multiculture.
Thus, this thesis is to develop learning methods applying a historical perspective on multiculture understanding to social studies education that may get students to escape the prejudice ranking many cultures in a multicultural society and have an attitude to accept the differences between our culture and others.
First of all, the concepts of multicultural understanding and historical preceptive are discussed here. Multicultural understanding has much to do with social studies in that both of them aim to improve the quality and attitude of a democratic citizen who recognizes cultural diversity and makes it universal so that the people of the world can live together. And historical perspective is a point of view through which to get to appreciate history, setting up a assumption as to historical problems and seeking how to deal with it and also searching for and understanding imaginarily historical facts and past people's behavior, idea, and emotion.
Applying an historical perspective to multicultural understanding can cover the past of various cultures. Covering other culture's history is effective to understanding multiculture because it can catch the changing process of culture and connection between the changes and current situation.
Based on these concepts, this thesis consists of three stages, Finding Prejudice - Recognizing Difference - Understanding Cultural Universality, which apply historical perspective to the whole students' multicultural understanding, not to multicultural families'. The effects and implications of this teaching strategy are as follows.
First, This enables the students look at different cultures on the objective point of view, not from their prejudice.
Second, This enables the students understand cultures objectively not from ethnocentrism.
Third, This enables the students break from cultural toadyism.
Until now, multicultural education have been trained adapting multicultural families and foreigners to our society. But on the basis of this thesis, general students will be have multicultural education and it can help overcoming prejudices. This enables we approach the concept of multiculture from various learning activities and students understand multiculture without prejudice from the historical perspective.
Author(s)
강필규
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005188
Alternative Author(s)
Kang, Pil Kyu
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등사회교육
Advisor
김은석
Table Of Contents
목 차


국문 초록 ⅳ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용과 방법 3

Ⅱ. 다문화 이해와 역사적 관점 5
1. 다문화 이해의 필요성 5
2. 다문화 이해의 개념 7
3. 다문화 이해에서 역사적 관점의 의의 10
가. 역사적 관점의 의미 11
나. 역사적 관점의 특성 12
다. 다문화 이해에서 역사적 관점의 기능 15

Ⅲ. 다문화 이해 관련 교육과정 내용분석 17
1. 분석 단원 선정 17
2. 내용 분석 방법 및 기준 18
3. 다문화 이해 관련 내용분석 20
가. 지역별 내용제시 횟수 20
나. 역사 항목 내용분석 22
4. 분석 결과 : 다양한 유형의 문화편견 24
가. 단일민족에 대한 자부심 25
나. 서양에 대한 동경 26
다. 시공간적 거리두기 27

Ⅳ. 역사적 관점을 활용한 문화편견 해소방안 31
1. 문화편견 해소를 위한 학습방향 31
2. 문화편견 해소를 위한 학습단계 32
가. 편견 발견하기 33
나. 차이 인정하기 35
다. 문화의 보편성 이해하기 36
3. 학습사례 37
가. 단원의 지도계획 37
나. 문화편견 해소를 위한 학습의 개발 방향 40
다. 문화편견 해소를 위한 학습의 단계별 교수․학습 과정안 41

Ⅴ. 결론 50
1. 요약 및 시사점 50
2. 제언 51

참고 문헌 54

ABSTRACT 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강필규. (2010). 초등 사회과에서 역사적 관점을 활용한 다문화 이해 학습방안 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Social Studies Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.