제주대학교 Repository

초등영어 교육과정에 나타난 문화내용에 대한 교사의 이해도 및 요구 조사

Metadata Downloads
Alternative Title
Research on the Teachers' Understanding of English Culture in the Elementary English Curriculum and Their Needs Analysis
Abstract
본 연구는 효과적인 영미 교육을 위해 교사들이 가진 영미 문화에 대한 인식을 연구하는데 있다. 선행연구 고찰과 교사용지도서 분석을 통하여 작성된 설문지를 이용하여 제주 지역에 근무하는 초등교사 134명을 대상으로 설문 조사를 통해 연구하였다.
연구의 결과를 정리하며 다음과 같다.
첫째, 3, 4학년 지도서에 제시된 문화 내용에 대해 70%이상 교사들이 이해하는 것은 30문항 중 6문항이었다. 하지만 50%이하 교사들이 이해하는 문화 내용은 30문항 중 18문항으로 교사용 지도서에 제시된 문화 내용 중 절반 이상의 문화 내용을 교사들은 잘 이해하지 못하고 있었다. 하지만 영어에 대한 관심이 높아 영어 심화연수를 받은 교사는 문화 이해도에서 높은 결과를 나타냈다. 이것으로 보아 교사의 관심과 노력이 영미 문화 이해에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 그러나 교육경력에 따른 교사들의 문화 이해도를 살펴본 결과, 별 차이가 발견되지 않았다. 이는 교사가 된 후 영미 문화에 대한 재교육이 이뤄지지 않았으며 교사를 대상으로 한 문화 교육이 절실히 필요함을 알 수 있었다.
둘째, 초등 영어 문화 교육의 내용 중 중요하다고 생각되는 요소는 상황에 알맞은 단어나 문장이라고 응답하였다. 같은 상황이라도 문화적 인식의 차이로 인한 우리나라와 다른 표현 방법을 아는 것은 영미 문화를 이해하는데 효과적이라고 생각하고 있었다.
셋째, 효과적인 영어 교육을 위해 교사의 영미 문화에 대한 지식 증대가 확충 되어야 한다고 응답하였다. 그 다음으로 교과서에 문화 내용 삽입, 문화 지도 관련 자료 확보 등의 순으로 응답하였다. 즉 영미 문화 교육에 대한 교사 연수와 교사용 지도서 및 교과서에 영미 문화에 대한 내용을 보안할 필요가 있다.
본 연구자는 이상의 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 교사들은 문화에 대한 관심을 갖고 문화 이해도 향상에 기여할 수 있는 방안을 모색해야 할 것이다 .
둘째, 영어를 가르치는 교사들에게 영어 구사 능력 뿐 아니라 영미 문화에 대한 지식도 가질 수 있도록 영미 문화와 지도 방법에 대한 연수 기회를 제공하여야 할 것이다.
셋째, 효과적이고 적극적인 문화 지도를 위해 교과서에 문화 내용 삽입과 문화 지도 관련 자료 보급 등을 제안한다.
The purpose of this study is to research teachers' understanding of English culture for effective English culture teaching. We surveyed 134 elementary school teachers who work in Jeju. The questionnaire which has 30 questions was based on preceding research and an analysis of guide books for teachers.
The result of the study is like follows.
First, about the contents of culture presented in the teacher's guide books for 3-4 year, the number of questions that teachers understood more than 70% was 6 among 30. However, the number of questions that the teachers understood less than 50% was 18 among 30, which implies that teachers couldn't understand more than half of the contents. But Fidings indicate that teachers who have great interest in English and took advanced training showed a good result in the questionnaire. This fact suggests that teachers' interest and effort influenced on their understanding of English culture. However, the research results indicate that the teachers' career record, has little influence. This implies that the teachers have not been reeducated in English culture since they became teachers, thus, education in culture for teachers is really needed.
Second, most teachers said that words and sentences suitable for the specific situations are important in elementary English culture teaching. They thought English and Korean expressions differ in the same situation because of the difference of culture. So, they said knowing these expressions is an effective way to understand English culture.
Third, most teachers said that they need more chance to improve their knowledge of English culture in order to teach English to students in an effective way. They also said that it is important to add the contents of culture to the textbooks and secure the materials of English culture teaching. That is, we need to revise the teacher education program for teaching English culture and the textbooks for the contents of English culture.
I propose the following based on the result of the study:
First, teachers should be interested in the culture and seek ways to improve understanding of the culture. Second, teachers should have opportunities to receive the training in the teaching of English culture. Finally, I propose adding the contents of culture to the textbooks and arranging for the materials for English culture teaching method.
Author(s)
고은아
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005192
Alternative Author(s)
Ko, Eun Ah
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등영어교육
Advisor
홍경선
Table Of Contents
목 차

국문 초록...................................................................................................ⅰ

Ⅰ. 서론.......................................................................................................1
1. 연구의 필요성 및 목적 .....................................................................................1
2. 연구 내용...............................................................................................................2
3. 연구의 제한점.......................................................................................................3

Ⅱ. 이론적 배경..........................................................................................4
1. 문화의 개념...........................................................................................................4
2. 문화와 언어의 관계.............................................................................................6
3. 문화교육의 필요성...............................................................................................7
4. 초등영어 교육과 문화 교육...............................................................................9
5. 선행연구의 고찰.................................................................................................12

Ⅲ. 연구의 방법 및 절차...........................................................................14
1. 연구의 대상.........................................................................................................14
2. 연구의 설계.........................................................................................................15
3. 도구의 개발.........................................................................................................16
4. 자료의 수집 방법...............................................................................................17
5. 자료의 처리.........................................................................................................17
6. 연구의 수행절차.................................................................................................17

Ⅳ. 연구 결과 및 해석..............................................................................18
1. 문화 내용 분석...................................................................................................18
2. 문화 이해도 평가 문항 분석..........................................................................23
3. 교사의 문화 이해도...........................................................................................27
4. 문화 교육에 대한 요구 분석...........................................................................43

Ⅴ. 요약 및 결론.......................................................................................46
1. 결론........................................................................................................................46
2. 제언........................................................................................................................48

참고 문헌...................................................................................................50

ABSTRACT.............................................................................................52

부록...........................................................................................................54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고은아. (2010). 초등영어 교육과정에 나타난 문화내용에 대한 교사의 이해도 및 요구 조사
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary English Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.