제주대학교 Repository

초등학교 미술 감상교육 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on Art Appreciation Education in Elementary School : Focusing on the third and fourth graders
Abstract
학교에서 이루어지는 미술 교육은 미술전문가를 기르기 위한 것이 아니라 미술을 통해 인간의 성장을 돕는 데 그 목적이 있다. 따라서 미술 교육은 무엇보다 아동들이 미술에 대한 흥미와 관심을 가질 수 있도록 계획되고 지도되어야 한다.
이를 위해 초등학교 미술 교육은 표현 중심의 획일적인 수업방식에서 벗어나 일상생활 속에서 자연스럽게 미적 가치를 발견하고 이해하며 향수할 수 있는 통합적인 학습 활동을 제공해야 한다.
그러기 위해서는 미술 문화에 대한 이해와 안목을 기르기 위한 다양한 미술교육 활동뿐만 아니라 미술작품에 대한 체계적인 감상교육이 필요하다. 이에 시대의 다양한 흐름을 반영하여 미술교육은 새롭게 개정 교육과정이 개발되었다.
제7차 미술과 개정 교육과정은 제7차 교육과정의 기본적인 방침은 유지하면서 교육과정에 있어서의 총괄목표는 이전의 교육과정과 그 방향을 같이하되, 상․하급 학교와의 연계성과 위계성을 고려하여 교과서가 학년별로 통합되었다.
학년별 내용 영역의 목표에 있어 초등학교 3․4학년은 다양한 감각 체험 중심의 교육을, 5․6학년은 기초 능력 중심의 교육을, 중학교는 적용 및 활용능력 중심의 교육을, 고등학교는 판단 및 가치 중심의 교육이 이루어지도록 구성하고 있다. 또한 미술과 교육과정의 변화에 따른 미술활동의 목표는 '미적감수성', '창의적 표현능력', '비평능력', '미술문화의 향수 능력과 태도'로 제시하고 있다.
한편 초등학교 3․4학년 미술 교과서는 제7차 미술과 교육과정의 세 가지 영역인 미적체험 활동, 표현 활동, 감상별 내용 요소를 보완 또는 재구성하여 올바르게 미술작품을 보는 창의적이고 비판적인 안목을 기룰 수 있게 하였다.
초등학교 3․4학년 아동들은 자신의 체험이나 이해에 대해 비평적이고 반성적인 태도를 가지면서 조형품이나 자연이 아동 자신에게 제공하는 친숙함과 낯설음, 작품이 이야기하는 것에 대한 민감성을 갖게 된다. 그리고 표현 능력은 아직 상징적 표현의 수준에 머물러 있지만, 지각 능력에 있어서는 엄격한 사실 지향적 관점을 갖고 객관성과 비판하는 눈이 생겨나는 시기이다.
따라서 미술 감상교육은 초등학교 3․4학년 때부터 서서히 적용할 수 있다.
미술 감상 수업은 아동의 단순한 느낌만을 발표하는 것이 아닌 조형품과 자연물, 주변 환경 등에서 미적 가치를 느끼고, 자기만의 안목으로 올바르게 미술 작품을 판단하고, 평가할 수 있도록 비평 활동까지도 포함하여 집중적으로 감상할 수 있도록 지도해야 한다.
이에 본 연구를 통하여 이론과 실제가 조화된 감상지도 학습으로 아동들의 흥미와 욕구에 부응하는 미술 감상 교육이 이루어질 수 있도록 하고자 한다.
먼저 관련 자료를 바탕으로 감상 능력의 발달 단계별 특성에 따라 초등학교 3․4학년 감상교육의 적용성을 탐색하였다. 그리고 제 7차 미술과 개정 교육과정에 따른 초등학교 3․4 학년 미술교과서를 중심으로 미적 체험 활동, 표현 활동, 감상 활동이 연계된 미술 감상지도 교수․학습 방법을 제시하였다.
그 결과 연구 과정을 통하여 아동들이 작품 속에 나타난 주제, 조형 요소의 원리를 이해하고 다양한 표현재료와 기법으로 표현해봄으로써 작품의 깊이와 미적 가치를 느낄 수 있었고, 더불어 감상 능력도 진작시킬 수 있었다.
아동들은 스스로의 감상관점을 가지고 작품을 보고, 작품과 관련된 배경 지식을 활용하여 미술작품을 평가한다. 그러므로 초등학교에서의 감상 교육은 아동들이 미술에 대한 호기심과 흥미를 유발할 수 있는 접근 방법에서 지적인 감상과 더불어 감상한 느낌과 생각을 다양한 방법으로 표현할 수 있도록 감상 방법의 적극적인 활용 방안과 창의적인 지도가 이루어져야 할 것이다.
Art works, which express the emotions, feelings, and thoughts deep inside an artist through visual formative language, reflect the culture of their age and play a role as a kind of mental media to connect the past, the present, and the future with one another transcending time and space.
As a result, people receive joy and comfort, look for visualized truth, and seek after ultimate happiness from the inner side of art works. With that in mind, it may be seen as a great power of all the arts including painting to enhance the spiritual values of human beings in that the goal of art education lies basically in the formation of true personality and harmonious emotion life rather than bringing up artists.
In other words, human beings can be equipped with intelligence and aesthetic insight only when they can appreciate the essence of art in a correct way and lead a more harmonious and enriched life as a culture consumer. Amid these changes, art education in elementary school should induce their interests in and concerns with art and grow imaginativeness, creativeness, and aesthetic sense from the viewpoint of a comprehensive approach through which they can accept a variety of cultures rightly.
As shown in the seventh revision of art education curriculum reflecting the changes of the times, art education in elementary school is aimed at growing aesthetic sensibility to feel the beautiful of the world around them, developing imaginativeness and creativeness, and bringing up an aesthetic person with an ability to creatively succeed to art culture and advance it along with critical thinking.
Namely, art education in school is designed to help an individual grow from the viewpoint of character education which can help the harmonious development of reason and sensitivity by means of art, not to raise an art expert. Nevertheless, the character of art subject is focused on raising a well-rounded person so that art can help an individual grow into a desirable person by making good use of the characters which only art can have.
Art education in school in the past was chiefly composed of teaching and evaluating children at classes disproportionately focusing on expression instead of developing an aesthetic ability. As a result, even when children became an adult, they couldn't precisely appreciate the value and quality of art works as an art consumer. Therefore, it came to be realized that in order to savor art works as a genuine man of culture and art, education on the area of systematic appreciation as well as the function of expression is desperately needed.
That is why the area of art appreciation, which began to be stressed from the sixth education curriculum, was further extended as an activity for aesthetic experience in the seventh education curriculum and even more stepped up in its revision.
A class for art appreciation should not be about children presenting their simple feelings, but it is an act where they are taught how to feel, evaluate, and appreciate aesthetic values coming from molding objects, nature and environment, while including even a critical activity. Children get to have a sense of sensitivity towards the familiarity and strangeness provided for them by molding objects or nature and what works try to mean, while having a critical and reflective attitude toward their own experience and understanding. In particular, children during the third and fourth grade of elementary school still stay at a stage of symbolic expression in terms of expression ability, but they have a strict fact-directed viewpoint in terms of perception ability. And as this is a period when they begin to have, to some extent, an eye for criticism in an objective way as the character of a development stage, education on art appreciation should be prepared in a way that they can appreciate a large number of art works in a concentrated way with their own perspective, while focusing on materials necessary for their class.
So, this study intends to be aimed at making art appreciation education realized, which can satisfy the interests and needs of children at this period with the theory and practice-harmonizing study for art appreciation. This study tried to induce the positive participation of children in appreciation education and then make them realize that the curriculum of art subject is a living subject to build up a sense of intimacy towards the surrounding world by expanding the domain of art education activities, not an independent subject.
Author(s)
백승자
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005053
Alternative Author(s)
Baek, Seung-ja
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
강민석
Table Of Contents
목 차


국문초록 ······································································i


Ⅰ. 서론 ············································································1
1. 연구의 필요성 및 목적 ··········································1
2. 연구 내용 및 방법 ··················································2


Ⅱ. 미술 감상교육에 관한 이론적 고찰 ·······················3
1. 미술 감상교육의 개념 및 필요성 ·························3
2. 감상 지도의 관점 및 방법 ·····································6


Ⅲ. 초등학교 3․4학년의 미술 감상교육 ·······················11
1. 감상교육의 적용성 탐색 ········································11
2. 초등학교 3․4학년 미술교과서 분석 ·····················18


Ⅳ. 초등미술 감상 지도의 실제 ·····································35
1. 교수․학습 계획 ························································35
2. 교수․학습 지도안의 적용 ·······································44
3. 교수․학습 지도안 적용결과 분석 ··························67


Ⅴ. 결론 ···········································································68


참고문헌 ·····································································70
ABSTRACT ································································73
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
백승자. (2010). 초등학교 미술 감상교육 연구
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.