제주대학교 Repository

초등학교 음악 감상 교육의 실태와 개선 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Present condition about Elementary School Music Listening Education and Research for Improvement plans
Abstract
본 연구는 초등학교 음악 감상 교육에 대한 실태를 조사하여 문제점을 파악하고 그에 따른 개선 방안을 제시하는데 목적이 있다.
초등학교 음악 감상 수업의 실태를 알아보기 위해 설문지 조사를 하였다. 설문지는 경기도 안양에 소재해 있는 9개의 초등학교 교사를 대상으로 설문지 285매 중 응답자 274명의 응답을 기초로 하여 분석하였으며, 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 교사 스스로가 음악 감상 지도에 대해 크게 흥미를 느끼지 못하는 것으로 나타났다.
둘째, 대부분의 교사가 심미적 안목과 바람직한 가치관 형성이라는 음악 감상 교육의 목표를 인식하고 있는 반면, 음악 수업을 가창 위주로 지도하여 감상 지도는 도외시되는 것으로 나타났으며, 교과서 감상 부분의 해설 및 삽화·사진 자료가 수업에 실질적인 도움이 되지 못하는 것으로 나타났다.
셋째, 음악 감상 수업의 교수·학습 지도 실태를 조사한 결과, 교사용 지도서를 숙지하는 정도로 감상 수업에 임하는 것으로 나타났고, 교과서의 감상곡을 감상시키지 않고 소홀히 넘어가는 경우도 있었으며, 타 영역과의 관련지도도 대체로 이루어지지 않는 것으로 나타났다. 또한, 감상 수업을 받는 학생들도 소극적으로 반응하는 경우가 대부분이고, 예습·복습 과제도 거의 부여되지 않고 있으며, 인터넷 웹자료를 활용하여 지도하는 경우가 가장 많은 것으로 나타났다.
넷째, 상당수의 교사가 음악 감상 평가를 실시하지 않고 있었고, 신뢰성 있고 타당성 있는 평가 기준이 제시되지 않아 평가에 어려움을 느끼고 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 음악 감상 시설 및 자료 실태를 조사한 결과 51.1%의 학교가 음악실을 갖추고 있었고, 방음 및 흡음시설을 갖춘 학교는 극히 드문 것으로 나타났으며, 교사들의 지도 역량 향상을 위한 전문적인 감상 지도 교재 개발이 필요한 것으로 나타났다.
여섯째, 교사 연수 측면에서 대부분의 교사가 감상 관련 연수를 받지 못한 것으로 나타났다. 이로 인하여 음악 감상 수업에 어려움을 느끼고 있어 감상 지도에 대한 교사 연수가 필요한 것으로 나타났다.
일곱째, 음악 감상 수업을 실시하는데 어려운 점으로 교사의 지도 역량 부족 및 감상 자료 준비에 대해 부담을 느끼고 있는 것으로 나타났다.
이러한 실태 조사를 바탕으로 개선 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 음악 감상에 대한 인식 전환 및 교사 자신의 음악에 대한 열정, 끊임없는 수업 연구, 시설과 교구에 대한 적극적인 지원 요청의 자세가 필요하다.
둘째, 교육과정은 실용성을 염두에 둔 실질적인 진술이 되도록 수정·보완하고, 전문 감상 지도 교재를 현장에 보급하여 교사들이 활용할 수 있도록 해야 한다.
셋째, 장기적이고 개별적인 연수의 확대와 음악 감상 교과 모임의 활성화, 공연 감상 지원이 요구된다.
넷째, 각 학교에 음악실을 확보하고, 방음 및 흡음 시설을 완비하며, 대형 프로젝트 TV, 고성능 컴퓨터, 오디오, 캠코더, 편집기, 감상 자료 등의 기자재 및 교구에 대한 재정적 지원이 요구된다.
This study has a purpose of proposing improvement plans after understanding the problems by examining the present condition of Music listening education in Elementary school.
To find out about the present condition of music listening education in elementary school, we researched with surveys. Survey were given to the elementary school teachers in 9 elementary schools located in Anyang, Gyeonggi-do and we analyzed the results with the answers from 274 people out of 285 surveys as the base. As the analysis of the result, we have achieved a conclusion as the followings.
First, the result showed that teachers themselves did not have much enthusiasm towards the music listening education.
Second, despite the fact that most of the teachers are aware of the purpose of music listening education which is building aesthetically appreciative eye and desirable values, we could see that listening guidance was neglected by teaching with an aim of singing. Explanation and illustration·picture materials in listening part of textbook were not actually being help to the class.
Third, when we researched the present situation of the professor·guidelines for teaching in music listening class, the students attended the music listening class only with the guidebooks for teachers. There were a lot of times when the musics in the textbooks were not involved and were let slide, and related guide with other areas was generally not done either. Moreover, even the students who were taking listening class reacted to the class very passively and preparation·revision homeworks were hardly provided. There were a lot of cases when internet web materials were used for teaching.
Fourth, majority of the teachers are not performing music listening evaluation and since there is no evaluating standard with reliability and propriety, they had difficulty for evaluation.
Fifth, when we researched the facility and materials for music listening, 51.1% of the schools had music rooms. Schools with sound proof and sound absorbing facilities were extremely hard to be seen. We could also see that developing the textbooks for music listening class for improving the teachers' teaching ability is necessary.
Sixth, it was seen that most of the teachers did not get training for music listening and the teachers are having difficulty teaching music listening class. Therefore we could feel that it is necessary to have the teachers' training about music listening guide.
Seventh, for the difficulty to perform music listening class, we could see that teachers had pressure towards their lack of ability and preparation of listening materials.
With the present states such as above, if we are to propose improvement plans, they would be the followings.
First, it is necessary to change the recognition towards music listening, to bring up the teachers' passion for the music, to continuously study the teaching method and to positively request for the support on facilities and teaching tools.
Second, the educational method should be adjusted and supplemented to be substantial statement with practicality, so that special music listening guide books can be supplied to the educational field for the teachers to use them.
Third, a long-term and extended individual training, revitalization of music listening groups and music concert support are required.
Fourth, music rooms should be secured in each school with full facility of sound proof and sound absorption. Financial support for teaching tools and materials such as large project tv, high quality computer, audio, camcorder, editor and other listening materials is requested.
Author(s)
성인정
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004383
Alternative Author(s)
Seong, In-Jeong
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
장홍용
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 2
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 음악 감상 교육의 의의 4
2. 초등학교 학생의 발달단계와 음악성 발달 6
3. 음악 감상 교육의 단계 10
4. 제7차 음악과 교육 과정에 나타난 감상교육 12
5. 선행 연구 고찰 23

Ⅲ. 연구 방법· 25
1. 연구 대상 및 기간 25
2. 설문지 작성 25
3. 자료 통계 처리 28

Ⅳ. 연구 결과 분석 29
1. 일반적 사항 29
2. 음악 감상 교육 운영 실태 30

Ⅴ. 음악 감상 교육의 개선방안 47
1. 음악 감상에 대한 인식 및 교사의 자질 47
2. 교육과정 운영 및 교재 측면 48
3. 수업 개선을 위한 교사 지원 49
4. 시설과 교구 측면 51

Ⅵ. 결 론 53
1. 실태 조사 결과 53
2. 개선 방안 제시 및 제언 54

참 고 문 헌 56
ABSTRACT 58
부 록 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
성인정. (2008). 초등학교 음악 감상 교육의 실태와 개선 방안
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.