제주대학교 Repository

투수성 탄성포장재의 투수성 향상 및 친환경적 개발에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Environmental-friendly Development and Permeability Improvement of Porous Elastic Pavement Materials
Abstract
The purpose of the study was to develope the environmental-friendly and permeability improvement of porous elastic pavement materials. First, the study analyzed porous concrete through the pore-clogging test by changing a size of coarse aggregate to look for a plan to extend life of permeability as well as to satisfy the intensity required to structure. As theresult, aggregate of 13mm, 19mm and 25mm satisfied the intensity required and had each 16 months, 48 months and 66 months in life of permeability. Therefore, aggregate of 25mm had the longest life of permeability. Second, in the elastic pavement layer with pore, a surface layer, the study analyzed heavy metals (Pb, Cu, Cd and Cr) removal effect by mixing four kinds of scoria by each color and one kind of basalt sludge with materials of elastic pavement layer to remove a pollution source of heavy metals happened at the time of running of rainfall. As the result, the study was analyzed in order of yellowish brown scoria > basalt sludge > black scoria > reddish brown scoria > dark gray scoria, but yellowish brown scoria is not enough in side of supply since it has a little reserves. Therefore, it is judged that basalt sludge is the most environmental friendly material which can have an effect of cost reduction and of the material cost reduction by waste treatment and an effect of environmental conservation and of a heavy metal pollution source's removal by recycling of waste matters.
Consequently, it is judged that it is the most reasonable to use coarse aggregate of 25mm on the porous concrete layer and to make laying of the elastic pavement layer with pore by mixing basalt sludge on the surface layer.
Author(s)
김승현
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004261
Alternative Author(s)
Kim, Seung-Hyun
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 토목해양공학과
Advisor
남정만
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구배경 및 목적 = 1
2. 연구내용 및 범위 = 3
Ⅱ. 기존이론 = 4
1. 투수성포장 = 4
1.1 투수성 포장공법의 정의 = 4
1.2 투수성 포장공법과 배수성 포장공법 = 5
1.3 투수성 포장공법의 구성 = 8
1.4 투수성 포장재의 종류 = 11
1.5 투수성 포장공법의 문제점 = 13
2. 투수콘크리트 = 14
2.1 투수콘크리트포장 = 14
2.2 투수콘크리트의 구조 = 14
2.3 투수콘크리트의 특성 = 15
2.3.1 투수콘크리트의 강도 = 16
2.3.2 투수콘크리트의 내구성 = 17
3. 탄성포장재 = 19
3.1 타이어 구조 = 19
3.2 폐타이어 고무 칩 제조 = 24
3.2.1 국내 폐타이어 발생 및 처리 현황 = 24
3.2.2 폐타이어 칩 제조방법 = 26
Ⅲ. 재료의 성질 = 28
1. 투수콘크리트 = 28
1.1 시멘트 및 혼화제 = 28
1.2 골재 = 29
1.3 배합비 = 31
2. 폐타이어 칩 = 32
2.1 XRF 분석 = 32
2.2 XRD 분석 = 33
2.3 SEM 분석 = 33
3. 송이(Scoria) = 35
3.1 송이의 정의 = 35
3.2 제주도내 송이의 분포 = 36
3.1 송이의 특성 = 38
3.1.1 물리적 특성 = 38
3.1.2 화학적 특성 = 40
4. 석분 = 43
4.1 석분슬러지 발생 과정 및 현황 = 43
4.2 현무암 석분 슬러지의 특성 = 46
4.2.1 물리적 특성 = 46
4.2.2 화학적 특성 = 48
Ⅳ. 실험방법 및 결과 = 51
1. 투수콘크리트 = 51
1.1 압축강도 및 휨강도시험 = 51
1.1.1 압축강도시험 = 51
1.1.2 휨강도시험 = 52
1.1.3 압축강도 및 휨강도 시험결과 = 53
1.2 공극막힘시험 = 55
1.2.1 공극막힘재 산정식 = 55
1.2.2 자연시료의 입경 = 58
1.2.3 공극막힘재 = 59
1.2.4 공극막힘시험 = 60
1.3 현장투수시험 = 67
1.4 공극률시험 = 69
1.4.1 골재치수별 공극률시험결과 = 70
2. 탄성포장재 = 71
1.1 중금속 흡착실험 = 71
1.1.1 용출실험 = 72
1.1.2 흡착실험 = 73
Ⅴ. 고찰 = 79
1. 투수콘크리트 = 79
1.1 강도 = 79
1.2 투수성 수명 = 80
1.3 경제성 = 81
2. 탄성포장재 = 82
2.1 중금속흡착효과 = 82
Ⅵ. 결론 = 84
참고문헌 = 86
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김승현. (2008). 투수성 탄성포장재의 투수성 향상 및 친환경적 개발에 관한 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Civil and Ocean Engineering
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.