제주대학교 Repository

파닉스 중심의 한국 유아 영어 교육의 문제점과 제언

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effective English Instruction for Infant Learners in Korea: Opposition to 'Phonics'
Abstract
Many Korean parents try to expose their children to English as early as they can, because they believe that it is the head-start for their children to be proficient in English. However, they tend not to consider the way to teach English to the early childhood students. Most of them start to learn English with 'phonics' instruction regardless of their ages. This paper claims that the phonics instruction is not desirable and even harmful for the Korean infants who try to acquire native like English language skills and suggests the alternative to the phonics instruction.
Phonics instruction is the method developed in the USA to teach illiterate students how to read letters and words. It couldn't be compatible with the Korean young students, especially with Korean infants. Young children have superior capability of language learning to the grown-ups. They naturally develop their language skills, such as listening, comprehending, speaking from the ambient linguistic inputs around them without any particular teaching. They even have an ability to create a new language from ungrammatical and deficient language data. Young children could be regarded as the beings to pursue a language to communicate with. It is also true to the second language learning and so some linguists assert that the children in this age are in critically sensitive period for language development.
The point in this paper is that the linguistic competence the young children develop without any hard efforts is related to the domain of spoken language not to the written language which phonics instruction lay on focus. Young children are neurologically well ready to receive sound language data rather than written ones. Cognitive linguistics answer this phenomenon saying that young children process language data in a different way from adults, or their language is processed in right brain. Korean young English learners also should train their ears to English phonology system and build listening comprehension strategy which is unlearnable later in life time after their infancy passes by. The understanding of how young children develop their first language competence and how their brain work to acquire a language will help teachers manage their classes in order to weigh on acquiring than teaching or studying a language.
Author(s)
咸美兒
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004441
Alternative Author(s)
Hahm, Mi-ah
Department
대학원 영어영문학과
Advisor
邊明燮
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1

Ⅱ. 파닉스로 시작하는 유아 영어 교육의 문제점 3
1. 파닉스 학습법 3
2. 유아 언어 습득 본능에 위배 4
2.1 유아들의 모국어 습득 과정 5
2.1.1 소리와 사회적 의미의 연결 5
2.1.2 Prosody의 습득 8
2.1.3 규칙과 언어 구조의 파악 10
3. 음성 언어 이해 전략에 위배 13
3.1 음성 언어 이해 기술 13
3.2 원어민의 음성 언어 이해 전략 14
3.2.1 강세를 받는 모음 15
3.2.2 자음군에서 자음 자질의 축소 19
3.2.3 리듬과 율격어 21
3.3 영어 학습자의 음성 언어 이해 전략 22
3.3.1 Left to Right & Bottom-up 22
3.3.2 모국어 음운 체계의 전이 현상 24
3.4 파닉스 학습자의 음성 언어 이해 전략 26
4. 일반 지식 학습 능력 요구 27
4.1 발달적 실어증 27
4.2 윌리엄스 증후군 28
4.3 언어 능력과 학습 능력 30
5. 음성 언어 기능 습득 간섭 31

Ⅲ. 음성 언어 발달을 위한 결정적 시기, 유아기 33
1. 유아들의 언어 창조 능력 33
2. 음성 언어 자료의 중요성 35
3. 결정적 시기에 이루어지는 언어 경험의 중요성 37
4. 우뇌의 언어 40
5. 가르칠수 없는 영어의 초분절적 요소 43

Ⅳ. 유아들의 영어 습득을 위한 제언 47
1. 음성 언어와 언어 습득 본능 47
2. Krashen의 제 2 언어 습득 이론 48
3. 음성 언어를 매개로 하는 영어 교실 51

Ⅴ. 결 론 53

참고문헌 54

Abstract 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
咸美兒. (2008). 파닉스 중심의 한국 유아 영어 교육의 문제점과 제언
Appears in Collections:
General Graduate School > English Language and Literature
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.