제주대학교 Repository

품성계발 집단상담이 시설청소년의 대인관계에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Group Counseling for Developing Personality on Inter-Personal Relations of Juveniles in Facilities
Abstract
본 연구는 품성계발 집단상담이 시설청소년의 대인관계에 어떠한 효과를 미치는지 파악하는데 그 목적이 있다.

이와 같은 연구의 목적과 관련하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.

연구문제 1. 품성계발 집단상담은 시설청소년의 대인관계 향상에 효과가 있는가?
연구문제 2. 품성계발 집단상담은 대인관계 하위요인인 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성 향상에 효과가 있는가?


위의 연구를 해결하기 위하여 연구대상 선정, 사전검사, 상담집단과 비교집단의 구성, 품성계발 집단상담의 적용, 사후검사, 통계처리 및 자료 분석 순으로 진행하였다.
본 연구의 연구대상은 제주특별자치도에 소재한 C시설에서 보호를 받으며 생활하고 있는 중·고등학생 10명씩(상담집단 10명, 비교집단 10명) 20명을 연구대상으로 하였다.
본 연구에서 사용된 대인관계 척도 검사는 Guerney(1977)의 Relationship Change Scale를 우리 실정에 맞게 문선모(1980)가 번안하고 김신정(2008)이 보호관찰 청소년에게 적용한 것을 재구성 하여 사용하였다. 검사의 하위요인으로는 만족감(4문항), 의사소통(4문항), 신뢰감(3문항), 친근감(3문항), 민감성(2문항), 개방성(5문항), 이해성(4문항)의 7개의 하위영역으로 총 25문항이고 문항 형태는 Likert식 5점 척도로 구성되어 있다.
본 연구에서 사용된 품성계발 프로그램은 한국청소년상담원에서 2000년에 청소년용 품성교육프로그램으로 개발한 것으로 '정직', '배려', '자기조절(통제)'에 중점을 두고 만남의 장, 진실의 장, 화목의 장, 지혜의 장, 조절의 장, 결실의 장으로 총 6개의 장으로 구성되어 있다. 이것을 본 연구자는 시설청소년의 특성 및 시설 실정에 맞게 회기를 조절하여 만남의 장 1회기, 진실의 장 1회기, 화목의 장 1회기, 지혜의 장 1회기, 조절의 장 1회기, 결실의 장 1회기 총 6회기 프로그램으로 구성하였다. 품성계발 집단상담의 실시는 본 연구자가 매주 2회, 100분씩 총 6회기에 걸쳐 실시하였다.
본 연구에서의 자료처리 분석은 Windows SPSS 10.0 프로그램을 이용하였으며, 본 연구에서 설정된 가설을 검증하기 위하여 수집된 사전-사후검사 자료를 평균과 표준편차를 구한 후 t-검증을 실시하였다.

이상의 과정을 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다.

첫째, 품성계발 집단상담에 참여한 상담집단 시설청소년의 대인관계는 품성계발 집단상담에 참여하지 않은 비교집단 시설청소년에 비하여 유의미하게 향상되었다.
둘째, 품성계발 집단상담에 참여한 상담집단 시설청소년은 대인관계 하위 영역인 만족감, 의사소통, 친근감, 개방성에서 품성계발 집단상담에 참여하지 않은 비교집단 시설청소년에 비하여 유의미하게 향상되었다.

이상의 연구 결과는 품성계발 집단상담이 시설청소년의 대인관계에서 타인이 자신에 대하여 보고 느끼는 정도인 만족감을 향상시키고, 자신과 타인의 느낌에 대한 이해를 높이며, 타인에 대해 느끼는 거리감을 줄이며, 타인에 대한 자신의 부정적인 생각을 보다 건설적으로 표현하는데 도움을 주었다고 볼 수 있다. 이는 시설청소년이 품성계발 집단상담에 참여함으로써 다른 사람과 관계를 맺으며 살아가는데 필요한 대인관계 능력을 습득하고 발달시키는데 도움을 받은 것으로 볼 수 있다.
따라서 품성계발 집단상담은 시설청소년의 대인관계 향상에 있어서 도움을 준 것으로 볼 수 있다.
The purpose of this paper is to check how group counselling for developing personality affects inter-personal relation of juveniles protected in facilities. In order to achieve this purpose, following subjects are assigned.
Subject 1. How does group counselling for developing personality affect for improving inter-personal relation of juvenile in facilities?
Subject 2. Is group counselling for developing personality effective for developing satisfaction, communication, reliability, intimacy, sensitivity, openness and understanding?

In order to solve those issues mentioned above, this paper performs assignment of targeted group, pre-surveying, composing counselling group and comparative group, applying group counselling for developing personality, inspection after counselling and data analysis respectively.
Each 10 middle and high school students (counselling group of 10 students and comparable group of 10 students) who live in C facility in Jeju province are selected as targeted groups of this research.
For measuring inter-personal relation in this paper, Relationship Change Scale of Guerney(1977) is translated meeting our environment by Moon Sun Mo (1980) and restructured for juvenile by Kim Sin Jung (2008) and finally used by this paper. As 7 sub factors of inspections, they consist of a total 25 questions including satisfaction (4 articles), communication (4 articles). reliability (3 articles). intimacy (3 articles), sensitivity (2 articles), openness (5 articles) and understanding (4 articles), and questionnaire type used 5 pointed scale of Likert.
The program for developing personality in this paper uses a education program for juvenile's personality developed by Korea Youth Counselling Institute in 2000 consisting of a total of 6 places including place of meeting, place of truth, place of harmonization, place of wisdom, place of adjustment and place of outcome primarily focusing on "Honesty', 'Consideration' and 'Self-adjustment (control).
Researches who saw this established a total of 6 times program consisting of 1 place of meeting, 1 place of truth, 1 place of harmonization, 1 place of wisdom, 1 place of adjustment and 1 place of outcome. I performed a total of 6 times programs for each 100 minutes, 2 times every week. Windows SPSS 10.0 is used for data analysis in this paper. In order to verify hypothesis assigned by this paper. t-test is used with mean and standard deviation over the collected data.

As the result, the findings of this study indicated the followings;
First, inter-personal relation of juveniles in facilities who attended group counselling for developing personality has been meaningfully advanced compared with those who didn't attended group counselling for developing personality.
Second, sub factors in inter-personal relation, satisfaction, communication, intimacy and openness in juveniles who attended group counselling for developing personality have been meaningfully advanced compared with those who didn't attend group counselling for developing personality. From the results mentioned above, it is believed that group counselling for developing personality helped to improve satisfaction level in which other see and feel themselves in inter-personal relations, enhance feeling of themselves and others, shorten gaps feeling others and positively express their negative thinking.
It is believed that attending group counselling for developing personality helped juveniles in facilities so that they acquire and improve abilities for inter-personal relations which are necessary to live establishing relationship with others. Therefore, group counselling for developing personality is believed to help improve inter-personal relation for juvenile in facilities.
Author(s)
박성민
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004837
Alternative Author(s)
Park, Sung Min
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리
Advisor
허철수
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 시설청소년의 개념 및 특성 6
2. 시설청소년의 대인관계 9
3. 품성의 개념 11
4. 품성계발 집단상담 프로그램의 구성 요소 12
5. 품성계발 프로그램과 대인관계와의 관계 14

Ⅲ. 연구방법 17
1. 연구대상 17
2. 연구설계 18
3. 연구도구 18
4. 연구절차 21
5. 자료처리 방법 22

Ⅳ. 연구결과 23
1. 연구대상의 동질성 검증 23
2. 가설 검증 24

Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 37
1. 요약 37
2. 결론 39
3. 제언 40

참고문헌 41
Abstract 45
부 록 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박성민. (2009). 품성계발 집단상담이 시설청소년의 대인관계에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.