제주대학교 Repository

피아노 조기교육의 실태를 통한 효율적 지도방법 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Efficient Guidance Method through the Actual State of Early Education of Piano : On Preschool Children
Abstract
최근 우리나라는 평생교육의 중요성이 강조되고 교육열이 과열되면서 조기교육의 관심이 점차 높아지게 되었고 미취학 아동의 조기 음악교육 또한 크게 강조되고 있다. 조기 음악교육에서 가장 많이 이용되고 있는 악기는 피아노로서 현재 우리나라 피아노 조기 교육은 대부분 음악학원에서 이루어지고 있다.
본 연구는 서귀포, 제주시에 있는 음악학원을 중심으로 미취학 아동을 지도하고 있는 교사들을 대상으로 설문조사를 통해 피아노를 통한 조기음악교육이 어떻게 이루어지고 있는지에 대한 실태를 분석하고 올바른 피아노 조기 교육의 방향을 설정하는데 연구의 목적이 있다.
설문 결과에 따른 결론은 다음과 같다.
첫째, 미취학 아동에게 피아노를 교육하고 있는 교사들은 피아노를 통한 조기음악교육이 아동의 발달에 있어 매우 긍정적인 영향을 미치므로 이 시기의 피아노 교육은 매우 중요하다고 인식하는 것을 알 수 있었다.
둘째, 설문을 분석한 결과 감상과 시창, 청음교육이 제대로 이뤄지지 않고 피아노 실기교육 위주로 교육하고 있음을 알 수 있었다. 피아노를 교육함에 있어서 피아노 실기 중심보다는 리듬, 시창, 청음, 감상 등의 매우 중요한 음악적 요소들도 함께 교육함으로써 아동들이 음악에 흥미와 관심을 갖도록 다양하게 교육해야 할 것이다.
셋째, 교사들은 교육에 있어서 리듬에 가장 중점을 두고 교육을 하고 있다. 리듬은 음
악의기초와 토대를 이루는 중요한 요소이다. 그러나 리듬을 매일 교육을 하는 교사들도 있는 반면 주1~3회 정도 교육하는 교사들도 있는 것을 알 수 있다. 리듬은 지속적으로 매일 지도해야 한다. 특히, 미취학 아동의 경우 반복적이고 꾸준한 학습이 지속되었을 때, 교육효과가 더 좋은 것을 알 수 있다.
또한 대부분이 손뼉치기나 언어로 교육을 실시하고 있었으며, 아동의 발달단계특성에 맞게 온몸을 이용하거나 시각적으로 다양한 방법을 모색하여 아동들이 흥미를 갖고 학습할 수 있도록 지도해야 더욱 효과적인 리듬교육이 될 것이다. 그러므로 아동들의 음악적 발달을 고려하여 적합한 리듬방법을 모색하여 음악의 기본적인 리듬을 주입식이 아니라 신체적인 움직임을 이용한 다양한 방법을 모색해야 할 것이다.
넷째, 교사들은 미취학 아동들이 피아노 학습을 통해서 정서적 함양을 얻을 수 있다고 인식하고 교육하고 있는 것 볼 수 있다. 이러한 피아노 학습을 통해 바람직한 인격을 형성하고 정서적인 함양을 통해 피아노 교육을 즐기며 음악을 생활화 할 수 있도록 끊임없는 연구와 지도를 해야 할 것이다. 미취학 아동들은 피아노 교육을 하고 있는 학원에서는 기초적인 음악학습에 많이 소홀하다고 할 수 있었으며 단순 기능 위주로 반복연습을 통해 피아노에 대한 흥미를 잃고 있다고 할 수 있다.
그러므로 각 아동에게 맞는 교육을 시도하며 아동들이 흥미를 가질 수 있도록 다양한 음악을 접하게 하며 다양한 방법을 통해 음악에 대한 바르게 접할 수 있도록 해야 할 것이다.
또한 피아노를 처음 접하는 미취학 아동들에게 창의적이고 통합적인 교육, 음악적 활동을 병행하는 교육을 실시하여야 할 것이다. 음악에 대한 흥미를 불러일으키며 음악성을 계발할 수 있게 하며 정서적, 인격형성과 정서함양을 할 수 있도록 체계적인 교육이 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
Recently, in our country, as importance of lifelong education is emphasized and education enthusiasm is overheated, interest of early education comes to rise gradually, and early music education of preschool children is being emphasized greatly. Musical instrument being used in early music education most is piano. Then, early education of piano of our country is being made in music institute for the most part now.
This study aims at analyzing the actual state as to how early music education through piano is being made through questionnaire on teachers who are guiding preschool children centering around music institutes at Seogooipo, Jeju-city and establishing right direction of early education of piano.
Conclusion to be based on question result is as follows:
First, it could be seen that teachers who are educating piano to preschool children are recognizing that piano education of this period is very important, as early music education through piano has very affirmative influence on the development of children.
First, as the result to have analyzed question, it could be seen that appreciation, singing by viewing, and education listening to sound are not made right and that education is made centering around practical education of piano. In educating piano, we will have to educate diversely, so that children may have zest and interest for music, by educating very important musical elements such as rhythm, singing by viewing, listening to sound, and appreciation etc. than centering around practical technique of piano.
Third, teachers are education by laying emphasis on rhythm most in education. Rhythm is important element to form the base of music. But, it can be seen that there are teachers who educate rhythm everyday, whereas there are teachers who educate it over 1-3 times per 1 week. Rhythm should be guided continuously everyday. Especially, in case of preschool children, it can be seen that education effect is better, when repetitive and steady study continues.
In addition, teachers were executing education with clapping or language for the most part, and guiding children, so that they may study with interest by using whole body suitably for the feature of development stage of children or groping for diverse methods visually will be more effective rhythm education. So, teachers will have to grope for diverse methods to use bodily movement which is not cramming method, by groping for suitable rhythm method in consideration of musical development of children.
Fourth, it can be seen that teachers are educating, by recognizing that preschool children may obtain emotional cultivation through piano lesson.
Teachers will have to do endless study and guidance, so that they may form desirable character through this piano lesson, enjoy piano lesson through emotional cultivation and make music into life. It can be said that institute which is doing piano lesson for preschool children neglects basic music study much and that they are losing interest for piano through repeated practice centering around simpe function.
Therefore, teachers should try education to be suitable for each child, make children contact diverse music, so that they may have interest, and
wil have make them contact music right.
In addition, teachers will have to execute education to carry out creative and integrated education and musical activity at the same time to preschool children who contact piano for the first time. Systematic education will have to be made continuously, so that teachers may arouse interest for music, develop musicality, and do emotional character formation and emotion cultivation.
Author(s)
현루디
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005098
Alternative Author(s)
Hyun, Roo Di
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
박순방
Table Of Contents
목 차


Ι. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 방법 및 범위 2


Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 조기음악교육의 의의 및 필요성 3
2. 피아노 조기 교육의 필요성 5
3. 아동기에 대한 일반적 고찰 8
1)아동기의 심리적 특징 8
2)아동기의 음악적 기능 및 신체적 기능발달 9
3)피아제 인지발달단계 이론으로 본 음악적 성장단계 10
4. 피아노 교육을 위한 기본적 요소 13
1)동기유발 13
2)학습시간 14
3)교재 15
4)교사의 역할 및 자질 15
5)부모역할 16

Ⅲ. 조기 피아노 교육의 실태조사 및 분석 17
1. 연구의 대상 17
2. 연구의 결과 17
3. 연구의 요약 31


Ⅳ. 조기 피아노 교육의 효율적 지도방법 33
1. 자세 33
1)앉는 자세 33
2)손 모양과 손목의 자세 34
2. 리듬 37
3. 시창과 청음 46
1)시창과 청음 46
4. 감상 51


Ⅴ. 결론 및 제언 57

참고문헌 59

국문초록 61

abstract 63

부록(설문지) 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현루디. (2010). 피아노 조기교육의 실태를 통한 효율적 지도방법 연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.