제주대학교 Repository

현대 패션에 표현된 누보 팝 이미지의 특성 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
The Analysis of Les Nouveaux Pop Imagedepicted on Contemporary Fashion
Abstract
팝아트(Pop Art)는 예술의 한 사조이면서 사회문화 그 자체라 할 수 있으며, 패션에 이르기까지 커다란 영향을 미치는 등 중요한 테마로 다루어지고 있다. 1960년대 이후 영국에서 시작하여 미국에서 발전한 팝아트는 곧 유럽으로 전파되었고 전통성이 강한 유럽의 팝아트는 미국식 팝아트와 신사실주의가 혼합된 양상을 띠었다. 또한 1970~80년대에는 포스트모더니즘의 영향으로 구상회화(figurative painting)로의 복귀현상이 일어났고, 이로 인해 유럽의 팝아트는 신구상회화(Nouvelles Figuration)의 일종인 자유구상주의(Figuration Libre)의 영향과 오랜 기간 복잡하고 다양한 사회 · 문화적 영향을 받아 형성되었다고 할 수 있다. 특히 2000년 이후에도 팝아트가 지속적으로 부각됨과 동시에 프랑스를 중심으로 한 유럽식 감각과 관점에서 팝아트를 재해석한 누보 팝아트(Les Nouveaux Pop Art)가 등장하여 주목받고 있다. 특히 2000년 이후에도 팝아트가 지속적으로 부각됨과 동시에 프랑스를 중심으로 한 유럽식 감각과 관점에서 팝아트를 재해석한 누보 팝아트가 등장하여 주목받고 있다.
여기에서 누보 팝아트와 팝아트는 기성의 오브제들을 구상적으로 보여준다는 점이 유사하지만, 누보 팝아트는 작품의 소재나 재현방법에 있어서 직접적이라기보다는 서술적이라는 점, 일상의 소재나 작가의 경험을 상업적으로 포장하기보다 통속적이고 풍자적이되 인간적인 따뜻함을 잃지 않는다는 점이 바로 미국의 팝아트와 차별화되는 부분이다. 이처럼 누보팝아트는 미국식 팝아트와는 엄밀히 차이가 있음에도 불구하고 누보 팝적인 비판과 풍자적인 요소의 영향을 받은 패션을 대부분 미국식 팝아트 개념으로 해석되고 있음을 찾아볼 수 있다. 이는 누보 팝에 관한 학문적 연구나 이론정립 등 개괄적인 연구가 아직까지 미흡한 상태임을 짐작케 한다. 이에 본 논문은 이론적 고찰을 통하여 팝아트와 구별되는 누보 팝아트의 특성을 살펴보고 패션과의 상관관계에 따른 연구를 하였다.
따라서 본 연구에서는 아직 정립되어 있지 않은 누보 팝아트의 이론적 체계를 정립하고자 누보 팝아트의 개념과 특성을 고찰한 결과를 근거로 2000년대 이후 컬렉션에 등장한 누보 팝 이미지의 패션분석을 통하여 현대패션에 표현된 누보 팝 이미지의 개념을 재정립하였다. 이를 통해 누보 팝이라는 장르를 소개함으로써 좀 더 대중과 친숙하게 접근할 수 있는 60년대 팝 패션처럼 패션분야를 활성화시킬 뿐만 아니라 미래패션을 발전시키고자 하였다.
이를 위해 이론적 연구와 실증적 연구로 병행하였다. 누보 팝아트 개념 정립을 위하여 팝아트를 비롯해 유럽문화와 예술을 다룬 국 · 내외 서적 및 선행연구를 중심으로 이론적 고찰을 하였고, 2000년 이후 컬렉션에서 누보 팝 이미지 패션의 사진자료를 선별하여 실증적 연구를 진행하였다. 따라서 1960년대 팝아트와 비교 · 분석하여 누보 팝 이미지의 패션 개념을 정립하였고, 누보 팝아트 작품들에서 주요 주제로 다루어지는 여섯 가지 주제를 분석 및 해석을 한 후 코드화 하였다. 누보 팝 이미지의 코드를 근거로 2000년대 이후의 누보 팝 이미지 패션의 표현기법 및 외적형식, 그리고 내적 의미를 중심으로 분석 · 해석하였다.
그 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 즉, 누보 팝아트가 미국식 팝아트와 가장 차별화되는 특징은 휴머니즘적인 시각으로 현대사회를 바라봄으로써 작가의 뚜렷한 주제의식을 담고 있음을 유추하였다. 이를 근거로 누보 팝 이미지가 표현된 현대 패션은 누보 팝아트의 표현기법인 인간적 관점에서의 은근한 비판 및 은유를 통해 현대사회를 풍자적인 주제의식으로 고발된 결과물의 일종임을 알 수 있었다. 이는 2000년 이후 누보 팝 이미지 패션을 통해 사회적인 풍자 및 병폐 고발을 한 컬렉션이 지속적으로 등장하고 있음에서 규명할 수 있었으며, 특히 성(性)의 해방성과 성의 해체성, 권력의 과시성, 환경파괴의 경고성, 충동적 소비성과 자본주의 영리성이 두드러지게 표현되었음을 알 수 있었다.
따라서 본 논문의 결과를 바탕으로 누보 팝 이미지 패션의 개념 및 이론적 체계 정립은 물론 미국적 팝아트 패션뿐만 아니라 누보 팝 이미지 패션의 새로운 조형적 표현기법 및 의미 제시, 창조적인 발상에 아이디어를 제공해줌으로써 미래적이고 실험적인 디자인 영역이 더욱 더 확대될 수 있는 기회가 마련될 것이다.
Pop Art is an trend of art that reflect the society and culture. It is also important theme in fashion. Since 1960 pop art that emerged in the mid 1950s in Britain, and developed in United States became popular in Europe. European Pop Art that has long history present an appearance of combination of American Pop Art and Nouveau Realism. In 70's and 80's, it returned to the figurative painting under the influence of Post Modernism. In this sense, European Pop Art could be formed under the influence of the Figurative Libre, as a kind of Nouvelles Figuration, and it has deep relationship with society and culture surrounding it. Especially, even after 2000, Pop Art has still been arresting public attention. In France, Les Nouveaux Pop Art reinterpreting Pop art from the perspective of European style emerged.
Les Nouveaux Pop Art is similar to Pop Arts in that it exhibits the ready-made in the representational way. However, it is distinct from Pop Art in several ways. Above all, its representation is descriptive compare to the direct representation of pop arts. Further more, unlike pop art that commercially beautify the artists personal experience, it tends to be vulgar and Satirical, and does not abandon human warmth. Though Les Nouveaux Pop Art differs from American Pop art, fashion influenced by the critical and satirical elements of Les Nouveaux Pop Art is often confused with fashion influenced by American Pop Art. This suggests that academic research and theory is not thoroughgoing enough. Thus my paper will deal with the differences between Pop Art and Les Nouveaux Pop Art, and consider the relation between Les Nouveaux Pop Art and fashion.
This paper redefined the concept of Les Nouveaux Pop Art that is not yet clearly defined by analyzing the images of Nouveaux Pop Art that appears in the fashion, especially collections after 2000. This paper would be helpful to make Les Nouveaux Pop Art familiar to public by introducing it. Moreover, it tries to make the fashion scene active as much as 60's pop fashion was. These efforts would develop future fashion.
This paper is based on theoretical research and positive research. I considered the concept of Les Nouveaux Pop Art by examining the preceding researches, and journal that is published in Korean and other countries. That researches and journal largely cover the Pop art, European culture, art. In addition, I also make a positive research by analyzing the images of Nouveaux Pop Art that appears in the fashion, especially collections after 2000. By analyzing the Nouveaux Pop Art and comparing it to 1960's Pop Art, I defined the concept of the Nouveaux Pop Art. By analyzing and interpreting 6 main themes of Les Nouveaux Pop Art, I encode them. Then, based on the code of images of Les Nouveaux Pop Art. I analyze and interpreter the images of Les Nouveaux Pop Art after 2000 focusing on the expression technic, external form, and internal meaning.
Summing up, the result of study is like this; the most distinct feature of Les Nouveaux Pop Art from American Pop Art is its humanistic perspective toward modern society. Considering this, Modern fashion expressing the images of Les Nouveaux Pop Art reflect the main characteristics of Les Nouveaux Pop Art such as humanistic perspectives, implicit satire, metaphorical criticism toward modern society. Since 2000, a series of collections has tried to criticize and satire the society through the fashions based on Les Nouveaux Pop Art. Especially, their main themes are liberation of sexuality, deconstruction of sexuality, ostentation of one´s power, warning for environmental destruction, impulsive consumption, and commerciality of capitalism.
This study would not only define the concept of Les Nouveaux Pop Art, but also introduce the new techniques for figurative expression and its meaning and creative inspiration in fashions under the influence of American Pop Art and Les Nouveaux Pop Art.
Author(s)
이영희
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004648
Alternative Author(s)
Lee, Young-Hee
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 의류학과
Advisor
이기호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구범위와 방법 = 3
Ⅱ. 누보 팝아트에 대한 이론적 고찰 = 6
1. 누보 팝아트의 등장배경 및 사조 = 6
2. 누보 팝아트와 팝아트의 비교 = 13
3. 누보 팝아트의 주제별 특성 분석 = 25
Ⅲ. 누보 팝 이미지 패션의 코드화 = 36
1. 누보 팝아트와 패션과의 관계 = 36
2. 누보 팝아트의 주제별 특성 코드화 = 40
Ⅳ. 현대 패션에 표현된 누보 팝 이미지 분석 = 48
1. 성으로 인한 사회적인 문제 = 48
2. 정치와 전쟁, 그로 인한 영웅 = 55
3. 자연환경에 대한 문제 = 58
4. 소비문화와 경제 = 63
Ⅴ. 결론 = 72
참고문헌 = 77
ABSTRACT = 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
이영희. (2009). 현대 패션에 표현된 누보 팝 이미지의 특성 분석
Appears in Collections:
General Graduate School > Fashion and Textiles
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.