제주대학교 Repository

회화에 있어서 공간표현의 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Spatial Expressions in Painting
Abstract
우리는 항상 공간 속에 존재하고 있다. 살아가면서 사물을 보고, 소리를 들으며, 바람을 느끼고, 꽃향기를 맡는다. 이들은 나무나 돌과 같은 물리적 실체와 연관 되지만 형상이 없다. 이들의 시각적 형태, 빛의 특성, 차원과 스케일은 형태와 연관되어 생성되는 비어 있는 공간 속에서 나타난다.
인간은 어떤 순간이든 공간과의 연계에 유기적으로 반응한다. 건축의 공간은 가장 실제적인 체험으로서 구체적 현실로 나타나는 것으로, 보다 물질적이고 가시적이다. 이는 공간의 성격을 규정하는 것들을 통해서 지각이 이루어지고, 이를 바탕으로 구체적인 공간이 지각되는 지각적 공간인 것이다.
이에 반해 예술에 있어서의 공간은 감각적으로 체험되어 지는 경험적 공간이며, 동시에 가상적인 공간을 생성시키는 작가에 의해 창조된 허구적 공간이다.
조형예술의 하나인 회화에서의 예술 공간은 평면에서 환각적인 수단으로 형성되는 공간으로 작품의 균형, 구성, 감정, 시간성에 미치게 되어 점, 선, 면, 형, 색, 등의 요소들을 바탕으로 무한한 포용력을 지닌다.
회화는 2차원적인 화면에 3차원, 4차원적인 공간을 표현한다. 즉, 회화에 있어서 공간은 화면 구성의 문제이며, 따라서 화면은 화가가 형상을 화면에 구성하고 배치하여 미적인 질서를 찾는 것이다.
본 논문은 사람이 공간을 영위하고 공간이 사람에게 영향을 주는, 이러한 유기적이며 상대적인 관계를 화면에 표현하는데 관심을 갖고, 어떻게 하면 조금 더 적극적으로 다가가 감상자와 소통할 수 있는지에 대해 회화에 있어서 공간표현 방법을 다각적인 관점으로 분석하고 연구하였다.
이에 본론에서는 우선 회화에 있어서의 공간의 개념을 살펴보고, 화면의 본질적 요소인 점, 선, 형, 색, 빛 등의 조형요소에 의해 시각적으로 다루는 결과로 나타나는 공간구성의 조형적 탐구에 대해 연구하였다. 또한 화면에서 공간성을 이루는 형성요소 중 가장 중요한 원근법에 대해 설명하였다.
표현의 실제에서는 공간을 다룬 여러 예시 작품들을 통해 작품의 제작과정과 그 과정에서 나타나는 다양한 공간표현의 방법을 네 종류로 구분하였다.
첫째, 화면 분할과 재구성이다. 인간은 본능적으로, 안정성과 탁월한 기능성을 위하여 균형과 통일 그리고 적절한 변화와 긴장을 요구한다. 이에 황금분할의 이론에 대해 알아보고 화면의 분할과 재구성이 가져다주는 공간의 해석을 서술하였다.
둘째, 반복과 이미지전개의 연속성에서는 공간표현에서의 연속성을 두 가지로 해석하여 연구하였으며, 회화와 대상의 본질적 구조 파악에 중점을 두어 구조와 행위에서 오는 화면 안에서의 반복의 연속성과, 시선의 이동에 따라 화면이 시각적 연속성을 갖고 전개되는 화면과 화면사이의 연속성을 분석하였다.
셋째, 중첩 및 다층구조이다. 중첩된 선, 색, 이미지를 통해 공간 형태를 시각화 하고 쌓임과 겹침으로 다층화 된 공간의 연출로 평면들의 집합으로 생기는 회화적 공간 현상을 연구하였다.
마지막으로 매체와 공간은 예시 작품들을 통하여 공간을 표현하는데 있어서 사용된 여러 가지 매체를 알아보고 다양한 가능성을 모색하였다.
본 논문은 이러한 연구를 통하여 현대회화의 공간표현에 무한한 가능성을 분석하고 또 다른 회화의 새로운 조형성을 탐구하는데 그 목적이 있다.
We are always in surrounding space. In our daily lives, we usually see objects, hear voices or sounds, feels a touch of wind and smells flower scent of flower. These intangible things are associated with physical entities like tree or stone, but have no shape. Their visual form, lighting characteristics, dimension and scale show up in empty space formed in association with shapes.
We respond organically to association with space at any moment. The space of architecture is the most realistic experience and is shown in a true reality, so it is more material and visible. It is a cognitive space in which spatial cognition is realized through definitions about the nature of space, and thereby concrete space is recognized by our senses.
On the contrary, the space of arts is an empirical space as experienced with our senses, and is also fictional space created by artist who creates virtual space.
In painting as a branch of formative arts, the space of arts is a space formed by illusionary means on a plane. It reaches balance, constitution, emotion and temporality, and has unlimited capacity based on point, line, face, shape, color and more.
Painting expresses 3- or 4-dimensional space on 2-dimensional display. That is, as far as painting is concerned, the space refers to a matter of composing pictorial face, so the pictorial face is a space where a painter configures and arranges certain images in pursuit of esthetical regularity.
Focusing on painting expressions about these organic and relative relationships in which man manages space and space influences man, this study analyzed and examined into possible spatial expressions in painting from multilateral viewpoints in order to find out how painter could be a little more motivated to draw near and communicate to appreciators.
Thus, this study first discussed the concept of space in painting, and examined the formative exploration of spatial configuration resulting from visual handling with essential elements of pictorial face, point, line, shape, color, light, etc. Moreover, it also addressed perspective as most pivotal one of formative elements comprising spatiality in pictorial face.
In the practice of expression, this study illustrated various works that expressed space. Here, the artwork process and a variety of spatial expression techniques shown in such process were classified into the following four categories:
First, pictorial division and reconstitution. We have an instinct to need balance, unity and moderate change or strain in favor of stability and excellent functionality. Thus, this study addressed golden section theory, and delineated analysis of space available from the partition and reconstitution of pictorial face.
Second, in terms of repetition and continuity of image development, it interpreted such continuity in spatial expression into two directions for further discussion. And focusing on identifying the substantial structure of painting and object, this study analyzed the continuity of repetition in a pictorial face from structure and behaviors, and the face-to-face continuity in which pictorial face develops with visual continuity along our moving sight.
Third, overlapping and multilayer construction. This study explored into the phenomenon of pictorial space formed in a set of two-dimension planes by visualizing spatial shapes with overlapped lines, colors and images and presenting a multi-layered space based on piling and overlap.
Finally, in terms of media and space, this study illustrated exemplary works to discuss a variety of media used in spatial expressions and explore into various possibilities of those media.
The purpose of this study is to analyze the infinite possibility of spatial expression in contemporary painting and explore another new formativeness of painting.
Author(s)
홍다슬
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003824
Alternative Author(s)
Hong, Da-Seul
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 미술학과
Advisor
김용환
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 회화에서의 공간 = 3
1. 회화에 있어서의 공간 개념 = 3
2. 공간구성의 조형 탐구 = 6
3. 공간성의 형성요소 = 16
Ⅲ. 표현의 실제 = 23
1. 화면 분할과 재구성 = 23
2. 반복과 이미지 전개의 연속성 = 29
3. 중첩과 다층구조 = 37
4. 매체의 역할 = 42
Ⅳ. 결론 = 47
참고문헌 = 49
Summary = 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
홍다슬. (2007). 회화에 있어서 공간표현의 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Fine Arts
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.