제주대학교 Repository

원예치료프로그램을 통한 아동의 정서표현 변화에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect about the Change of Emotion Expression of Children by Horiculture Therapy
Abstract
본 연구는 원예치료프로그램이 아동의 정서표현변화에 미치는 영향에 대하여 알아보기 위해 제주시의 초등학교 학생을 대상으로 아동의 정서지능과 정서표현의 변화, 가족의 형태에 따른 정서표현의 변화 등을 살펴보았다. 이 연구를 통하여 아동기의 긍정적인 정서와 이를 표현하는 방법에 주위환경이 미치는 영향을 살펴보고 원예치료프로그램이 아동의 정서조절과 정서표현에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 연구의 목적이 있다.
본 연구의 대상은 제주시 소재 초등학교 5학년 아동 4명을 대상으로 하였다. 본 연구에 사용된 검사도구는 정서지능 검사지, 문장완성검사지와 프로그램 진행 과정 중에 대상자가 작성한 관찰일지와 느낌일지의 글과 그림을 분석 자료로 사용하였다.
연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 원예치료프로그램이 아동의 정서표현변화에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 우선 정서지능을 측정하였다. 대상자 A는 사전 118점에서 사후 141점을 나타냈으며 정서사고촉진과 정서조절부분에서 높은 점수 차이를 보였고 대상자 B는 사전 114점에서 사후 135점으로 정서사고촉진과 정서활용에서 높은 점수 차이를 보였다. 대상자 C는 사전 135점에서 사후 150점을 나타냈으며 정서사고 촉진과 정서활용 영역 등 전 영역에서 상승을 보였으며, 대상자 D는 사전 117에서 사후 151점으로 정서활용과 정서사고촉진에서 높·점수 차이를 보였다. 이는 자신과 타인의 정서를 조절하고 정서를 활용하여 문제해결을 촉진하는 능력에 변화가 있었다고 할 수 있다. 또한 일반가정 아동은 사전 232점에서 사후 276점으로 한부모가정 아동은 사전 252점에서 301점으로 한부모가정 아동이 일반가정아동보다 높게 나타났다.
둘째, 원예치료프로그램이 아동의 정서표현변화에 미치는 영향을 보기 위하여 원예치료프로그램 실시 전과 후의 문장완성검사를 비교하였다. 검사결과 대상자 A는 사전검사에서는 자기 의사표현을 못하고 감정을 숨기는 등의 표현을 하였으나 사후검사에서는 감정을 표현하면서도 타인에 대한 배려와 긍정적인 행동을 하겠다는 표현의 변화를 보였다. 대상자 B는 사전검사에서는 감정을 인식시키려는 노력을 하였으나 사후에는 감정을 표현하여 상대를 이해시키려고 하는 모습을 보였다. 대상자 C는 사전검사에서는 스스로 자기의사를 표현하지 못하고 회피하거나 혼자서 해결하려는 모습을 보였으나 사후검사에는 자기감정을 표현하면서 문제를 해결하려는 긍정적인 면을 보였다. 대상자 D는 사전검사에서는 감정을 폭력으로 해결하려 하였으나 사후검사에서는 스스로 감정을 억제하려고 하였으며, 친구에게 자신의 감정을 표현하려하는 모습을 보였다. 이러한 결과로 보아 아동의 정서표현에 있어 적극적인 자기표현과 타인에 대한 배려, 긍정적인 친구관계 형성에 원예치료프로그램이 영향을 미친다고 볼 수 있다.
셋째, 원예치료프로그램을 실시하면서 관찰일지와 느낌일지의 작성을 통해 나타난 아동의 글과 그림의 변화를 살펴본 결과 대상자 A는 원예치료프로그램 실시 초기에는 글과 그림의 표현에 무관심하였고 관찰일지가 찢어질 정도로 수정하는 등 과격한 행동을 보였으나 프로그램이 진행되면서 식물을 관찰하며 느낀점을 스스로 글과 그림으로 표현할 수 있게 되었다. 대상자 B는 원예치료프로그램 실시 초기에는 관찰일지 작성을 중단하거나 완성하지 못하였으나 프로그램이 진행되면서 자신이 관찰한 것을 글과 그림으로 표현하는 것에 흥미를 보였으며 정해진 시간 안에 관찰일지 등을 완성할 수 있었다. 대상자 C는 색채를 이용하여 그림을 그리기도 하고 자신의 느낌을 표현하는 것도 향상되었으며 대상자 D는 초기에는 낙서형식의 관찰일지 작성과 사람의 몸을 분리하는 그림 등을 반복해서 표현했으나 프로그램이 진행되면서 내용을 갖춘 관찰일지작성과 그림에서 안정적인 표현을 보였다.
이상의 연구결과를 통하여
첫째, 원에치료프로그램은 아동의 정서지능과 정서표현변화에 영향을 미칠 수 있다.
둘째, 원예치료프로그램은 한부모가정 아동의 정서조절과 정서표현변화에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다.
셋째, 원예치료프로그램은 아동의 긍정적인 정서표현변화를 통한 또래 및 친구관계를 원만하게 형성 유지하는데 영향을 준다고 볼 수 있다.
In order to explore the effects of horicultural therapy for the change of children's emotion expression, I examine the change of the emotion function and emotion expression of children and the change of emotion expression according to a family form. The purposed of this study is to examine the children's positive emotion and the ways of expressing their emotion are affected from an environment and the effects of horiculture therapy program for children's emotion control and expression.
Four ?Uth grade of the elementary school in Jeju City were chosen for the subject in this study.. I used the emotional intelligence test and the sentence completion, and the analysis of records from the subjects' writing and picture during the examination was used.
The results obtained are as follows;
First of all, the children's emotional intelligence were measured. The subject A got 118 at the preliminary test but the point rose to 141 at an ex post facto test. He showed the big difference in the promotion of emotional thinking and the emotion control. The subject B got 114 at the preliminary test, 135 at an ex post facter test. There was a big difference in the promotion of emotional thinking and use. The point changed from 135 to 150 in the subject C, and there was an increase in all the parts including the promotion of emotional thinking and the emotion use. The subject D's point ran high from 117 to 151 and there was a big difference in the emotional use and the promotion of emotional thinking. This result indicates that there is the change of the children in the emotional control and the ability for promotion of problem solving by using emotion. In addition, compared with the point from 232 to 276 of the general children, the children of single-parent showed higher difference between 252 and 301.
Second, I compared the result of sentence completion test to explore the effect in the emotional expression through horicultural therapy program. Before the program, the subject A rather hid his opinion than express it, but after the program he expressed not only his emotion but also the will of consideration for others and positive behavior. Before the program, the subject B tried to make me recognize his emotion, but after that he tried to express his emotion and make the others understand. The subject C didn't express his idea or avoided and showed that he wanted to solve a problem by himself. But after the test, he showed the positive aspect for problem solving by expressing emotion. The subject D expressed his emotion by a violence but after the program he tried to control his emotion and express emotion to his friends. These results tells us that the horicultural therapy affects children's emotional expression such as active self-expression, consideration for others, and the formation of positive friendship.
Third, the subjects were supposed to report their observation and emotion through writing and drawing during the horicultural therapy program. At first, the subject A was indifferent in writing and picture and showed aggressive action enough to tear the report paper to correct the content. But as the program was in progress, he observed plants and expressed his emotion with writing and picture. The subject B often quitted reporting the observation or couldn't complete the report at first. During the program, he little by little showed his interest in expressing his observation with writing and picture and was able to complete his report in time. The subject C drew picture using color and showd the progress in expressing his feeling. The subject D's report of his observation was like scribbling and he repetitively expressed human body apart, but after the program he made an observation report with the content and stable picture.

From the above, we can make a conclusion like these;
(1) The horicultural therapy program can affect children's emotional intelligence and the change of emotional expression.
(2) The horicultural therapy program can make a positive effect in emotional control and the change of emotional expression for a single-parent's children.
(3) The horicultural therapy influences the formation and maintenance of friendship among peer and friends through the positive change of emotional expression.
Author(s)
정은희
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004174
Alternative Author(s)
Jeong, Eun Hee
Affiliation
제주대학교 산업대학원
Department
산업대학원 농업생명과학과
Advisor
소인섭
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
Ⅱ. 이론적배경 = 3
1. 정서의 정의 = 3
2. 가족형태와 아동의 정서 = 8
3. 원예치료 = 13
Ⅲ. 연구의 방법 = 24
1. 연구대상 = 24
2. 측정도구 = 24
1) 대상자 선정 = 24
2) 정서지능 척도 = 24
3) 문장완성검사 = 26
4) 글·그림 표현검사 = 26
5) 원예치료프로그램 = 26
3. 연구결과 및 분석 = 28
Ⅳ. 논의 및 결론 = 36
Ⅴ. 참고문헌 = 39
부록 = 43
초록 = 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 산업대학원
Citation
정은희. (2008). 원예치료프로그램을 통한 아동의 정서표현 변화에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Industry > Ecofriendly Agricultural Science
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.