제주대학교 Repository

제주 분묘 석상에 대한 조형성 연구 -동자석을 중심으로-

Metadata Downloads
Abstract
제주도는 화산분출로 생성된 섬으로 예로부터 육지와 활발하지 못한 교류로 열악한 환경의 삶을 이어왔다. 이러한 삶 속에서 제주 사람들이 보여주는 삶과 죽음은 돌 문화와 밀접한 관계가 있는데, 분묘를 장식하는 석상들이 그러한 돌 문화 중에 하나라고 할 수 있다. 본 논문은 그 중에서도 동자석을 연구 대상으로 하였고, 이전 문헌연구 사례와 현장조사를 통하여 집중 분석하였다.
제주 석상은 조선시대의 유교 영향으로 분묘가 형성 되면서, 제주의 지리·자연환경 조건들로 인해 육지와는 또 다른 형태로 설치되었다. 망자의 장례 형식 중에서 예를 갖춰 분묘를 장식하는 것은 대부분 비석, 동자석, 문인석, 망주석의 석상과 여러 기타석물들이 있다. 그 중에서도 동자석은 어린아이의 형상을 제작한 석상으로서 형식적인 면에서 볼 때 여러 석상들을 비롯하여 무덤을 지키는 무속신앙의 내면적인 의미가 있으며, 기능면에서는 주술효과를 보기 위해 설치하였다. 그리고 ?e지물(????)?f로 망자가 사후세계에서 편안한 안식처가 될 수 있도록 수호신이 되거나 심부름꾼 등의 역할을 수행할 수 있는 민속신앙적인 내면을 표현하였다. 그것은 주변에서 볼 수 있는 사물의 형상을 표현함으로써 동자석의 기능을 알 수 있다. 오늘날까지 동자석과 그 지물을 통하여 제주의 무속·민속적인 경향의 분묘문화를 보여주고 있다.
동자석은 제주 석재인 현무암, 조면암, 용암석을 이용하여 제작되었으며, 이러한 제주 석재는 육지 석재에 비해 돌의 조직이 조밀하지 않고 질이 무르고 부서지기 쉬운 결점이 있다. 그 결점은 육지의 세밀한 형태로 묘사된 석상보다는 기교적이지 않지만 재료의 특징으로 인해 절제와 단순함의 조형으로 표현되었고, 이것은 제주 석상의 고유한 특징이라 할 수 있다.
또한, 형태에 따른 동자석의 조형적인 특징으로는 표현성에 있다. 동자석의 안면표정이나 지물의 표현을 통해 그 동자석이 가지고 있는 의미나 기능을 알 수 있기에 대체로 하체는 생략이 되고 상체의 표현이 강조된다. 상체 중에서도 두상이 차지하는 비율은 큰 편으로, 그 비율이 두상과 몸체에 따라 3:1 또는 2:1로 나타난다.
동자석 안면에 대한 세부조사 내용은 조사한 동자석들 대부분이 얼굴형태가 기하학적인 도형일수록 전체적인 표현은 단순한 음각으로 처리되어 경직된 분위기를 보여주었다. 반면, 사람형상에 가까운 형태 즉, 모가 나지 않은 형태일수록 입체적인 양각으로 처리되어 전체적으로 부드러운 분위기를 보여주었다.
동자석은 돌하르방처럼 재료에서 보이는 특성과 조형적인 표현이 지역별로 확연히 드러나는 차이는 없지만, 옛 장인들만의 숙련된 기술을 바탕으로 절제와 단순함의 조형미를 개성있게 제작한 것이 특징이라 할 수 있다.
제주의 다양한 돌 문화 가운데 다른 석상들 뿐만 아니라 동자석도 선조가 남긴 소중한 유산으로 후손들이 보존하는 데 앞장서야 할 것이다. 문화재로서 인식이 부족한 실정 속에 밀반출이 되어 오고 있는 현실은 시급히 제도적으로 보완되어야 할 과제로써, 제주인 모두가 소중히 다뤄야 할 문화유산으로 새삼 재인식 되어야 하겠다.
뿐만 아니라 제주석상의 조형미를 재발견하고 발전시키는 연구가 지속적으로 이루어져 나가야 할 것이며, 제주인들에게 소외되고 있는 동자석은 돌하르방처럼 현대적 조형물로 재조명되어 다양한 모습으로 모색하고 발전되어야 하겠다.
Jejudo is an island formed by volcanic eruption, and life in Jeju has continued with poor environment due to inactive exchange with land. Life and death shown by the lives of these Jeju residents have been strongly related with stone culture. Stone statues which decorate tombs can be regarded as a type of stone culture. This paper adopts Dong ja stone as the subject, and has been analyzed intensively through previous literary research cases and field study.
Jeju stone statues have been built with the formation of tombs which have been influenced by Confucian in the Joseon Dynasty, in a shape different from statues in land due to geological and natural environment conditions. Among forms of funeral for the deceased, honorable tombstones are mainly decorated using gravestone, Dong ja stone, Mun?]in stone, Mang?]ju stone, and other various stone figures.
Dong?]ja stone is a stone produced as the form of a child, and in the formal aspect, it has an internal meaning of shamanist faith that protects graves and various stone statues. In the functional aspect, it has been built to achieve charm effect. And his thing which Dong ja stone have in his hand potrays the inner side of folk religion to execute role as a patron saint or messenger in order to provide a comfortable resting place in the afterworld for the deceased. Up to date, Dong ja stone and his thing has still shown Jeju tomb culture of shamanist and folk tendency.
Dong?]ja stone has been produced using Jeju stones like basalt, trachyte, and lava stone. And it has the flaw of easily breaking due to softer texture and less dense structure than land stones. Although Jeju stone is less technical than land stones which are portrayed in detailed form, it expresses omission, moderation and simplicityderived from such materials. which can be regarded as a Jeju stone's own characteristic.
Furthermore, the formative characteristic of Dong?]ja stone has expressivity. Meaning or function of Dong?]ja stone can be known by observing the stone?fs facial expressions or his thing. And it is generally emphasized on the upper body, leaving out expression of lower body part. In particular, the head takes up a large part of the upper body, and the ratio of head and body can be 3:1 or 2:1.
According to research results on Dong?]ja stone's face, it has shown that the more they have geometrical figures, the more it make us feel like a stiff atmosphere by a simple intaglio method. On the other hand, it has shown that the more they have shapes similar to human, that is less angled, the more it generally make us feel like a soft atmosphere by a three-dimensional engraving in relief.
Material characteristics and formative expression of Dong?]ja stone did not show distinct differences by region as Dolharbang does, but it can be considered a characteristic of Dong?]ja stone to produce characteristically in the method of omission, moderation and simplicity based on skillful technology of master craftsmen of the past.
Not only other Jeju stone statues in the middle of Jeju's various stone culture, but also Dong?]ja stone is a precious legacy from ancestors and it is important that preservation is well led by descendants. The reality of smuggling cultural assets overseas and lack of recognition as cultural assets is a project that requires urgent systematic supplementary work. And it would be needed to have a new understanding of Dong?]ja stone as a cultural legacy which requires to be handled with care for all Jeju residents.
In addition, research has to be continued to rediscover and improve beauty of a sculpture about Jeju stone statues. And there needs to be shed new light on Dong Ja stone, which is being neglected by Jeju residents, in order to discover its various images and be developed into modern sculpture like Dolharbang.
Author(s)
강세움
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005276
Alternative Author(s)
Kang, Se-um
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 미술학과
Advisor
김방희
Table Of Contents
국문초록 ····································································i
I. 서론 ··································································· 1

II. 제주 분묘 석상의 형성 배경 ········································· 3

1. 제주 분묘의 형성 ····················································· 3
2. 제주 분묘 석상의 종류 ················································· 5
3. 석상의 배치 ·····························································18

III. 동자석의 형성 및 조형성 분석 ······································ 19

1. 동자석의 형성 ···························· 19
2. 동자석의 형태에 따른 분류 ············································· 22
3. 동자석에 나타난 상징성 분석 ············································ 44

IV. 결론 ··································································· 51


참고문헌 ············································································ 53
···································································· 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
강세움. (2011). 제주 분묘 석상에 대한 조형성 연구 -동자석을 중심으로-
Appears in Collections:
General Graduate School > Fine Arts
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.