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A study on the satisfactions of Chinese package tourists to Jeju

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Abstract
Some recent studies have focused Chinese outbound tourists' attitudes and behaviors. Sparks and Pan (2009) attempted to determine how attitudes, constraints, influences, and information sources are related to the intentions of potential Chinese tourists to travel outside their homeland. Interest in researching outbound Chinese tourists has also grown in recent years (Guo, Kim, & Timothy, 2007). According to The World Tourism Organization (WTO) recommendation the tour type can be either package or non-package. The package refers to the purchase of a package of travel services including transport and accommodation.
Jeju Tourism Association had surveyed the China tourists to Jeju Island, and resisted the results in a report《Statement of China tourists to Jeju in summer of 2010 》. Chinese tourists to Jeju were about 57 thousand in 2000 and the numbers increased to 25.8 thousand in 2009. According to this report, Chinese tours to Jeju prefer package tours.
This study focused on Chinese tourists to Jeju. A total of 250 samples were collected from 20th September to 20th October 2010.Four regions divided as southern inland, southern coast, northern inland and northern coast. The objective of this study was to lay a foundation the tourist satisfaction model for Chinese tourists in Jeju. The study model and information demonstrated in the findings of this study will contribute to the establishment of a development strategy for Chinese tourists in Jeju.
To accomplish this, this study analyzed the factors which are relevant to tourist satisfaction using theoretical research as it relates to the structure of tourist satisfaction. The study surveyed theoretical constructs of tourist satisfaction via a leading research theory. The difference in this study is that it developed questions and standards based upon the satisfaction level of Chinese tourists to Jeju. This study analyzed the varieties of satisfaction levels according to varies regions of China, and the influence of package tours have to revisiting and recommendation. Tourists were surveyed to assess their satisfaction or dissatisfaction after their visit to Jeju .The survey used qualitative approach based upon the interview findings. Descriptive statistics, regressive test, and One-way ANOVA are utilized to analyze the data. The result reveals two things .The first one is there are significant differences in satisfaction level of the tourist based upon their origin in China. The second one is package tours positively impacts Chinese tourists' revisiting and recommendatation.
최근 중국 해외 여행객의 여행 행태에 관한 연구가 많이 발표되었다. Spark와 Pan(2009)은 여행객의 행태, 제약 조건, 관광객 상호간에 미치는 영향, 여행정보 제공처가 중국관광객의 해외여행 결정에 어떤 영향을 미치는지 증명하고자 시도했다.
요즘 몇 년 사이 중국인의 해외여행에 대한 관심 또한 계속하여 증가하고 있는 것으로 연구되었다.(Guo, Kim & Timothy, 2007) 세계여행조직의 정의에 따르면 여행 형태라 함은 단체여행과 개별여행 두 가지를 모두 포함하고 있는 것으로 본다. 단체여행은 교통과 숙박을 포함한 여행에 따른 전반적인 서비스를 제공하는 것을 의미한다. 제주관광 해외 관광시장의 성장과 중국관광시장 급부상: 2000년 해외관광시장 28만8천명 입니다. 중국(5만7천). 2009년 해외관광시장 63만2천명, 2000년 대비 2배 이상 성장. 중국(25만8천).
제주관광협회에서는 중국관광객에 관한 조사를 실시한 바 있다. 이 조사에 따르면 제주도에 여행 온 중국인들은 단체관광 형태를 선호하는 것으로 나타났다.
본 연구의 대상는 제주도에 여행 온 중국 관광객으로 2010년 9월 20일부터 10월 20일까지 총 250명의 중국관광객을 대상으로부터 설문조사를 실시했다. 조사 대상은 지역별로 다른 네 개의 지역, 남방내륙과 남방해안 그리고 북방내륙과 북방해안으로 구분하였다.
본 연구의 목적은 중국관광객의 여행만족도에 대한 모형을 세우는데 있다. 이로써 제주도를 방문하는 중국관광객에 대한 발전적 정책전략과 생산적이고 효과적인 모델 제시, 정보 방안을 결론으로 도출하였다. 이 목적에 도달하기 위하여 본 논문은 이미 발표된 이론적 연구를 토대로 여행 만족도에 영향을 미치는 여러 요인을 분석, 여행자의 만족도를 이론적으로 설명하고자 하였다. 본 논문 연구는 제주도에 온 중국관광객이 대상이며, 문제제기 과 만족도, 평가표준 모두 제주도에 온 중국관광객을 기준으로 한 것임을 밝혀둔다.
본 연구논문에 의거하여 각기 다른 네 개의 지방에 따라 만족도에 미치는 요인 또한 같지 않음을 증명하였다. 또한 단체여행의 어떤 요인이 재방문과 추천여부에 영향을 주는지도 분석하였다. 이번 조사는 일대일로 만나 인터뷰하여 설문지에 기록하는 방식으로 진행하였고, 분석적 통계방법, 회귀분석방법 등을 사용하여 결론을 이끌어내었다. 첫 째, 지역마다 다른 중국관광객의 제주도 관광에 대한 만족 정도가 큰 차이를 보여주었다. 둘 째, 단체여행의 여행상품 형태는 중국관광객의 재방문 확률과 추천 가능성에 영향을 주는 것을 알 수 있다.
Author(s)
동리리
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005325
Alternative Author(s)
Dong Lili
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
박시사
Table Of Contents
LIST OF TABLES AND FIGURES ……………………III
ABSTRACT………………………………V
CHAPTER 1 INFRODUCTION………………1
1.1 Background………………………………1
1.2 Purpose of the study…………………………… 2
1.3 Research outline……………………3
CHAPTER 2 LITERATURE REVIEW……………5
2.1 Package tours……………………5
2.1.1 Definition Package tours……………………5
2.1.2 Elements of package tours…………………6
2.1.3 Characteristics of Package tours…………………12
2.2 Chinese tourists………………………13
2.2.1 Profiles of Chinese tourists………………13
2.2.2 Chinese package tourists……………………15
2.2.2.1 Transportation pattern of Chinese tourists………15
2.2.2.2 Dining preference of Chinese tourists……16
2.2.2.3 Lodging favorite of Chinese tourists……………18
2.2.2.4 Shopping behavior of Chinese tourists……………19
2.2.2.5 Entertainment choice of Chinese tourists…………20
2.2.2.6 Attraction visiting of Chinese tourists…………21
2.2.2.7 Guide evaluation of Chinese tourists………………21
2.2.3 Characteristics of different regions of China……22
2.3 Tourists' satisfaction …………………………26
2.3.1 Definition of tourists' satisfaction…………26
2.3.2 Chinese tourists' satisfaction………………………30
CHAPTER3. METHODOLOGY……………………32
3.1 Research design………………………………32
3.1.1 Type of investigation……………………32
3.1.2 A conceptual model and hypotheses development…33
3.2 Research method………………………………35
3.2.1 Data collection method………………35
3.2.2 Interview as the Pilot study………………35
3.2.3 Sampling………………37
3.3 Questionnaire construction………………38
3.4 Measurement of constructs………………39
CHAPTER 4 DATA ANALYSIS AND FINDING……………40
4.1 Introduction………………………40
4.2 Chinese tourists……………………………40
4.3 Package tours…………………………44
4.4 Satisfaction…………………………49
4.5 Hypothesis testing………………………51
4.6 Conclusion………………………………54
CHAPTER 5 DISSCUSION AND CONCLUSION………56
5.1 Key findings…………………………………56
5.2 Implications for tourism research……………………57
5.3 Managerial implications……………………………58
5.4 Limitations and future research……………………………58
REFERNCE ……………………………………60
APPENDIX ………………………………………70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
동리리. (2011). A study on the satisfactions of Chinese package tourists to Jeju
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General Graduate School > Tourism Management
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