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생활정보지의 이용 동기 및 만족도에 관한 연구 - 제주지역 생활정보지 이용자를 중심으로 -

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Abstract
90년대 이후 급속히 늘어난 생활정보지는 이제 전국 어디에서나 쉽게 접할 수 있는 매체로 성장했다. 생활정보지는 서민생활에 필요한 정보를 전달하고 생활자원의 재활용에 일조하는 한편, 신문이나 방송매체가 수행하기 어려운 해당지역의 세세한 정보를 제공하여 지역주민 간의 화합분위기를 조성하는 역할을 하고 있다. 그러나 이러한 긍정적인 변화에도 불구하고 생활정보지들은 경영상의 취약성과 전문인력의 부족, 사회 전반의 인식부족, 편집제작능력의 부족 등의 이유로 생존경쟁이 더욱 치열해질 전망이다. 따라서 생활정보지 이용자의 이용 동기 및 만족도에 관한 연구는 매우 중요한 사안이라 하겠다.
본 연구는 제주지역 생활정보지 이용자들의 이용 동기 및 만족도 조사를 통해 지역단위 커뮤니케이션 수단으로서의 생활정보지의 경쟁력을 높일 수 있는 방향을 제시하기 위해 기획되었다. 이를 위해 제주도에 거주하는 생활정보지 이용자 500명을 표본으로 추출하여 설문지를 배포하였고, 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였다.
주된 연구결과는 첫째, 제주지역 생활정보지 이용자들이 가장 선호하는 정보유형은 부동산정보와 취업정보로 나타났다. 또한 인구통계학적 변인에 따른 분석결과, 연령 ․ 학력 ․ 직업 ․ 소득별 선호하는 정보유형에서 차이가 나타났다.
둘째, 제주지역 생활정보지 이용자는 이용 동기에 있어 생활정보지를 통해 '물품 혹은 서비스를 사고팔기 위해'항목을 가장 많이 꼽았다. 또한 인구통계학적 변인에 따른 분석결과, 50대 공무원층에서 지역 생활정보지를 이용하는 동기에 차이가 있음을 발견하였다.
셋째, 제주지역 생활정보지에 대한 이용자들의 만족정도는 보통수준 보다 높은 것으로 나타났다.
넷째, 제주지역 생활정보지 이용자의 이용 동기와 만족도의 상관관계는 작은 것으로 나타났다. 반면, 선호하거나 이용 빈도가 높은 관심 분야의 만족도는 높게 나타났으며, 생활정보지를 빈번하게 이용하는 이용자들은 생활정보지가 제공하는 콘텐츠에 주목하는 비율이 높은 것으로 나타났다.
이와 같은 결과를 종합해 볼 때, 지역 생활정보지는 이용자들의 이용 동기를 고려하여 공동생활권 내의 생활정보제공과 저렴한 광고매체로서의 역할에 충실해야 할 것으로 판단된다.
The rapid increase of Life Information Newspaper in the 1990s has allowed it to grow as a medium that is easily approaching anywhere in the country. Although the Life Information Newspaper conveys information required in the life of the working class and contributes to the recycling of life resources, it performs the role of composing a harmonious atmosphere between regional residents by providing detailed information of relevant regions that cannot be done by newspapers or broadcasting media. Despite these positive changes, it is anticipated that Life Information Newspaper will be faced with more intensified competition for survival in the near future, due to the various vulnerabilities in terms of management operation, shortage of expert personnel, lack of recognition by society as a whole and shortage in editorial production capabilities. Accordingly, studies on the satisfaction level and usage motivation of Life Information Newspaper users is stated as a critical matter.
This study has been planned to propose directions for that can strengthen the competitiveness of regional Life Information Newspaper through the investigation of the satisfaction level and usage motivation of Life Information Newspaper users in the Jeju. 500 Life Information Newspaper users residing in Jeju were selected as sample for the distribution of surveys, and the collected data was analyzed using the SPSS program.
The main results of the study firstly showed that, the type of information most preferred by users of Life Information Newspaper in the Jeju was 'real estate related information', followed by 'job postings' Also, the results of analysis according to the demographic variables showed that the preferred type of information varied in different age, educational background, occupation, and income.
Second, Life Information Newspaper users in the Jeju selected the "to buy and sell goods or services" category the most as usage motivation. In addition, the results of analysis according to the demographic variables showed that there were differences in the motivation for using regional Life Information Newspaper, with dependence on demographic variables.
Third, the level of satisfaction in users concerning Life Information Newspaper in the Jeju was found to be above standard level.
Fourth, the correlation between usage motivation and satisfaction level of Life Information Newspaper users in the Jeju manifested to be insignificant. Meanwhile, the level of satisfaction in fields of interest with high preference or frequency of use, displayed to be high, and the frequency of use or the rate of attention of mass users, who are recurrently exposed in Life Information Newspaper also showed to be high.
Combining such results, it is judged that regional Life Information Newspaper should be devoted in their role in 'providing life information within a community' and the 'role as an affordable advertising medium', by considering the usage motivation of regional Life Information Newspaper users.
Author(s)
양정선
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005390
Alternative Author(s)
Yang, Jung Seon
Affiliation
제주대학교
Department
대학원 언론홍보학과
Advisor
고영철
Table Of Contents
표목차 ⅴ
그림목차 ⅵ
초록 ⅶ

제 1 장 서론 1
제 1 절 문제의 제기 및 연구목적 1
제 2 절 선행연구의 고찰 2
제 3 절 연구문제 7
제 4 절 중요술어 및 조작적 정의 8

제 2 장 이론적 논의 9
제 1 절 생활정보지의 개념 정의와 기능 9
1. 생활정보지의 개념 정의 9
2. 생활정보지의 기능 11
제 2 절 이용과 충족이론 12
1. 미디어 이용 동기에 관한 논의 12
2. 이용과 충족이론 13

제 3 장 제주지역의 생활정보지 현황 및 편집형태 18
제 1 절 생활정보지의 현황 및 편집형태 18
제 2 절 생활정보지의 특성 22
제 3 절 생활정보지의 배포방식․부수 23

제 4 장 연구방법 24
제 1 절 조사방법 24
제 2 절 조사 설문지의 구성 25
제 3 절 자료 분석방법 27

제 5 장 연구결과 28
제 1 절 조사대상자의 인구통계학적 속성 28
제 2 절 연구결과 30
1. 의 분석결과 30
2. 의 분석결과 33
3. 의 분석결과 48
4. 의 분석결과 56

제 6 장 요약 및 결론 58
제 1 절 연구결과의 요약 및 결론 58
1. 연구결과의 요약 58
2. 결론 61
제 2 절 연구의 한계점 및 제언 63

참고문헌 65
부록(설문지) 69
ABSTRACT 74
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
양정선. (2011). 생활정보지의 이용 동기 및 만족도에 관한 연구 - 제주지역 생활정보지 이용자를 중심으로 -
Appears in Collections:
General Graduate School > Journalism and Public Relations
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