제주대학교 Repository

초등학생의 영어 학습전략 사용에 대한 연구

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 Oxford(1990)의 영어 학습전략 목록을 이용하여 초등학생의 영어 학습전략을 조사하였으며, 그 결과를 학년별, 성별, 성취수준별로 분석하여 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 학년별로 학습 전략 사용을 비교해 보면 기억 전략, 보상 전략, 사회적 전략에서는 5학년 학생들의 사용 빈도가 높았고, 상위인지 전략, 정의적 전략에서는 3학년 학생들의 사용 빈도가 높았다. 그러나 보상 전략을 제외하고는 전체적인 학습전략에서 3학년과 5학년 학생들 간의 유의한 차이가 없었다. 고학년 뿐만 아니라 비교적 저학년인 3학년 학생들도 학습전략을 골고루 사용하는 것으로 보아 영어를 정규 교과목으로 학습하는 3학년에서부터 학습전략을 적절하게 지도하면 효과적이라는 것을 알 수 있다.
둘째, 기억 전략, 인지 전략, 보상 전략, 상위인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략 전체 범주에 걸쳐 여학생이 남학생보다 영어 학습 전략을 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 두 집단 모두 상위인지 전략 사용정도가 가장 높았으나 여학생의 경우는 사회적 전략에서 남학생의 경우는 기억 전략에서 사용 정도가 높게 나타났다.
셋째, 성취수준에 따라 학습 전략 사용 정도를 비교한 결과 영어 학습 우수아 집단이 부진아 집단의 학생들에 비해 6가지 범주의 전략 모두에서 사용 빈도가 높게 나타났다. 우수 학생들이 많이 사용 하는 전략은 상위인지 전략, 사회적 전략, 인지 전략의 순서였다. 우리 교육현장에서는 기억전략을 많이 사용하도록 요구하는 경향이 있음에 비추어 볼 때, 우리나라와 같은 EFL 상황에서 기억전략에 주로 의지하기보다 상위인지전략, 사회적 전략, 인지전략 등을 두루 사용할 수 있도록 영어교육에서 강조되어야 할 것이다.
넷째, 영어 학습 우수아들의 학년별 학습 전략 사용 정도를 비교한 결과 3학년 우수아들은 상위인지 전략, 인지 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 정의적 전략, 보상 전략 순으로 사용 빈도가 높았으며, 5학년 우수아들은 상위인지 전략, 보상 전략, 사회적 전략, 기억 전략, 인지 전략, 정의적 전략 순으로 높았다. 따라서 학년별 학습 전략의 차이를 고려한 교육이 필요함을 알 수 있다.
본 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
첫째, 고학년으로 갈수록 영어 학습에 흥미가 떨어지고 영어를 포기하는 학생도 생겨 결국 영어 학습에 대한 실패로 이어지는 경우도 많이 있는데, 본 연구의 결과에 비추어 보면 학년과 수준을 고려한 영어 학습 지도가 성공적인 영어 학습을 이룰 수 있는 밑거름이 될 수 있을 것이므로 성취수준별, 학년별 수준에 맞도록 학습 전략을 고려한 교수․학습 모형이 개발되어야 한다.
둘째, 교수․학습 모형 개발과 함께 성취수준별, 학년별 수준에 맞는 학습 자료의 개발도 필요하다. 공통적으로 가장 높은 사용 정도를 보인 상위인지전략을 제외하고는 우수 학습자들은 사회적 전략, 인지 전략의 사용 정도가 높았고 부진아들은 기억 전략이 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 성취수준별로 학습자들의 유형에 맞게 다양한 자료를 제공해야 함을 시사하고 있다.
셋째, 초등학교 영어 학습자들에게 영어 학습 전략에 대한 체계적인 지도가 필요하다. 학습 전략을 고려한 교수․학습 모형이 개발되고 학년과 수준에 알맞은 자료가 개발이 된다 하더라도 교사가 학습 전략에 대한 이해가 부족하거나 지도 방법을 모르고 있다면 학생들을 위한 적절한 학습 전략 훈련은 이루어 질 수 없다. 따라서 영어 학습 전략에 대한 이해를 포함한 학습 전략의 교육 방법에 대한 교사 연수가 우선시 되어야 할 것이다.
This study purports to investigate how Korean elementary school students use the strategies presented in Oxford(1990) for speakers of other languages learning English. The study also examines the differences in the employment of strategies between grades, sexes and proficiency levels.
The results of the study are as the followings.
First, comparing the degree of how much the strategies are used by grades shows that memory strategy, complementary strategy, and social strategy are more highly used by 5th graders, while meta-cognitive strategy and affective strategy are more highly used by 3rd graders. Among the strategies, however, only the complementary strategy shows a significant difference between the two grades. The result implies that lower graders as well as higher graders use a variety of strategies, and thus it would be effective to guide students to use the strategy from the 3rd grade when English is first introduced as a regular subject.
Secondly, across all the strategies including memory strategy, cognitive strategy, complementary strategy, meta-cognitive strategy, affective strategy, and social strategy, female students turn out to use the strategy more than male students. Meta-cognitive strategy is the most frequently used in both sex groups, with more frequent use of social strategy by females but more frequent use of memory strategy by males.
Thirdly, as for the degree of using the strategy by proficiency levels, the strong group of English uses all 6 strategies more often than the weak group. The advanced students use the strategies in the order of meta-cognitive strategy, social strategy, and cognitive strategy. Despite the tendency of leading students to use mostly memory strategy, especially under the EFL conditions as in Korea, the required training of students should focus on meta-cognitive strategy, social strategy, cognitive strategy, etc.
Finally, the study compares the strategies used by the strong groups in both 3rd and 5th grades. The result shows that the 3rd graders use the strategies in the frequency order of meta-cognitive strategy, cognitive strategy, social strategy, memory strategy, affective strategy, and complementary strategy. As for the 5th graders, meta-cognitive strategy, complementary strategy, social strategy, memory strategy, cognitive strategy, and affective strategy are used in the frequency order. Thus, it is necessary to take the differences in the use of the strategies into consideration when it comes to the training higher or lower graders.
Based on the findings outlined above, this study proposes the followings:
First, the future studies need to develop diverse teaching and learning models which consider learning strategies devised for the students of different grades and proficiency levels. There are a lot of cases that the students have become to lose interests in studying English as they become upper elementary, or even to give up studying, leading to failure in studying English. Since teaching method designed considering the students' proficiency levels by grades can pave the way for successful English study, the development of models in consideration of study strategies is an urgent issue.
Secondly, along with the development of models, it is required to develop materials which suit for different proficiency levels and grades. Except the meta-cognitive strategy which has the highest degree of use for all groups, the strong group uses more social strategy and cognitive strategy, while the weak group uses more memory strategy than the other strategies. These results suggest that it is necessary to provide the students of different proficiency level with different types of materials.
Thirdly, we need a more systematic way of instructing the strategies to elementary English learners. Although teaching and learning models based on the strategies and materials in consideration with students' levels are assumed to be successfully developed, the strategy training cannot be implemented if a teacher is lack of understanding strategies or fails to be accustomed with teaching the strategies. Therefore, teacher training not only for the understanding of the strategy itself, but also for how to teach the strategy should be regarded as a primary concern.
Author(s)
고미경
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005431
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 초등영어교육
Advisor
김익상
Table Of Contents
국문 초록 ⅵ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 언어 학습전략의 정의와 특성 4
2. 언어 학습 전략의 분류 6
3. 언어 학습전략 사용에 영향을 미치는 변인 8
4. 언어 학습 전략 지도 13
5. 선행논문 분석 15

Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구 대상 19
2. 측정 도구 21
3. 연구 기간 및 절차 27

Ⅳ. 연구 결과 30
1. 결과 분석 31
2. 논의 64

Ⅴ. 결론 및 제언 67

참고 문헌 1
ABSTRACT 1

부 록 1
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고미경. (2011). 초등학생의 영어 학습전략 사용에 대한 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary English Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.