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스크래치를 이용한 사고력 신장 알고리즘 학습 프로그램 개발 및 적용 연구

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Abstract
현대 사회의 흐름에 따라 정보 교육의 가치는 점점 더 높아지고 있다. 선진국들은 창의적이고 논리적인 미래의 인재 육성을 위해 체계적인 교육과정을 마련하여 정보 교육을 실시하고 있으며 우리나라 또한 그 중요성과 필요성을 이해하여 교육과정에 반영시키고 있다. 정보 교육의 가치의 증가와 함께 정보 교육의 내용에서도 기존의 컴퓨터 소양 교육과 컴퓨터 활용 교육에서 벗어나 컴퓨터 원리, 문제 해결 방법 및 절차를 통해 창의적이고 논리적인 사고를 키울 수 있도록 본질적인 학문으로서의 컴퓨터 과학 교육을 강조하고 있다.
이에 따라 본 연구에서는 컴퓨터 과학 교육에서 강조하는 알고리즘 학습을 위해 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 활용하여 교재를 개발하였다. 개발된 교재는 W초등학교에 재학 중인 학생을 대상으로 투입하여 논리적 사고력 신장에 도움이 되었음을 밝혔다. 앞으로 컴퓨터 과학 교육을 위해 교육용 프로그래밍 언어를 사용한 보다 많은 교육 자료들이 개발되어야 할 것이며, 이를 위한 교육 환경 개선 및 지도교사들의 노력이 필요할 것이다. 또한 정선된 교육과정을 통해 체계적인 교육이 이루어질 수 있도록 교육내용 및 교수방법에 대해서도 많은 연구가 필요하다.
The value and importance of Information Education are increasing in current society. In advanced countries, the Information Education has been conducted as form of the systematic curriculum to develop creative and reasonable human resources. In Korea, that has been conducted as a part of the regular curriculum on the basis of awareness about its importance and necessity. In content of Information Education, Computer Science Education is more emphasized than the Computer Literacy Education and simple computer use in education. Computer Science Education is focused on development of creative and logical thinking ability through understanding the computer's basic principles and problem solving procedures.
In this study, we developed the teaching material for algorithm learning in Computer Science Education using educational programming language, SCRATCH. That teaching material was applied to the children from W elementary school. And the results showed that was effective on enhancement of logical thinking. In the future, the development of teaching materials using educational programing language is more needed for enhancement of Computer Science Education. And improvement of education Environment and the efforts of teachers will be need. also selection of courses can be made through a systematic curriculum and teaching methods is necessary to study a lot about.
Author(s)
양영훈
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005435
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
국문 초록 i

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구내용 및 방법 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 교육용 프로그래밍 언어 3
2. 알고리즘 5
3. 논리적 사고력 6
4. GALT (Group Assessment of Logical Thinking) 7

Ⅲ. 교재 개발 8
1. 교육과정 분석 및 주제 선정 8
2. 교재의 구성 체제 10
3. 교재의 실제 11
4. 교수학습 과정안과 지도자료 53

Ⅳ. 연구 방법 및 현장 적용 72
1. 연구 가설 72
2. 연구 대상 72
3. 연구 설계 및 절차 72
4. 연구도구 73
5. 현장 적용 결과 및 해석 74

Ⅴ. 결론 및 제언 78

참고 문헌 80
ABSTRACT 82
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
양영훈. (2011). 스크래치를 이용한 사고력 신장 알고리즘 학습 프로그램 개발 및 적용 연구
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Elementary Education > Elementary Computer Education
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