제주대학교 Repository

DIKI-3000을 활용한 초등학교 특기적성 교육의 질 향상 방안

Metadata Downloads
Abstract
천연자원이 부족한 우리나라의 디지털 전자산업은 국가경쟁력을 높일 수 있는 중요한 분야임에 틀림이 없다. 하지만 출산율 감소, 인구의 노령화, 신흥 개발국의 성장, 이공계 기피현상 등은 끊임없는 기술개발의 커다란 걸림돌이 되고 있는 실정이다.
이를 극복하기 위하여 어린이들에게 흥미를 유발시키고 창의력 있는 기초과학기술교육의 기회를 제공하는 일은 우수한 인력을 배출할 수 있는 매우 중요한 일이라 할 수 있다.
본 연구에서는 KEA(한국전자정보통신산업진흥회)에서 개발한 DIKI-3000(차세대 디지털리더 육성 프로그램 : Digital Future Reader Program)을 초등학교 교육현장에 적용해 보고 특기적성종합검사의 결과를 비교 분석하여 향상되어진 특기적성의 요소들을 파악하고, 보완해야 할 점들을 모색해 보고자 하였다.
이를 검증하기 위하여 2009년 9월부터 2010년 2월까지 제주시 교육청의 'S' 초등학교 5학년 학생 중 선발 되어진 14명을 실험집단으로 하여 DIKI-3000 프로그램을 적용하였으며, 'K'연구소의 [진로․특기적성종합검사]를 평가도구로 활용하여 초등학교 특기적성 교육의 질 향상의 정도를 알아보기 위해 19가지의 항목을 측정하고 각 영역별로 사전․사후 비교 하여 통계처리 하였다.

연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, DIKI-3000의 프로그램 적용 후, 정서지능의 하위항목 6가지 요소 중 '자기조절능력' 이 통계적으로 (p=0.038<0.05)에서 유의한 차이를 보이고 있다.
둘째, DIKI-3000의 프로그램 적용 후, 지적능력의 하위항목 4가지 요소 중 '공간능력' 이 통계적으로 (p=0.041<0.05)에서 유의한 차이를 보이고 있다.
셋째, DIKI-3000의 프로그램 적용 후, 창의성 영역의 하위항목 4가지 요소 중 '정교성' 에서 통계적으로 (p=0.023<0.05)에서 유의한 차이를 보이고 있다.
넷째, DIKI-3000의 프로그램 적용 후, 학생들의 학업성취도 수준이 향상되었으며 특히 사회, 과학의 학업성취도 향상은 주목할 만하다.

DIKI-3000은 초등학생들에게 지적능력과 관련하여 효과적인 디지털 교육프로그램으로서의 역할을 하고 있다. 특히 처음으로 접하는 디지털 교육프로그램으로서 흥미를 유발시키기에 매우 적합한 프로그램이라고 할 수 있다. 앞으로의 미래는 디지털 전자 산업이 각광받는 직업군임에 분명함을 인정하고는 있으나 그 기초소양이 될 수 있는 적절한 교육이 이루어지지 못하고 있는 실정임을 감안할 때, 본 연구는 이러한 현실적인 면을 고려하여 적절한 교육프로그램을 현장에 적용해 보았다는데 의미가 있으며 앞으로도 계속적인 연구가 필요할 것으로 생각되어진다.
It is true that the digital electronics industry of Korea whose natural resources are very poor, is one of very important fields that can make Korea's ranking rise in global competitiveness. However we already know the actual circumstances that low birthrate of Korea, an ageing population, growing of developing countries, avoiding majoring engineering, etc. can be major obstacles to developing the technology. To overcome these problems, it is very important to turn out better manpower by presenting students an opportunity for creative basic scientific technological education by kindling students' interest. Through this study, I will apply DIKI-3000 developed by KEA(Korea Electronics Association) to the elementary school, compare and analysis the result of special ability and aptitude synthetic test, measure which factors of special ability and aptitude are improved, and search what to modify.
To verify this, from September in 2009 to February in 2010 I selected 14 students among 5th grade students of 'S' elementary school of Jeju city office of Education as an experimental group, applied DIKI-3000 program to them, measured 19 item appling speciality-aptitude test of 'K' research institute as an assessment tool to measure how much improvement was there in the quality of Speciality-Aptitude education in elementary schools, and compared the previous and the later of each domain and then compiled statistics.
The following is the summary of this study.
First, there is a statistically significant difference (of p=0.038<0.05) in self-control ability, one of six inferior elements of emotional intelligence after applying DIKI-3000 program.
Second, there is a statistically significant difference (of p=0.041<0.05) in 'space ability', one of four inferior elements of intellectual capability after applying DIKI-3000 program.
Third, there is a statistically significant difference (of p=0.023<0.05) in elaborateness, one of four inferior elements of creativity after applying DIKI-3000 program.
Fourth, students reached a higher plane of the academic achievement and there was academic achievement worthy of note in social study and science after applying DIKI-3000 program.
DIKI-300 is doing its part as an effective digital education program concerning intellectual capability to elementary school students Especially, it's an eminently suitable program for stimulating students ' interest as a digital education program which is contacted for the first time.
Digital electronic industry is surely acknowledged as the profession in the limelight in the future, nevertheless, it needs an appropriate education as a basic attainments.
This study is significant of applying an appropriate program considered realistic facts, and it has need to study continuously.
Author(s)
홍석진
Issued Date
2011
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000005436
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종우
Table Of Contents
국문초록 ⅰ

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1

II. 이론적 배경 2
1. 특기적성종합검사 2
2. 정서지능 3
3. 자기 주도적 학습 7
4. 지적 능력 12
5. 창의성 15

III. DIKI-3000 19
1. DIKI-3000의 목적 19
2. DIKI-3000의 학습 내용 19

IV. 연구 절차 28
1. DIKI-3000 프로그램 재구성 28
2. DIKI-3000의 적용 32

V. 실험 결과 분석 33
1. 실험가설 및 실험집단 설정 33
2. 평가도구 및 자료 분석 방법 33
3. 평가도구의 검사 항목 34
4. DIKI-3000 프로그램 적용 결과 34

VI. 결론 및 제언 38
1. 결론 38
2. 제언 39

참고문헌 41

ABSTRACT 43
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
홍석진. (2011). DIKI-3000을 활용한 초등학교 특기적성 교육의 질 향상 방안
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.